La macchina
Full Member
Full Member

Overhellen GT Junior

ma apr 05, 2010 20:27

Mn Bertje stuurt behoorlijk lekker, alleen zou ik de nabije toekomst zijn rijeigenschappen gevoelig willen verbeteren.
Met name het overhellen van het koetswerk drastisch inperken.

Nu vraag ik mij wat ik hiervoor het beste kan doen. Volstaan extra dikke stabilisatorstangen of ga ik beter op zoek naar een veerpootbrug?
Misschien nog dempers en/of veren advies?

Ik hoor het graag.
Gr Pieter
GT 1300 Junior ('74)
scarb n°: 5812

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Overhellen GT Junior

ma apr 05, 2010 20:38

Kijk ook naar de rubbers in je ophanging. Vaak zijn deze niet alleen gewoon van rubber inplaats van iets harders, maar ook zijn ze vaak gescheurd en lang niet zo goed meer. Je bandenmaat, -merk en -spanning zijn ook van belang hier in. Een inch meer velgdiameter en wat minder hoge banden om de rolomtrek hetzelfde te houden scheelt vaak ook al in de rol van je koets. Als je met stabi's gaat werken, zorg er voor dat je de balans tussen voor en achter goed houdt. Als je voor veel dikker gaat, zal je achter ook iets moeten doen om te zorgen dat je geen zwaar oversturende auto krijgt. Dikkere veren helpt ook wel iets tegen rol, maar uiteindelijk zal je het meeste rendement halen uit een dikkere stabi en frisse rubbers of PU bussen.

don515jz
Full Member
Full Member

RE: Overhellen GT Junior

di apr 06, 2010 16:35

Hoe wil je een veerpootbrug monteren bij een auto die geen veerpoten heeft?
Als je het overhellen echt wil beperken dan moet je de auto flink verlagen, zwaardere veren en dikke stabilisatorstangen.

Weg comfort.

Ik sluit me aan bij Wizzman, controleer eerst de conditie van alle bussen en kogels van de wielophanging en vervang waar nodig.
Samen met een goede verlagingsset en nieuwe schokbrekers en je kent de auto niet meer terug.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Overhellen GT Junior

di apr 06, 2010 16:38

Als je voor veel dikker gaat, zal je achter ook iets moeten doen om te zorgen dat je geen zwaar oversturende auto krijgt.
.... om te zorgen dat je geen ONDERsturende auto krijgt. De kant die je relatief stijver maakt zal rechtdoor willen. Dus een dikkere voorstabi geeft meer onderstuur en vice versa.

Terug naar “Algemene Technische vragen”