Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

dynamo met losse regelaar vervangen voor dynamo met regelaar

vr mar 26, 2010 00:50

Zoals in het topic al staat. Ik wil mijn dynamo met losse regelaar vervangen voor een dynamo met ingebouwde regelaar. maar de vraag is dus nu hoe eea aan te sluiten?

Heeft iemand tips...misschien wel een schema voor me, of een korte beschrijving?

Het betreft een bertone 1300 met 1600 motor uit 1972

wederom mijn dank!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: dynamo met losse regelaar vervangen voor dynamo met rege

vr mar 26, 2010 11:04

Een dynamo met ingebouwde regelaar heeft volgens mij twee aansluitingen.

Een aansluiting direct op de accu (uitgang).

Een aansluiting (D+) naar het laadstroomlampje, dat vervolgens via het contact naar +12 gaat. Deze verzorgt zowel het aan/uit gaan van het laadstroomlampje als het leveren van de veldspanning als de dynamo net begint te draaien.

---
Eric

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: dynamo met losse regelaar vervangen voor dynamo met rege

vr mar 26, 2010 11:20

Thanks Eric.... als ik de regelaar er tussenuit haal houd ik idd twee draden over

Ik heb even op de dynamo gekeken deze heeft heeft drie aansluitingen.

D+ / B+ en W

als ik de regelaar er tussenuit haal heb ik de volgende kabels
rood (Accuklem)
groen (gaat naar interieur dus wellicht naar het laadstroomlampje)

vorig configuratie (dus dynamo met losse spanningsregelaar)
Rood zat voorheen op B+
groen (vanaf spanningsregelaar zat op D+)
daarnaast waren er nog twee draden van de spanningsregelaar

Nieuwe aansluiting moet volgens mij dan zijn
Rood op B+
Groen op D+

.... maar dan houd ik dus een lege aansluiting op de nieuwe Dynamo over (W)
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: dynamo met losse regelaar vervangen voor dynamo met rege

vr mar 26, 2010 13:34

Dat lijkt me goed - je kunt nog even checken of de groene inderdaad 12V heeft bij contact aan.

De W-aansluiting is (als ik daarop google) voor de aansluiting van een toerenteller, die hoef je dus niet aan te sluiten.

---
Eric

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: dynamo met losse regelaar vervangen voor dynamo met rege

vr mar 26, 2010 23:36

Super...Eric.

I ben weer helemaal blij :thumbs:
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”