ma mar 22, 2010 21:21
Ja, maar ik heb er net over heen gelezen dat hij ook bij gas geven weg valt? Ik bedoel moet je echt voor je gevoel abnormaal veel gas geven om de moter draaiende te houden en heb je wellicht zwarte wolken onverbrande benzine uit de uitlaat.
Het kan ook andere oorzaken hebben, maar ik denk dat je het volgende eens moet proberen:
De motortemperatuursensor (NTC) die op het thermostaathuis zit gemonteerd registreert aan de hand van weerstand bij verschillende koelwatertermperatuur. Als de motor koud is, is er veel weerstand en regelt het brein rijk af.
Als die NTC kapot is en de weerstand niet afbouwt bij het oplopen van de motortemperatuur, blijf je rijden alsof de choke uitgetrokken staat.
Je kunt de stekker eraf halen, zodra hij warm is (anders wil die niet als hij koud is) en simpelweg doorverbinden (met een paperclip of zo). Als de weerstand 0 is, moet hij goed blijven lopen. Ik zal de exacte waarden anders even opzoeken voor je, laat maar weten. Je kunt het dan simpelweg nameten met een multimeter.
Welke kleur stekker het precies is, kan ik je niet vertellen. Bij mij zijn alle stekkers al een keer vervangen door zwarte nieuwe. Je moet de Bosch-stekker hebben die het verst naar voren toe wijst. Naar de linker radiateurfan.