flugelgirl

156 is sloom

zo feb 14, 2010 16:29

Hey Hoi allemaal

Ik heb een probleem mijn 156jtd trekt nauwelijks of slecht
dat is echt zwaar je weet wel
nieuwe LMM erin helpt allemaal niks...
op mijn teller staat dat hij 245000 heeft gelopen maar ik heb eerder
het idee dat hij veel meer heeft gelopen..
kan het zijn dat hij gewoon op is.??

Wie o wie heeft nog tips....

groetjes monique

P.S hij krijgt alle beurten en er word absoluut niet bezuinigd op de auto alles orgineel...

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

RE: 156 is sloom

zo feb 14, 2010 16:49

Laat de EGR maar eens schoon maken en/of afsluiten.
Turbodruksensor ook meteen schoon maken.

Als dat niets oplevert, uitlezen of je iets uit de live data kan halen.
Een Jtd is amper op de helft van zijn km's bij 250dkm.

flugelgirl

zo feb 14, 2010 18:15

Ok ga ik dat even vragen aan mijn monteur want hij krijgt binnenkort nieuwe onderste draagarmen
Kan hij messchien de rest er ook ff bij pakken...
:P

bedankt voor de tip....

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 14, 2010 18:43

Sowieso zou ik eens uit (laten) lezen wat de diverse waarden zijn, alleen fouten uitlezen is vaak niet genoeg. Welk bouwjaar/type is je 156 precies? De latere versie heeft volgens mij een turbo met verstelbare vinnen, die willen wel eens vast gaan zitten en daar wordt de auto behoorlijk sloom van.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: 156 is sloom

zo feb 14, 2010 20:42

De latere versie heeft volgens mij een turbo met verstelbare vinnen, die willen wel eens vast gaan zitten en daar wordt de auto behoorlijk sloom van.
Als de schoepverstelling vast zit dan krijg je een turbo overdruk, dus een motormanagment melding.

Een vervuilde EGR kan een LMM fout laten zien (word daarom ook vaak onterecht vervangen) maar ook een lagere turbodruk.
Daarom beginnen met de EGR schoonmaken/afdichten. :idea:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 14, 2010 21:08

De latere versie heeft volgens mij een turbo met verstelbare vinnen, die willen wel eens vast gaan zitten en daar wordt de auto behoorlijk sloom van.
Als de schoepverstelling vast zit dan krijg je een turbo overdruk, dus een motormanagment melding.

Een vervuilde EGR kan een LMM fout laten zien (word daarom ook vaak onterecht vervangen) maar ook een lagere turbodruk.
Als de schoepenradverstelling vast zit met open vinnen, krijg je juist te weinig druk. Toegegeven, hij zit bijna altijd vast in de "dichte" stand, maar het kan goed zijn dat dit toch de oorzaak is.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

zo feb 14, 2010 21:24

Als de schoepenradverstelling vast zit met open vinnen, krijg je juist te weinig druk. Toegegeven, hij zit bijna altijd vast in de "dichte" stand, maar het kan goed zijn dat dit toch de oorzaak is.
Als je dan zo graag gelijk wil hebben, idd ALS ze vast zitten in die stand dan heb je te weinig turbodruk. (het zou de eerste turbo zijn die ik ken)
Meetal gaan ze klemmen en niet vast zitten dus een trage werking, dus overdruk!

Maar als het vacuüm slangetje van de actuator gescheurd is dan heb je ook weinig turbo druk.
Maar ook als de electrische vacuüm regelklep defect is zal je weinig turbo druk hebben.
Deze 2 optie's zijn nog meer waarschijnlijk als een schoepverstelling die helemaal vast zit in de open stand.

Het kan natuurlijk ook iets met de brandstof of injector's zijn, misschien wel een kabelbreuk of een slecht relais ergens?

EGR klep vervuiling is oorzaak nummer 1 bij een Jtd, daarna ga je verder zoeken.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 14, 2010 22:24

Inderdaad. EGR controleren en fatsoenlijk waarden uitlezen zijn de eerste stappen, helemaal mee eens.

flugelgirl

ma feb 15, 2010 17:53

Hoi

Ik ga deze pagina maar even uit printen kan het allemaal niet onthouden.. haha
hij is trouwens van 1998 Maart
maar harstikke bedankt voor de tips...heel blij mee......

groetjes monique.. :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 15, 2010 20:34

Dat is het oude type, die heeft in ieder geval niet de variabele turbo. In dat geval is de EGR klep echt verdachte nummer 1.

giulietta116
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 17, 2010 20:54

Een honderdtal automobilisten riep afgelopen week de hulp in van mobiliteitsorganisatie Touring omdat ze plots één of ander waarschuwingslampje zagen oplichten in de auto. Veel elektronische systemen werken op basis van sensoren en leidingen, zoals bijvoorbeeld de ABS-remmen. Zout kan zich vasthechten op deze onderdelen en zo een storing doorgeven aan de boordcomputer, terwijl er eigenlijk niets aan de hand is.

In principe verdwijnt dit valse alarm na een goede wasbeurt. Belangrijk is om alleen koud water te gebruiken. Warm water heeft immers de neiging om het zout op te lossen, waardoor het nog dieper doordringt in de spleten van het koetswerk. In de carwash moet je kiezen voor het programma 'chassis' zodat ook de onderkant van de auto wordt gereinigd.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo feb 17, 2010 21:34

Dus na een wasbeurt meer trekkracht?? :mrgreen:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

giulietta116
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 17, 2010 21:42

Dus na een wasbeurt meer trekkracht?? :mrgreen:
ja minder zout aan de wagen jah :lol:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 17, 2010 21:59

Een honderdtal automobilisten riep afgelopen week de hulp in van mobiliteitsorganisatie Touring omdat ze plots één of ander waarschuwingslampje zagen oplichten in de auto. Veel elektronische systemen werken op basis van sensoren en leidingen, zoals bijvoorbeeld de ABS-remmen. Zout kan zich vasthechten op deze onderdelen en zo een storing doorgeven aan de boordcomputer, terwijl er eigenlijk niets aan de hand is.

In principe verdwijnt dit valse alarm na een goede wasbeurt. Belangrijk is om alleen koud water te gebruiken. Warm water heeft immers de neiging om het zout op te lossen, waardoor het nog dieper doordringt in de spleten van het koetswerk. In de carwash moet je kiezen voor het programma 'chassis' zodat ook de onderkant van de auto wordt gereinigd.
"Bij vele automobilisten is na het wegwassen van de pekellaag de auto slechter gaan rijden en zijn er storingen opgetreden. Het bleek dat de "bodemwash" van de autowasstraat water in de electronische delen spoot waardoor kortsluiting ontstond."

Ik heb vorige week nog een hinkelende 16V TS een lourdeskuurtje gegeven door de bougies droog te blazen met perslucht. Bodemwash is net zo evil als pekel, statistisch gezien.....

giulietta116
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 17, 2010 22:00

"Bij vele automobilisten is na het wegwassen van de pekellaag de auto slechter gaan rijden en zijn er storingen opgetreden. Het bleek dat de "bodemwash" van de autowasstraat water in de electronische delen spoot waardoor kortsluiting ontstond."

Ik heb vorige week nog een hinkelende 16V TS een lourdeskuurtje gegeven door de bougies droog te blazen met perslucht. Bodemwash is net zo evil als pekel, statistisch gezien.....
okey goed om te weten :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”