Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

Natte R**t (lek dakraam)

za jan 30, 2010 13:26

Nu de sneeuw (gister) tijdelijk opgelost was en de regen weer lekker heeft uhh geregend, werd ik laatst weer onaangenaam verrast door natte stoelen (dus natte broek, natte boxer en natte ... juistum), omdat het dakraam weer had gelekt.

Ik heb al eerder de rubbers meerdere keren opnieuw ingespoten met silliconenspray en ingesmeerd met vaseline. Verder heb ik alle gaten en kieren gekit en zelfs toen ik het dak had afgetaped met ducktape lekte ie nog. De rubbers zien er allemaal nog heel uit en er blijft ook water opliggen. Persoonlijk denk ik dat het hele dakraam er uit moet en alles opnieuw gekit moet worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er mensen met tips enz? Of is dit typisch een gevalletje naar de specialist brengen?

Alvast bedankt!
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Natte R**t (lek dakraam)

za jan 30, 2010 18:11

Dicht lassen......?

Ik zit heerlijk droog:
Afbeelding
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1357
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Natte R**t (lek dakraam)

za jan 30, 2010 19:20

Is het een origineel fabrieksdak, oftewel met stalen bovenkant?
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: Natte R**t (lek dakraam)

za jan 30, 2010 20:13

Nou dichtlassen heeft wel als voordeel dat de 155 weer wat stijver wordt (je merkt t toch wel), maar in de zomer is het echt heerlijk. Het is een aftermarket schuif/kanteldak volgens mij van hollandia (zit ook geen afwatering in). De fabrieksdakjes heb ik inderdaad laatst op de sloop gezien en dat ziet er inderdaad een stuk mooier uit.
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Natte R**t (lek dakraam)

za jan 30, 2010 20:59

Het heeft ooit dicht gezeten en goed gewerkt. Ik zou eens gaan zoeken waar het lek nou zit, want anders heeft zelfs dichtkitten geen zin. Als het een universeel hollandiadakje is, heb je redelijke kans dat je vervangende onderdelen wel op de sloop kan vinden.

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Natte R**t (lek dakraam)

za jan 30, 2010 23:20

In 4 verschillende auto's (van verschillende merken en leeftijden) gelazer gehad met niet verse aftermarket dakjes. Als dat een maal gaat lekken, blijf je er aan prutsen.
Enige echt structurele dat je kan doen is de complete constructie er uit halen, alles schoon maken (zie je ook wellicht waar de oorzaak zit) en weer opnieuw monteren. Ervaring is overigens dat het veelal aan de rubbers ligt.
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Ab
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 16:35
Locatie: Gorinchem

Re: RE: Natte R**t (lek dakraam)

zo jan 31, 2010 08:46

Nou dichtlassen heeft wel als voordeel dat de 155 weer wat stijver wordt (je merkt t toch wel), maar in de zomer is het echt heerlijk. Het is een aftermarket schuif/kanteldak volgens mij van hollandia (zit ook geen afwatering in). De fabrieksdakjes heb ik inderdaad laatst op de sloop gezien en dat ziet er inderdaad een stuk mooier uit.
Pas ook lekkage gehad met een hollandia dakje bij de alfa 33 van mijn dochter gewoon er in zijn geheel uit halen schoonmaken en opnieuw
kitten sucses ermee

mvgr Ab
Alfa Mito rijder

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Natte R**t (lek dakraam)

zo jan 31, 2010 16:39

Even op de Webasto site kijken naar dichtstbijzijnde dealer, daar het rubberwerk nieuw halen...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: Natte R**t (lek dakraam)

zo jan 31, 2010 23:48

Nou Homme, ik wil juist niet de boel dichtkitten, ik vind het dakje namelijk heerlijk (zodra het kan staat ie open) maar het idee was meer het te doen zoals Ab het heeft gedaan... alles eruit en opnieuw kitten. Ik heb namelijk niet het idee dat het aan de rubbers ligt aangezien het water er daar wel op blijft liggen. Tevens heb ik ook de naden van het dakraam als is afgetaped om wat te kunnen uitsluiten en toen bleef het lekken.

@ Ab was het een moeilijke klus of gewoon een gevalletje "goed kijken en zorgen dat je goed weet hoe de boel in elkaar zat" Nog enige tips eventueel ?
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Natte R**t (lek dakraam)

ma feb 01, 2010 08:56

Dan de volgende tip....

Pot vaseline (je hebt van die handige blikken van Kroon oil) en het droge dak in de naden dichtkleien.
Omdat vaseline alleen op de toplaag uithard blijft het flexibel en heb je met het dichtslaan van de deur geen kans op verdere lekkage.(mits je het goed dichtmaakt)
Vaseline is vochtwerend.

Vaseline sloopt niets, vreet geen lak aan en kan verder geen kwaad. Als het warmer is buiten dan is eea ook makkelijker te "repareren"
Ik verhelp veel daken op deze manier van eventuele lekkage, ook de fabrieksdaken met oude rubbers. Ook preventief: voor het winterweer een dikke laag op andere schuifdaken en niet meer openen tot de lente. In de lente met een doekje makkelijk te verwijderen.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: Natte R**t (lek dakraam)

ma feb 01, 2010 11:29

Kortom, niet beperken tot de rubbers, maar gewoon alles dik insmeren wat te smeren valt... ik ga het proberen kan natuurlijk nooit kwaad.
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Natte R**t (lek dakraam)

ma feb 01, 2010 11:40

kocht ook ooit een lekkende 33 met webastootje...

nieuw is er niks meer voor te krijgen omdat het een oud model was, dus toen alles eens zeer goed schoongemaakt en speciaal spul gekocht voor rubbers in te smeren...

nooit meer lekkage gehad en ik kon hem gewoon open doen!

blijf et rubber ook insmeren, het rubber moet weer soepel worden, zal nu helemaal hard en uitgedroogd zijn... (kitten helpt overigs niet omdat kit nauwelijk op rubber hecht)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Ab
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 16:35
Locatie: Gorinchem

Re: RE: Natte R**t (lek dakraam)

ma feb 01, 2010 12:03

Nou Homme, ik wil juist niet de boel dichtkitten, ik vind het dakje namelijk heerlijk (zodra het kan staat ie open) maar het idee was meer het te doen zoals Ab het heeft gedaan... alles eruit en opnieuw kitten. Ik heb namelijk niet het idee dat het aan de rubbers ligt aangezien het water er daar wel op blijft liggen. Tevens heb ik ook de naden van het dakraam als is afgetaped om wat te kunnen uitsluiten en toen bleef het lekken.

@ Ab was het een moeilijke klus of gewoon een gevalletje "goed kijken en zorgen dat je goed weet hoe de boel in elkaar zat" Nog enige tips eventueel ?
Ik vond redelijk simpel alleen even de stand van het draai hendeltje in de gaten houden en dan gewoon op je gemakkie doen dan moet het geen probleem zijn

mvgr Ab
Alfa Mito rijder

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

Re: RE: Natte R**t (lek dakraam)

ma feb 01, 2010 12:55

kocht ook ooit een lekkende 33 met webastootje...

nieuw is er niks meer voor te krijgen omdat het een oud model was, dus toen alles eens zeer goed schoongemaakt en speciaal spul gekocht voor rubbers in te smeren...

nooit meer lekkage gehad en ik kon hem gewoon open doen!

blijf et rubber ook insmeren, het rubber moet weer soepel worden, zal nu helemaal hard en uitgedroogd zijn... (kitten helpt overigs niet omdat kit nauwelijk op rubber hecht)
Ik wilde ook meer het frame gaan kitten waarmee het dakraam in het dak zit gemonteerd...
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Natte R**t (lek dakraam)

ma feb 01, 2010 14:46

:oops:

okee dan :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”