Gebruikersavatar
adjesalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

Verschil tussen koppeling en drukgroep 105 vs 116

wo dec 16, 2009 19:23

Is er verschil tussen de 2liter koppelingen?

martijn

Gebruikersavatar
adjesalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Verschil tussen koppeling en drukgroep 105 vs 116

vr dec 18, 2009 10:13

niemand?

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: Verschil tussen koppeling en drukgroep 105 vs 116

vr dec 18, 2009 11:33

Hoi Martijn,

Ik zou bijna zeggen alles.. :-)
Bij een 105 zitten de motor, koppeling en bak direct aan elkaar vast en daarna gaat de aandrijfas naar de achteras.
Afbeelding
Voorbeeld adhv Berlina maar het zelfde bij een GT(V) Super of Spider.
Afbeelding
De versnellingsbak van een 105, links zit de koppeling en daarvoor normaalgesproken de motor (plaatje gelinked via Google afbeeldingen)

Bij een 116 heb je een transaxle constructie, dwz; de motor ligt vooin, direct daarachter begint de aandrijfas (die dus met motor toerental rond draaid) en achteraan direct tegen de achteras aan zit de koppeling met versnellingsbak.
Afbeelding

Afbeelding
De koppeling, versnellingsbak achteras constructie van een 116, de aandrijfas zit links hiervan de de motor daar weer voor.
((plaatje gelinked via Google afbeeldingen)

Het doel hiervan is een evenwichtigere gewichtsverdeling tussen de voorkant en de achterkant (het gewicht van de bak zit nu immers achter ipv samen met de motor op de vooras).
Behalve dit verschil (en dus de totaal verschillende bevestiging etc.) is er nog een verschil namelijk dat de 105 koppeling door het druklager geduwd wordt en de 116 koppeling getrokken wordt (of net andersom dat weet ik even niet meer).
Kortom totaal verschillend.
Dit geeft ook de reden aan waarom een 116 blok (krukas) aangepast moet worden als deze in een 105 gekieperd wordt: Het ander type vliegwiel moet ertegen aan (het 116 vliegwiel is niet geschikt voor een koppeling die zit daar immers achteraan de auto) en er moet een voldoende groot gat gemaakt worden in het uiteinde van de krukas om het toplager op het uiteinde van de prise as van de versnellingbak (= de as die de verbinding tussen de motor en de bak maakt bij een 105) een plaatsje te geven.

Hoop dat hiermee je vraag beantwoord is.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
adjesalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Verschil tussen koppeling en drukgroep 105 vs 116

vr dec 18, 2009 15:12

Hallo Tom,

Bedankt voor je verhaal! wbt. de techniek van de 105 en 116 is me bekend.
Misschien was mijn vraag niet helemaal duidelijk sorry. Afijn heb hier nu de twee drukgroepen en koppelingen naast elkaar liggen.
Drukgroep is identiek Typ 215, drukgroeplager idem, enkel de pri-as van de bak heeft een andere vertanding en daardoor zijn de koppelings platen niet te wisselen zie foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

martijn

Terug naar “Algemene Technische vragen”