ma nov 16, 2009 12:20
Die inbusbouten zaten bij mij ook gruwelijk vast. UIteindelijk heb ik er van 1 de moer (die vierkante) af moeten slijpen en dan nog zat hij muurvast in het alu gerot en kreeg ik hem maar net los met een goede inbusdop en wringijzer. Waarschijnlijk gaat het met een luchtsleutel een stuk eenvoudiger, maar die had ik dus niet beschikbaar.
Fuseekogels heb ik niet los gehad. Met wat gepiel kon ik de lange bout van de bovenste draagarm tussen de veer door krijgen. Ik heb wel standaardveren, zou wel eens helemaal niet kunnen lukken bij verlagingsveren. Je kunt evt, iets ruimte maken door een blokje hout tussen de veer te tikken.
Als je de veerpoten uit elkaar moet hebben, zorg dan ook voor goede veerspanners. De voorveren hebben een kleine diameter waardoor niet elke spanner er goed op wil en de veren staan onder gruwelijk veel voorspanning. Zorg bij montage ook dat je ze exact juist gedraaid in elkaar zet (plaatje onderkant demper t.o.v. bouten boven), een heel klein beetje verdraaid en ze gaan er niet onder. Verdraaien onder spanning kun je ook vergeten.
Ik had eerst de voorkant gedaan, de achterkant was daarna relatief gezien een eitje. De veer heeft een grote diameter en staat nauwelijks onder voorspanning en het maakt niet uit hoe gedraaid je de poot inelkaar zet. De lange bouten zitten inderdaad wel vast en willen er na verwijderen van de moer ook niet uit door roest in het midden. Dat los je vrij snel op door er een schuurpapiertje tegen te houden en de bout rond te draaien.
En eigenlijk zou je de nylock moeren moeten vervangen door nieuwe. Probleem is dat je die alleen bij de garage kunt krijgen, als ze ze al hebben. Nylock met fijne draad is niet in de automaterialenzaak verkrijgbaar. Ik zie ook mensen adviseren ze niet te vervangen en evt. locktite te gebruiken, ik heb ze vervangen.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS