roen
Junior Member
Junior Member

koelingprobleem 146 boxer

wo nov 04, 2009 19:38

hallo,

advies gevraagd!

heb een146 1.6 boxer met een koelprobleem.
sinds het begin van de zomer loopt de 146 bij file rijden warm, zeg maar heet!
fan schakelt in, en weer uit, temp blijft stijgen ( in de zomer)
nieuwe thermoschakelaar geplaatst,
nieuwe radiateur geplaatst,
nieuwe thermostaat geplaatst,
2 nieuwe koppakkingen geplaatst.
waterpomp is ok, levert genoeg doorstroom m.i.

resultaat; temp blijft stijgen. tijdens rijden gaat het redelijk agv de rijwindkoeling. fan slaat niet aan.
nog een nieuwe schakelaar geprobeert en toen nog de schakelaar uit een andere 146 die perfect werkt......
slaat niet aan.
fan nu doorgeschakeld, blijft loeien, maar met dit weer gaat het wel. dit geen oplossing van het probleem.

is het mogelijk dat er lucht in het systeem zit, omdat de tempmeter soms heel onlogisch terugvalt van 110 naar onder de 60.
soms na een bocht (lange doordraaier, rotonde 3/4, enz), maar niet iedere keer. soms ook gewoon onder snelweggebruik.
alle adviezen en tips welkom.

bvd
roen

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: koelingprobleem 146 boxer

wo nov 04, 2009 21:08

heb je met vullen wel de kachel aangezet en toen laten lopen met de dop open?
en natuurlijk tot peil aangevuld?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

dijkje
Newbie
Newbie

wo nov 04, 2009 21:41

Heb je toevallig je nieuwe thermostaat gecontroleerd zou zeggen dat die niet goed open gaat.
Controleer ook eens of je radiateur over zijn geheel goed warm wordt.
Verder is de kachel tijdens warm lopen een goede controlle of er lucht bellen in zitten maar heeft verder geen zin om
goed te ontluchten zit geen kachelkraan tussen dus koelwater gaat er altijd door.

roen
Junior Member
Junior Member

do nov 05, 2009 20:56

alfaqv75;

ja, ja, en ja.
had nog niet verteld dat de kachel niet echt loeiheet wordt, ook niet als het koelwater kookt! echt koken!

dijkje;

ik heb thermostaat niet apart gecontroleerd, maar wel al eens gewisseld maat een thermostaat van een goed werkende 146.
geen verschil.
radiateur wordt niet gelijkmatig heet, aan invoer kant heter dan aan uitvoerkant, maar dat moet toch ook?

mvg
roen

Frits
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: koelingprobleem 146 boxer

do nov 05, 2009 21:37

is het mogelijk dat er lucht in het systeem zit, omdat de tempmeter soms heel onlogisch terugvalt van 110 naar onder de 60.
soms na een bocht (lange doordraaier, rotonde 3/4, enz), maar niet iedere keer. soms ook gewoon onder snelweggebruik.
alle adviezen en tips welkom.
Dit lijkt me eerder een slecht contact. De temperatuur sensor zal niet van 110 naar 60 gaan door gebrek aan (warm) water. De sensor zal echt niet zo snel afkoelen!
De temp. sensor is in dit geval ook niet het probleem. Die regelt namelijk niets (ok alleen je metertje in het dashboard dan)

Mijn ervaring met boxer motoren is dat deze altijd wel schommelen in de temperatuur, maar als alles normaal werkt, zal de fan aanslaan en de temperatuur naar beneden gaan.

1. Werkt de thermostaat....
Als deze kapot gaat, dan blijft ie meestal open staan, dat kan geen invloed hebben op te warm worden.
Als de thermostaat niet goed opengaat, dan komt er te weinig water in de radiator en zal het koelend vermogen te klein zijn, omdat dan alles langs de kachel gaat.. maar deze wordt ook niet warm (?)

2. Werkt de temp. schakelaar voor de fan. Deze zal ergens rond de 90 graden de fan aan moeten laten slaan.
hier kan een slechte massa/contact voor problemen zorgen.

3. voldoende koelvloeistof?
Een koude/lauwe kachel is een indicatie dat er te weinig in zit. 100% gecheckt dat de koelvloeistof maximaal staat?
Als de kachel goed werkt, dan kun je een te warme motor koelen door de kachel maximaal aan te zetten (+blower, zomers heb ik dat wel eens gedaan, met de raampjes open ;-)

4. Radiator nog goed?
Mogelijk totaal vervuild met vliegjes bladeren en ander vuil.
Of roest ...dit kan de radiator verstoppen....

5. Foutieve reparatie ...
het zou natuurlijk ook nog kunnen dat er ooit iets van 'stop lek'-spul in gegooid is... dit kan voor een gehele opstopping zorgen

Ik zou beginnen met 2. De fan heb je nu continu aan staan, dus daar is iets mis. Als deze netjes aanslaat en het wordt nog te warm...dan gok ik op 4 (of 5)
of
ik zou toch eens kijken naar je waterpomp...
Laatst gewijzigd door Frits op do nov 05, 2009 21:43, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

do nov 05, 2009 21:38

ik zou toch eens kijken naar je waterpomp...
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Frits
Guru
Guru

do nov 05, 2009 21:42

Ja.. de waterpomp, die was ik vergeten in het lijstje

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 05, 2009 21:57

Als ik zie wat je vervangen hebt, zou bij mij ook nummer 1 de waterpomp zijn op het lijstje te vervangen delen. Ik zou ook eens kijken of je met doorblazen met lucht nog verstoppingen tegenkomt in je koelsysteem als de waterpomp geen oplossing oplevert.

roen
Junior Member
Junior Member

do nov 05, 2009 22:25

frits;

tempmeter springt niet terug, maar loopt geleidelijk terug, zo binnen halve mimuut ong. als hij terug zou springen zou ik ook denken aan los contact. zo als hij nu doen lijkt mij goede werking..
anyway, ik ga het toch nog even checken!

2; zal ik ook nog even nakijken, werkte in andere auto wel, zelfde schakelaar dus.
als ik stekker los haal van tempschakelaar en deze stekker met draadje kortsluit draait fan.
heb fan nu opzettelijk doorgeschakeld, leek me beter.

3; koelvloeistof zit aan max.

4; radiateur is nieuw.(mei 2009) schoon van buiten. ne tijdens de zoveelste demontage met tuinslang doorgespoeld, kwam niets uit. ja, water...

5; heel goed mogelijk..., alleen niet door mij, auto al een aantal jaar in bezit en tot afgelopen zomer nooit een probleem,
maar.... toch nog even checken. alleen... hoe?

frits en brollie;

waterpomp levert flinke stroming, op het oog gelijk aan stroming goed werkende 146....
toen koppen en riemen er af waren waterpomp gedraait met de hand, draait soepel, geen bijgeluid, geen speling, geen lekkage.
voelt normaal aan,(is niet mijn eersteboxermotor waar ik aan werk). maaar is dus niet vervangen, kan een mogelijkheid zijn.

geweldig dit brainstormen!

mvg
roen

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 05, 2009 22:36

Tsja, dan heb je of ergens een verstopping, een luchtbel, of de impellor van je waterpomp zit gewoon los. Die klemt dan mooi bij koude vloeistof, maar zodra hij warm wordt, zet de impellor meer uit dan het asje en dan slipt het asje ineens wel...

roen
Junior Member
Junior Member

do nov 05, 2009 22:46

whizzman;

waterpomp levert ook overtuigende straal,(volgens mij) met kokend water, dus echt aan het borrelen!, in het expansievat.
te zien met losgdraaide dop... dus het losse asje lijkt het mij niet..

ik zelf ga ook steeds meer voor een luchtbel of verstopping.
wat kan ik doen tegen eeen evt luchtbel?
of verstopping?

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

do nov 05, 2009 22:58

Misschien toch een koppakking?

Ik herken het probleem toen dachten we ook de waterpomp we hebben er een nieuwe opgezet maar dat gaf geen verbetering.
Jezus wat zat dat ding vast met een slagtrekker gedemonteerd.
Met een snuffelaar gekeken of er uitlaatgassen in het koelsysteem voor kwamen en wat denk je ja hoor toch weer een lekke koppakking.
Wat bleek wel nieuwe koppakkingen gemonteerd maar niet gevlakt!

Uit eindelijk heb ik de koppen laten vlakken en nieuwe koppakkingen gemonteerd en het probleem was over.

gr Jan

Frits
Guru
Guru

Re: RE: koelingprobleem 146 boxer

vr nov 06, 2009 13:57

Misschien toch een koppakking?
alfaqv75;
had nog niet verteld dat de kachel niet echt loeiheet wordt, ook niet als het koelwater kookt! echt koken!
De koppakking lijkt me als ik dit lees ook serieuze optie.
In principe zou de kachel met koelvloestof op 'max' echt heet moeten zijn als de koelvloeistof kookt.....
Als het 'koken' nu eens borrelen is... van gassen. Dan heb je "normale" koelvloeistof temperatuur, maar borrelt er (hete) gas/lucht in het expansievat.
Alle andere zaken kunnen dan gewoon goed zijn (waterpomp, fan, temp.sensor etc).

dijkje
Newbie
Newbie

vr nov 06, 2009 20:08

Zo te horen heb je alles al dubbel getest zou een koppakking test doen maar dan moet de koelvloeistof
niet uit expansievat komen want dan geeft deze het ook niet goed aan.
Maar als na een kort ritje de koelvloeistofslangen hard worden weet je het ook.
Zou de cilinderkoppen niet alleen vlakken maar zeker ook laten afpersen.

roen
Junior Member
Junior Member

za nov 07, 2009 15:44

heb koppakkingen allebei vervangen. drie weken geleden ong.
heb koppen niet gevlakt, goed schoongemaakt met mesje en spuitbus gasketremover.daarna met een rei gecheckt en waren m.i. recht.
oude koppakkingen waren ook ok, geen doorgeslagen waterkanalen of i.d.

maar goed: koppen niet gevlakt of afgeperst.

hoe krijg ik evt luchtbel eruit?

Terug naar “Algemene Technische vragen”