Em-Kay

vervangen multiriem Alfa 147 1.6: is dit zelf te doen?

ma sep 28, 2009 09:51

Hoi,
Na wat problemen met de airco en stuurbekrachtiging leek het me eens goed om onder de kap te kijken en ik zak meteen dat er iets ontbrak: De MULTIRIEM

Is het te doen om deze zelf te vervangen?
en zo ja wat zijn de stappen?

alvast bedankt!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: vervangen multiriem Alfa 147 1.6: is dit zelf te doen?

ma sep 28, 2009 11:55

De riem vervangen is eenvoudig. Ik zou alleen wel controleren of alle spanners en looprollen goed zijn.

Hoe lang geleden is je distributieriem vervangen? Als het goed is is er toen namelijk ook een nieuwe multiriem op gekomen met alle rollen en spanners. Als je multiriem er af ligt, is de kans groot dat de distributie over tijd is, of er is destijds voor een "budgetoplossing" gekozen. Ik zou dit allemaal even controleren, als je het niet zeker weet, zou ik het persoonlijk niet vertrouwen en de distributie ook gelijk meenemen in de vervanging.

Em-Kay

ma sep 28, 2009 12:36

Vorig jaar is de motor vervangen (bij de alfa dealer hier in Eindhoven), als het goed is het toen gebeurd;
Heb nog even de kap waar de distributie riem onder zit eraf gehaald dat zag er nog wel ok uit.

Stef33
Guru
Guru

ma sep 28, 2009 12:47

De dynamo zit toch ook op de multiriem? Dan kun je zonder riem toch niet lang doorrijden, als de accu leeg is stopt ie vanzelf.
En 'problemen' met airco en stuurbekrachtiging is toch wel een understatement bij ontbrekende riem, ze doen het dan domweg in het geheel niet.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Em-Kay

Re: RE: vervangen multiriem Alfa 147 1.6: is dit zelf te doe

ma sep 28, 2009 12:53

De dynamo zit toch ook op de multiriem? Dan kun je zonder riem toch niet lang doorrijden, als de accu leeg is stopt ie vanzelf.
Ja de dynamo zit er ook op en dus krijg ik ook de melding dat de accu niet opgeladen word vandaar dat ik ook niet rond rij.
En 'problemen' met airco en stuurbekrachtiging is toch wel een understatement bij ontbrekende riem, ze doen het dan domweg in het geheel niet.
understatement of niet, het neemt niet weg dat er een nieuwe multiriem op moet, vandaar mijn vraag over het hoe .....

Engine
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 28, 2009 13:02

Is goed te doen. Nu de riem eraf is voel aan de spanner rol en andere looprollen of deze nog goed ronddraaien. Moeilijk uit te leggen wanneer je ze moet afkeuren, het is te voelen en te horen, maar waar je op moet letten kan ik niet zo uitleggen.
Zoek even op hoe de riem moet lopen over alle rollen, er is maar 1 manier goed. Soms lukt het op een andere manier ook om te monteren maar slipt ie dan door. Kijk ook even op de riem zelf of daar nog aanwijzingen op staan (draairichting bv), is niet altijd.
Leg de riem op de goede manier over alle rollen en poelies heen maar laat hem er bij 1 af. Welke is een beetje je eigen keuze, ik doe soms de spanner soms de dynamo als laatste. Hangt er ook een beetje vanaf hoe goed je erbij kan.
Vervolgens met een goed passende (liefst grote) ringsleutel op de spanner deze tegen de veerdruk in duwen. Dit is niet de bout waarmee hij aan het blok zit, maar die in het midden van de spanrol. Het kan erg veel kracht kosten om hem zover terug te duwen om de riem erom te leggen, dus misschien even met z'n 2en.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

tinus1
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Website

ma sep 28, 2009 16:43

Vorig jaar is de motor vervangen (bij de alfa dealer hier in Eindhoven), als het goed is het toen gebeurd;
Heb nog even de kap waar de distributie riem onder zit eraf gehaald dat zag er nog wel ok uit.
weet natuurlijk niet het fijne van het verhaal, maar zou je dan niet even naar diezelfde alfa dealer gaan om het te laten fixen? klinkt (even ongenuanceerd) nogal knullig dat ze die 'vergeten' zijn!
groet!
147 1.6 ts Veloce '01 821/A Nero Fuoco
33 1.7ie '92 rosso -geschorst/te koop

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 28, 2009 20:42

Bij een motorwissel (nieuwe/ruilmotor) kan je er van uit gaan dat er een nieuwe riem op de motor zat, zeker bij een dealer.

Ik zou toch even kijken of het de moeite waard is om het in ieder geval samen met iemand te doen die weet waar hij mee bezig is. Alternatief is om daarna even naar de dealer te gaan en ze te laten controleren of alles in orde is. Een gesprongen multiriem kan met wat ongelukkigheid door de kap van de distributie heenslaan en daar de distributie slopen, dit gebeurt helaas nog wel eens. Je wilt een redelijke zekerheid dat die riemen, looprollen en spanners gewoon goed zijn, als je zelf niet weet hoe je dat kan bepalen zou ik daar in ieder geval even een second opinion bij regelen.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 28, 2009 23:05

Bij een motorwissel (nieuwe/ruilmotor) kan je er van uit gaan dat er een nieuwe riem op de motor zat, zeker bij een dealer.
Assumption is the mother of all fuck-ups... :!:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 28, 2009 23:20

Amen.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 29, 2009 07:28

Daar heb je wel een punt, maar bij zo'n wissel is de garantie die een dealer moet geven wel zodanig, dat het wel heel onwaarschijnlijk wordt. Uiteindelijk maakt het nu niet veel meer uit, het is gewoon verstandig om even te controleren of alles op dit moment nog in orde lijkt, of er nou verse riemen op zijn gekomen of niet. Je gaat er toch niet achter komen dus je zal het moeten doen met wat je nu weet en te weten kan komen.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

di sep 29, 2009 08:08

Daar heb je wel een punt, maar bij zo'n wissel is de garantie die een dealer moet geven wel zodanig, dat het wel heel onwaarschijnlijk wordt.
Dat hangt maar net van de verkoopcondities/afspraken af die bij de verkoop gemaakt zijn :idea:
Het is niet ongebruikelijk om een motor te verkopen "as is..."
Zeker gezien de extra kosten die er mee verbonden zijn bij een toch al dure reparatie bij een ruilmotor.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 30, 2009 07:18

Daar heb je wel een punt, maar bij zo'n wissel is de garantie die een dealer moet geven wel zodanig, dat het wel heel onwaarschijnlijk wordt.
Dat hangt maar net van de verkoopcondities/afspraken af die bij de verkoop gemaakt zijn :idea:
Het is niet ongebruikelijk om een motor te verkopen "as is..."
Zeker gezien de extra kosten die er mee verbonden zijn bij een toch al dure reparatie bij een ruilmotor.
Het is een dealer, de koper is een particulier. Wettelijke bescherming en de naam van het merk, de voorwaarden van de importeur bij dealerschap en dergelijke dingen spelen allemaal mee. Het contract wat je op moet stellen om daar onderuit te komen kost je bijna al meer aan juridische kosten dan een motorblok. Bij een redelijk jonge auto als een 147 ga je daar gewoon niet aan beginnen.

Em-Kay

do okt 01, 2009 10:27

Allereest bedankt voor alle reacties; Het duurde langer om de juiste riem te vinden dan 'm te vervangen de dichtsbijzijnde Brezan was 10 minuten fieten :P

Heb de kap geopend en ben er zo'n beetje ingedoken om eerst eens alles te bekijken, alle plastic kappen die in de buurt van de riem zijn zagen er goed uit.
Heb nog even de afdekplaat van de moter en de kap van de distributieriem eraf gehaald om het allemaal beter te kunnen zien.

daarna was het even een plaatje zoeken op internet met een zijaanzicht van de motor met multiriem en dit in feite na-doen.

als laatste heb ik de riem naast de spanrol in het midden geplaatst en met een vrij dun maar sterk stuk gebogen ijzer de riem erover gelegd.

Even laten checken bij een vriend die monteur is en vervolgens nog even langs de dealer voor een 2nd opinion was in mijn ogen voldoende zekerheid.

Vraag is natuurlijk wat nou precies de reden was dat de riem er af lag denk gewoon pech....

Terug naar “Algemene Technische vragen”