Neelis
Advanced Member
Advanced Member

Onregelmatige harde tik 2.0 16v

zo sep 20, 2009 17:57

Gisteren lekker over de Ring geknald, drie rondes en met de nodige vaart door Duitsland gereden, maar sinds die rit zit er een harde onregelmatige tik in m'n motor. Eerste wat in me op kwam: drijfstanglagers.

Heb een filmpje, zouden jullie hier naar willen kijken en kunnen vertellen wat het is?

http://www.alfa33.nl/155/2.0_16v_tik.wmv

Het klinkt niet best?! Als het de drijfstanglagers zijn, wat staat me dan te doen? Olie eruit, carterpan eraf, onderkant van de drijfstangen los, nieuwe lagerschalen en klaar? Heb net het oliepijn gecheckt, dat is wel wat gezakt, maar niet dramatisch. Heb het bijgevuld tot max. voor ik weg ging.
Zijn er eventueel mensen die willen helpen bij de reparatie (tegen een vergoeding)?

Gr

Niels

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

RE: Onregelmatige harde tik 2.0 16v

zo sep 20, 2009 20:26

Het is die riem met tanden aan de binnen en buitenkant.

Afbeelding

Weet iemand de naam van die riem en waar ik die kan krijgen? Sam van Lingen is in de buurt, dus daar kan ik heen rijden. Tuijnder is een stuk verder.
Kan ik die zelf makkelijk vervangen, of valt dat tegen?

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

zo sep 20, 2009 20:43

Zo te zien je balansasriem.
Dan heb je echt geluk gehad :shock:
Als die geknapt was, dan was de kans dat die in je distributiriem gekomen was, heel grrot geweest.
Je motor heeft nu heel onregelmatig gevoel gegeven denk ik zo? En naar mate je meer toerenmaakte, meer lawaai?

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Rainier155
Guru
Guru

zo sep 20, 2009 22:48

Gewoon eraf laten die balansasriem.....
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 21, 2009 03:21

Wat je hoort is waarschijnlijk je balansassen die door deze riem bediend worden. Als deze riem beschadigd is, is de kans dat je distributieriem niet of niet goed vervangen is, vrij groot. Deze riem hoort tegelijk met de distributieriem vervangen te worden namelijk.

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en tijdelijk even zonder deze riem rijden (je kan hem met een zijkniptang gewoon doorknippen). Als dat het tikkende geluid oplost, weet je dat je krukaslagers nog goed zijn. Direct daarna de distributieriem, balansasriem en multiriem met nokkenasversteller (je hoort de jouwe al in het filmpje), alle rollen en spanners laten vervangen. Je waterpomp is een beetje een afweging, als je niet weet wanneer deze er in is gekomen zou ik hem ook vervangen voor de zekerheid.

Je kan er voor kiezen om zonder de balansasriem te gaan rijden, maar je motor zal tussen 3 en 4000 toeren merkbaar trillen. Het kan op zich weinig kwaad, maar het is niet echt comfortabel en de vermogenswinst is niet echt supergroot.

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 21, 2009 20:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hij is eraf. Alles gecontroleerd, overblijfselen die de distr. riem kunnen slopen zijn er niet meer.

Wat denken jullie van de distributieriem? Is 33.000 km oud.
Ik snap waarom je adviseert deze te vervangen, maar vind dat zonde van m'n geld. Ik geloof Pieter van Baalen (vorige eigenaar van deze auto) wel op zijn woord dat hij die distr. riem vervangen heeft, 33.000km geleden. Toen is ook de nokkenas-versteller vervangen.

Afbeelding

Afbeelding
Dit was het riempje. :(

Probleem is nu helemaal weg :)

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Onregelmatige harde tik 2.0 16v

ma sep 21, 2009 21:09

Wat denken jullie van de distributieriem? Is 33.000 km oud.
Kun je op een foto heel weinig van zeggen.
Bij twijfel vervangen, is al gezegt of op de blaren zitten als je de gok durft te nemen.

Onderstaande foto is van mijn distributieriem met tussen de 10.000 en 15.000 KM op de klok in 11 maanden.
Als je de afgeschraapte tanden voor het gemak even buiten beschouwing laat, ziet de riem er goed uit.....zo op het blote oog niets aan te zien
Afbeelding

Echter, schijn bedriegt
Afbeelding

Bij twijfel, laat iemand met verstand van zaken er naar kijken :idea:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Terug naar “Algemene Technische vragen”