alfa147man
Full Member
Full Member

75 TS valt stil

za aug 15, 2009 12:46

Hallo

M'n 75 TS begint soms te sputteren eens ie op temperatuur is.
Warm stationair draait de motor de ene keer goed, de andere keer slecht en valt ze stil. Ze duikt dan onder de 800rpm en dan moet je gas geven om ze op toeren te houden.
Tijdens korte trajecten zijn deze problemen er zelden of nooit.
Dit heb ik allemaal reeds overopen:
-bougies zijn 2000km oud. (NGK BCP 6E (V-line)) Zien er vrij normaal uit. Ietsje aan de lichte kant ipv koffie&melk kleur.
-bougiekabels 2000km oud.
-nieuwe luchtfilter
-nieuwe benzinefilter
-andere Luchtmassameter en stationair regelklep gestoken
-Motronic (met Squadrachip) eens gewisseld met gewone ecu.
-alle luchtslangen nagezien.
-4 inlaatbuisjes zijn 1 jaar oud.
-batterijpolen en + kabeltjes nagezien: staan vast

Benzinedruk kan ik jammer genoeg niet meten. Benzinetank is halfvol.
rotor&rotorkapjes zijn besteld, al zien ze er nog vrij goed uit.
De motor doet het verder prima. Zonder haar kuren gaat ze vlotjes naar 6000rpm+

Ik zou kunnen gaan zoeken richting gasklep/gasklepsenso en benzinedruk, maar steek liever hier eerst mijn licht eens op.
Iemand nuttige info?

grt

Stefaan.
** 147TS, 75TS **

Firedriver
Full Member
Full Member

RE: 75 TS valt stil

za aug 15, 2009 13:02

Ik heb deze probleem ook gehad, het is wel een 2.0TS AR 164.
Motorisch zijn ze wel hetzelfde, Linkerverdeler was in orde, en de rechterverdeler gaf geen vonken aan de bougie's, rechterrotor had veel speling.
Ik heb dus van de rechterverdeler zijn rotor vervangen (kostprijs 20 Euro), en de probleem was opgelost.
voor deze klusje moet je wel de hele verdeler demonteren, rotor en as is uit één geheel, zit vast met een pennetje, en daarom moet deze
volledig gedemonteerd worden, een gemakkelijke klusje (ongeveer een klein uurtje werk), maar zorg dat je deze juist monteert, breng merktekens aan.
Hoop dat het voor jou deze probleem het oplossing is, en zijn bougie's had ik ook vervangen, en anders maar blijven zoeken, komt wel in orde.

groetjes

alfa147man
Full Member
Full Member

zo aug 16, 2009 09:30

mercie voor de tip.
De rotorkappen zijn besteld. Hopelijk is het hiermee opgelost. (in eerdere topics was iets van de hoogspanning telkens de oorzaak, dus fingers crossed)
Ik hou je op de hoogte.
ciao!
S
** 147TS, 75TS **

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo aug 16, 2009 10:45

'Tegen het schutbord rechts zitten een aantal relais. Kijk eens of daar alle contacten goed schoon van zijn. Deze zorgen voor de stroomvoorziening van het Motronic systeem.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

alfa147man
Full Member
Full Member

zo aug 16, 2009 12:25

Bedoel je die 2 relais naast elkaar in het motorcompartiment?
** 147TS, 75TS **

Rob75
Guru
Guru

zo aug 16, 2009 14:31

De relais zitten tegen het schutbord aan de inlaatkant van de auto. Het zijn er twee of drie afhankelijk van wel geen kat.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

alfa147man
Full Member
Full Member

ma aug 17, 2009 12:47

Nog even over die rotor met asje.
Als je die wil monteren moet natuurlijk eerst die oude eruit. Nu zit dat pennetje muurvast. Is dat geen eenvoudig pennetje of is dat conisch?
Anders gaat er een bosch rotor in zonder asje. Er is geen abnormale speling.
** 147TS, 75TS **

alfa147man
Full Member
Full Member

za sep 05, 2009 20:06

Hallo,

uiteindelijk dat asje eruit gekregen. Met het juiste gereedschap ging dit vanzelf. De rotor, inclusief asje op de cilinderkop is dus volledig vernieuwd en dit is te merken! Bedankt voor de info.
De rotor op de oliepomp (dus geen 2 rotors op de cil.kop zoals bij de 164) is nog goed.
De stationair regelklep is gereinigd en in de brandstoftank is een injectorcleaner toegevoegd.
Vandaag 100km gereden met de eerste 50km af en toe een 'hikje' (kortstondig inhouden en dirrect weer normaal), maar daarna verliep de rit perfect. Stilvallen aan de lichten doet ie ook niet meer. 'k Ben een tevreden man.

Nogmaals dank.
Ciao!
Stefaan
** 147TS, 75TS **

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

za sep 05, 2009 20:20

Mijn 75 V6 QV viel af en toe uit... Werkelijk alles (niet dus :-k ) bekeken en vervangen (maatje heeft ook zo'n ding) en we konden niks vinden...

Tot we bij toeval zagen dat het draad waarmee de koudstart verrijker vast zit op de rechter klepdeksel eruit lag! Daar zaten ook de massakabels van de Motronic mee vast geschroefd... Probleem was dat hij het af en toe wél deed (als je met je Voltmeter klaar stond om te zoeken) en af en toe niet (als mijn vriendin er mee naar haar werk wilde :evil: ).

Ook heb ik met een 75 TS meegemaakt dat de bougiekabels doorsloegen, het leek wel of heel de auto bokte! Zelfs hortend en stotend met een monteur van Madeno gereden met de laptop op schoot, niks te vinden... Tot hij het bij mijn vriendin wéér niet deed en ze vonken :shock: onder de motorkap hoorde... nieuw setje kabels erop: klaar! Terwijl de kabels absoluut niet zo slecht waren dacht ik, ik kon ze gewoon vastpakken.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Terug naar “Algemene Technische vragen”