Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

carterdruk TS

vr aug 07, 2009 17:47

Ik schroefde laatst toevallig mijn olievuldop los met draaiende motor en vond de carterdruk nogal hoog. Om een idee te geven - op 50cm boven de dop is het blazen nog voelbaar. Het is een 164 TS uit 1992, 225k gelopen, olieverbruik is normaal (1 op paar duizend), verder geen problemen. Carterventilatietraject is schoon en niet verstopt. Gemeten compressiedruk bij koude motor is 10-10.5 bar, met een scheut olie op de zuiger gaat de 10 bar naar 11 bar.

Is dit normaal of moet ik me zorgen maken?

---
Eric

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: carterdruk TS

zo aug 09, 2009 10:12

Geen ervaringsdeskundigen? :wink:

---
Eric

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1281
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: carterdruk TS

zo aug 09, 2009 10:47

Als je de dop er los op legt blaast hij er dan af of niet. Ik weet dat bij mijn boxer er geen echte carterdruk is op stationair. Eerder pulserende onder en bovendruk. De dop blijft dus gewoon een beetje trillend liggen.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: carterdruk TS

zo aug 09, 2009 21:22

Waar je je meer zorgen om moet maken is dat jouw stationairloop wijzigt bij aflaten van de dop en afsluiten ervan (vlakke hand) ....herhaaldelijk.

Valt ie weg?

Zo nee - lekker doorrijden... (heb 330k met TS ervaren met redelijk hoge carterdruk volgens mijn ervaring - beestje loopt 1.5 jr later nog steeds zonder makken)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: carterdruk TS

ma aug 10, 2009 11:37

De dop blaast er niet af als je hem los erop legt, maar hij danst wel.

Stationairloop verandert wel maar niet dramatisch met de vulopening open/dicht. Doorrijden ga ik zeker doen, het is meer of ik aan dit blok nog veel ga doen (was b.v. van plan de koppakking te vervangen ivm lichte olielekkage alleen in de winter, maar dat stel ik nog maar even uit denk ik).

Bedankt voor de reacties!

---
Eric

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: carterdruk TS

ma aug 10, 2009 13:17

Hoi,

Late twin sparks van het oude type (in de 164 gebruikt) Hebben allemaal veel carterdruk! Dit schijnt te maken te hebben met de toleranties van de zuigers die toen gebruikt zijn. Echter, zolang hij geen olie eruit begint te persen door de druk kan dit geen kwaad. Zelf ook meer dan 3 ton met zo een föhn gereden (had er al bij 100k. last van). Wel netjes het olieverbruik in de gaten houden. Als ie gaat oliezuipen (meer dan 1 liter op 500km.) dan is het einde nabij. Voor de rest gewoon pijlen en blijven rijden. Zijn echt oerdegelijke motoren.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Andretti Molletti

RE: carterdruk TS

ma aug 10, 2009 13:18

Als de stationairloop niet verandert dan is er iets verstopt! De carterventilatie die na de LMM aangesloten zit geeft met losse dop nl valse lucht in de motor... dus geen toerenvariatie is eens serieuze verstopping!
Je kan met de jan stoeprand methode die je beschrijft NIET beoordelen hoe de staat van een motor is... daar hebben we al sinds 100 lichtjaren de compressie en lektest voor. Oordelen adh v een carterdop en blazen getuigd dan ook van een Renault mentaliteit die hier niet door de beugel kan!! Moderators!?

:wink:

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Re: RE: carterdruk TS

ma aug 10, 2009 13:36

Hoi,

Late twin sparks van het oude type (in de 164 gebruikt) Hebben allemaal veel carterdruk! Dit schijnt te maken te hebben met de toleranties van de zuigers die toen gebruikt zijn. Echter, zolang hij geen olie eruit begint te persen door de druk kan dit geen kwaad. Zelf ook meer dan 3 ton met zo een föhn gereden (had er al bij 100k. last van). Wel netjes het olieverbruik in de gaten houden. Als ie gaat oliezuipen (meer dan 1 liter op 500km.) dan is het einde nabij. Voor de rest gewoon pijlen en blijven rijden. Zijn echt oerdegelijke motoren.

Thom
Kijk, dat hoor ik graag! Olieverbruik is nog geen enkel probleem en verder loopt de motor prima en de compressie is mooi gelijk voor alle cylinders, dus ik ga er dan maar van uit dat hij nog wel even meekan. Thanx!

---
Eric

Terug naar “Algemene Technische vragen”