Stefan Elshout
Full Member
Full Member

RE: Algemene condensator/ ontstekingsvraag

ma jul 27, 2009 15:58

Waar je vooral op moet letten is de Capaciteit, bij deze dingen aangegeven in Farad, dit is bijvoorbeeld 500uF (met dat u'tje het teken van micro, dus micro-farad)
Deze capaciteit staat volgens mij wel enigsinds in verband met de afmetingen van een condensator aangezien de hoeveelheid lading die naar de condensator vloeit, afhankelijk is van de spanning, oppervlakte, onderlinge afstand van de platen en het dielectrum (moeilijk woord voor isolator :D )
Ik neem dus aan dat een 2 keer zo grote ook meer capacitiet heeft gezien dit verhaal over de hoeveelheid lading.
Met het aantal farad weet je ook hoeveel energie er opgeslagen wordt, namelijk iets van 0.5*C*Ukwadraad o.i.d. U (of Ukwadraad (aantal Volts)) blijft zelfde en C (Capaciteit in farad) veranderd dus bij het plaatsen van de verkeerde condensator.
Hoeveel dit allemaal uitmaakt op het functioneren van de onsteking durf ik niet te zeggen.
Kijk dus ff op internet, werkplaatshandboek o.i.d hoeveel capaciteit de originele condensator hoort te hebben
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

RE: Algemene condensator/ ontstekingsvraag

ma jul 27, 2009 16:00

volgens mij zat ik op een erg oude vraag te antwoorden...... :shock: :P

Volgens mij zit er bij electronische ontstekingen een hall-generator o.i.d op... maar dat nieuwe spul weet ik niet zo veel van hoe dat werkt. lijkt me iig sterk dat er een condensator op hoort.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Terug naar “Algemene Technische vragen”