HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Re: RE: slechte koude start alfa147 2.0 TS

di jun 30, 2009 10:12

Je verraadt het zelf al...

Benzinepomp draait lang voordat de druk hem weer laat afslaan...Galerij drukloos. Dus lekkende injector(en)
Daar helpt een potje cleaner niets aan. Deze gebruik je voor reiniging.
Je kunt jouw injectoren losschroeven en afleveren bij de betere BOSCH dealer die behalve reiniging ook het sproeibeeld controleert en de verdere werking.
Kost ongeveer 25 pst., daar heb je dan ook wat voor terug.

Of: volgens mij heeft Moletti nog wat gereinigde injectoren op stock en te koop?

Vervangen dus: die symptomen heb ik al meer dan eens gezien en verholpen. Zelfs na start even bokkig lopen totdat de benzine die in de ruimte gelopen was - ontbrandde.

LPG injectoren staan los van dit verhaal want koude start. (of zelfs: start)
klopt, als ie eenmaal loopt, dan bokt en stottert ie wat, en daarna is het goed...

Maar eigenwijs als ik ben, een kleine kanttekening bij je laatste opmerking; ook als er lpg in de cilinder loopt door een lekkende lpg injector, krijg je een te rijk mengsel bij de start.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: slechte koude start alfa147 2.0 TS

di jun 30, 2009 11:36

Eigenwijs! :twisted:

Hij deed het voor LPG inbouw toch ook al?
En: benzinelucht!

Jouw auto start sowieso op benzine. Dus LPG verhaal gaat niet op - wel bij de les blijven Haakie! :wink:

Maar ja: ik heb het vaker bij de hand gehad, ik zie dingen nogal vaker - je weet het nu....
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 30, 2009 12:51

Eigenwijs! :twisted:

Hij deed het voor LPG inbouw toch ook al?
En: benzinelucht!

Jouw auto start sowieso op benzine. Dus LPG verhaal gaat niet op - wel bij de les blijven Haakie! :wink:

Maar ja: ik heb het vaker bij de hand gehad, ik zie dingen nogal vaker - je weet het nu....
Ik heb al een adres gevonden die ze ultrasoon kan reinigen en testen. Demonteren ziet er ook niet al te moeilijk uit (handig e-learn cd...).
Ik ga een lang weekend weg met mijn spidertje, dus kan de 147 mooi binnen staan met de injectors er af! Alleen jammer, dat de spider dan wel een nachtje buiten moet slapen, maar het is niet anders.

Of kan de 147 gewoon buiten blijven staan als de hele boel er af ligt, lijkt me niet toch, qua stof en vocht?

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jul 01, 2009 12:40

Gaten kunnen gedicht worden....Met doek bijvoorbeeld. :wink:

Buiten staan is geen probleem...

ALFACENTRO

Afbeelding

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jul 01, 2009 13:27

Gaten kunnen gedicht worden....Met doek bijvoorbeeld. :wink:

Buiten staan is geen probleem...
Ik zet hem toch maar binnen, straks regent het, als ik de boel wil terug monteren....

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jul 01, 2009 16:48

Er stond na een paar uur idd geen druk meer op de injectorrail, terwijl ik op benzine gereden had.

Het demonteren was een fluitje van een cent, 10 minuten misschien.. De injectoren zijn weggebracht, nu maar hopen, dat ze nog te redden zijn en de 147 volgende week weer goed start.

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jul 06, 2009 21:44

Vandaag de gereinigde injectoren weer gemonteerd, helaas is de start nog steeds even slecht.

Wat kan er nog meer aan de hand zijn?

michaelbaken
Member
Member

ma jul 06, 2009 21:53

haalt je brandstofpomp zijn druk wel bij het starten?
Alfa Romeo 155 WB V6
Alfa Romeo 155 WB 16V
Alfa Romeo 155 SB V6
www.alfa155club.nl
BURNOUT

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jul 06, 2009 22:36

200 op de snelweg is geen probleem, dan moet de brandstofdruk bij de start toch ook haalbaar zijn?

michaelbaken
Member
Member

ma jul 06, 2009 22:50

zelfde probleem gehad op de zaak,megane slaat moeilijk aan,maar als hij loopt niks te merken,druk bij starten 1,2 bar ,pomp vervangen ,probleem opgelost
is maar een tip gewoon even de manometer eraan
Alfa Romeo 155 WB V6
Alfa Romeo 155 WB 16V
Alfa Romeo 155 SB V6
www.alfa155club.nl
BURNOUT

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

di jul 07, 2009 10:47

Tja, en die heb ik dus niet liggen.....

Kan ik die pomp er zo uit halen, of moet de tank eerst leeg, dan probeer ik gewoon een andere pomp.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

di jul 07, 2009 14:18

Ja natuurlijk! :thumbs: Omdat een megane het had ga jij spoorslags je brandstofpomp wisselen? Niet om de tip van Michael af te branden maar dit is toch niet een vergelijkbaar type.

Let nu eens op de symptomen van je diagnose: Brandstofwalm na het starten. Lekkage op zuigers tijdens stilstand.
Misschien maar moeilijk te traceren: na verloop van tijd benzine in de olie (zakt het oliepeil niet maar wordt het meer??)

Hoe je het ook stelt.....Er MOET brandstofdruk op de galerij zijn. Ook dus na een nacht staan.
Dan lekt er toch nog een verstuiver.... Is dat wel gecontroleerd? Ik bedoel: reinigen is 1 maar de controle op afsluiten hoort er ook bij - net als sproeibeeldcontrole...

(of aan het einde van de galerij zit er nog een soort "potje" met een slang naar het inlaatkanaal. Verliest ie daar druk op?)

ALFACENTRO

Afbeelding

Engine
Advanced Member
Advanced Member

di jul 07, 2009 14:39

dat potje (de brandstofdrukregelaar) gaat in mijn ervaring ook nog weleens stuk intern (goede tip Tom), waarna er brandstof via dat slangetje in het inlaatspruitstuk terecht kan komen, ook te rijk mengsel dan. Omdat je motor bij het starten uit gaat van een basis instelling merk je het daar. Wanneer de motor warmer wordt wordt de motor "zelflerend" en kan hij compenseren daarvoor.
Controleer dus dat slangetje tussen het potje en het inlaatspruitstuk op brandstof.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

di jul 07, 2009 20:06

dat potje (de brandstofdrukregelaar) gaat in mijn ervaring ook nog weleens stuk intern (goede tip Tom), waarna er brandstof via dat slangetje in het inlaatspruitstuk terecht kan komen, ook te rijk mengsel dan. Omdat je motor bij het starten uit gaat van een basis instelling merk je het daar. Wanneer de motor warmer wordt wordt de motor "zelflerend" en kan hij compenseren daarvoor.
Controleer dus dat slangetje tussen het potje en het inlaatspruitstuk op brandstof.
Daar zit bij mij geen potje hoor? Volgens mijn buurman, die als monteur bij fiat heeft gewerkt, zit de drukregeling in de pomp. Als die kapot is, loopt de benzine terug de tank in volgens hem.

Ik heb zojuist vlak na het laten lopen van de motor, de galerij losgehaald, er is geen ruikbare/zichtbare brandstoflekkage uit de injectoren. Wel is de druk op de galerij lag, er komt maar een klein beetje benzine uit, als je de ontluchting indrukt, volgens hem zou er veel meer druk op moeten blijven staan.

Engine
Advanced Member
Advanced Member

wo jul 08, 2009 06:46

Dan blijft er weinig anders meer over dan meten met een drukmeter. Het zou misschien (heel misschien) kunnen dat je brandstofpomp niet genoeg druk leverd, dat de injectoren wel inspuiten, maar door de te lage druk een te grof inspuitbeeld hebben en dat je daardoor maar een beetje brandstof verbrandt en dat de rest weer naar buiten komt via de uitlaat. Dat kan alleen als de brandstofpomp net aan genoeg leverd, niet als die niets meer leverd. Omdat ik je niet wil aanraden om de pomp zomaar te gaan wisselen, geef ik je het advies om de brandstofdruk te laten meten en te vergelijken met ALFA specs (mijn ervaring is dat veel Alfa's andere brandstofdrukken hebben voorgeschreven dan je bij andere auto's ziet).
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Terug naar “Algemene Technische vragen”