Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

Wederom lekkage 75 TS...

ma mei 04, 2009 19:43

Hij lekt weer...nu helemaal achterin ter hoogte van het bellhouse. Lekkage zit laag, onder de startmotor in ieder geval. Tis moeilijk te zien waar het vandaan komt omdat het natuurlijk overal lekker rondgesmeed zit vanaf de achterste rand van het karter tot ver naar achteren.

Na de zoekfunctie geraadpleegd te hebben vermoed ik de achterste krukaskeerring. Of de carterpakking, gezien de achterste rij bouten die het carter bevestigen druipen van de olie. Als er iemand is die ook ooit een lekkende achterste krukas keerring heeft gehad hoor ik graag of de symptonen overeen komen. Lekkage lijkt overigens nog wel mee te vallen, bij stationair loop zie ik nergens olie uit stromen, ook niet bij gas geven. Tis wel meer dan een beetje zweten...
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

RE: Wederom lekkage 75 TS...

zo mei 10, 2009 00:56

Ik heb het forum overvraagd! :mrgreen:

...of gewoon niet duidelijk geformuleerd. Anyway, lekkage leidt nog niet tot een merkbaar hoger olieverbruik dus ik rij er nog wel ff mee door totdat ik het zorgelijk begin te vinden. Dan breng ik 'm wel weg want ik heb geen zin in een olieballet op de oprit....
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 10, 2009 16:25

Achterste krukaskering kan..... maar zeker ook de stftjes naast die kering/ in het achterste krukaslager!
Daar lekken ze (op leeftijd) echt altijd. :( Enkel de stiftjes vernieuwen zou je kunnen proberen met ingebouwde motor.
Je hoeft enkel het carter te demonteren. (dit lukt met salle vingertjes net) en dan een schroefje in de staafjes draaien en eruit trekken maar.
Nieuwe staafjes monteer je met een flinke dot geschikte kit op de kop!
Oh ja en het is raadzaam om de kop een afgeschuind kantje te geven (even langs een slijpsteentje halen) voordat je die monteerd. :wink:

Wil je ook de keerring vervangen, dan is er veel meer nodig. :shock: uitlaat en cardan eronderuit, staartstuk eraf, vliegwiel eraf.... en daarvoor zal je de motor sowieso naar voren moeten halen en ik denk zefs, dat ie er helemaal uit moet..... dus spaar alvast maar dan. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

zo mei 10, 2009 22:38

Dank voor je uitgebreide antwoord :thumbs:

Ik hoop op de stiftjes... [-o< Het leek wel of de lekkage vanaf de achterste rand van het carter kwam dus hopelijk is dit inderdaad de boosdoener...

Verder klinkt het als veel werk dus in mijn beste gewoonte laat ik het voorlopig nog maar even zo...Tzt laat ik er even iemand met meer verstand dan ik naar kijken...ik kan dan iig inzetten op de stiftjes!
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”