lost_one51

146 2.0 ts heeft jojo toerental rond 2K

di apr 07, 2009 20:33

Mijn 146 2.0 TS 16v ti heeft sinds een start, een toerental van rond de 2000 toeren.. het jojo't tussen 1750 en 2250, waardoor het lijkt alsof je steeds snel gas geeft...
De luchtweger is vervangen en ook dit exemplaar heeft hetzelfde euvel.
Als ik de stekker van de luchtweger aftrek, valt het toerental ineens wel onder de 600 en komt dan pruttelend op de 800 terug. Was de reden om de luchtweger te vervangen.
Weghalen van de luchttoevoer slang, voor de gasklep heeft zelfde effect.

Wie oh wie

Lost

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 146 2.0 ts heeft jojo toerental rond 2K

di apr 07, 2009 20:44

Gasklepsensor en stationairklep al gecontroleerd? ECU al uitgelezen?

lost_one51

di apr 07, 2009 21:00

Is van die onderdelen een plaatje? ben erg nieuw met de 146.... heb de ePer cd van 2005, maar daarop valt weinig te zien aan onderdelen in closeup.

en vervolg vraag..hoe lees je ECU uit? heb wel de accu eraf gegooid...dan moet na verloop van tijd ECU weer het stationair leren..toch?

Lost

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 08, 2009 10:42

Als je de ECU op die manier wilt resetten moet je de accu er wel een paar dagen afgooien. Sneller is via software of de draden (nadat je ze van de accu hebt losgemaakt) een poosje tegen elkaar houden. Ik zou daar niet aan beginnen tenzij je de mastersleutel en codekaart ook hebt. Het wil namelijk nog wel eens problemen opleveren met de startblokkering als je gaat rommelen met resetten. Uitlezen doe je met software en een kabel, of je gaat naar een garage die daar spulletjes voor heeft. Er zijn 2 versies ECU op de 146 2.0 geleverd, de ene heeft geen inleerprocedure voor de gasklep, de andere moet je perse met software/computer de gasklep in leren. In beide gevallen ga je dus niets winnen met resetten en in het ergste geval moet je bij de dealer langs om je klep opnieuw in te laten leren. Samengevat: niet mee rommelen, het kan alleen maar erger worden.

Gasklepsensor en stationairregelaar zitten op de gasklep. Niet om je af te zeiken, maar als je die zonder plaatje niet kan vinden lijkt het me verstandig dat je er iemand bij haalt die wat meer kennis en ervaring heeft. Voor je het weet maak je dingen stuk en ben je nog veel verder van huis. Misschien dat een clublid in de buurt van Arnhem je kan helpen?

lost_one51

wo apr 08, 2009 11:29

OK..stappen motor gevonden en schoongemaakt..en voila toerental zakte keurig naar 850.

nu ff kijken of het zo blijft en niet in de komende week het ineens weer gaat oplopen

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 08, 2009 12:22

:thumbs:

Terug naar “Algemene Technische vragen”