sietze

Problemen met diagnose door garage

vr jan 23, 2009 19:32

Hoi,

Ik heb mijn alfa 146 1.7 16V vanmiddag naar de garage gehad en nu heb ik een printout van de examiner.
Hierop staan de volgende foutmeldingen:

Integrator Lambda-sonde, bovenste grens intermitterend
Detectieomstandigheden:
Foutenteller 20x
Motortoerental 1160tpm
motorbelasting 1.9 msec

Mogelijke oorzaken:
Luchtinfiltratie bij uitlaat (uitlaat is goed dicht.)
Brandstofdruk niet correct
Algemene motortoestand slecht.
Lambda-sonde defect
Injectieregeleenheid defect.

Debietmeter, K.S. naar massa / O.C. Intermitterend
Detectieomstandigheden:
Foutenteller 1x
Motortoerental 840tpm
Smoorklepstand, relatief 0 hoekgraden

Mogelijke oorzaken:
Continuiteit bedrading
isolatie bedrading
Defecte aansluitingen
Debietmeter defect
Injectieregeleenheid defect.

Het probleem met mijn auto is dat hij schokt, bij gas wisselen.
Er zitten nieuwe bougies in en motorblok is gereviseerd.
Het voelt alsof de bougie een vonkje of wat mist. Hij stoot ook veel benzine uit via de uitlaat.

Bij een kapotte llamnda sonde gaat de motor in standaard instellingen lopen en bij een kapotte lmm ook, dus dan zou hij niet moeten schokken maar wel veel benzine uitstoten.

Hoe kan ik eea doormeten, bv lmm en lambda sonde en regeleenheid.
Ik gok de laatste omdat deze bij beide fouten voorkomt.

Ik zag trouwens op ebay lmm en lambda voor euro 30,- ps. is dit wat of niet?.
Ik heb wel eens eerder een universele op een alfa 75 gezet en dat werkte voor geen meter.

Graag jullie hulp.

Andretti Molletti

RE: Problemen met diagnose door garage

vr jan 23, 2009 21:13

Als het probleem is zoals je zegt: diagnose door garage, wat kunnen ze dan wel en niet?
Wat zeggen zei ervan en wat denken ze dat het is?
Ik kan natuurlijk gratis en vooral voor niets diagnose gaan stellen, maar tijdje terug was er ook zo'n handige harry die dacht ik laat hier effe diagnose stellen en pak dan mijn biezen... bespaart je een hoop geld natuurlijk, maar een ezel ... :roll:
So...whats up?

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 23, 2009 21:34

Controleer eens of die valse lucht trekt ergens? En zijn je bougies(en andere stroom voorzieningen) droog?
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 23, 2009 21:40

als ik maar 1 ding mocht gokken zou ik zeggen: een "versleten" luchtmeter. Dat is in ieder geval het eerste wat ik met een zeker-weten goed werkend exemplaar zou ruilen om te testen. De andere oorzaken die het meestal zijn zijn ook wel genoemd ondertussen.

Alfa 1.5

za jan 24, 2009 00:33

Problemen met diagnose door garage?
Uw wens was alleen uitlezen en ik ga er zelf mee aan de gang of ik heb een storing en graag oplossen?

Immitatie LMM's heb ik zelf slechte ervaringen mee. Storing niet verholpen en met een origineel wel of na enkele maanden al defect.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Problemen met diagnose door garage

za jan 24, 2009 06:50

Het voelt alsof de bougie een vonkje of wat mist. Hij stoot ook veel benzine uit via de uitlaat.
Hoe weet je dat, is er een 4-gas test gedaan?
Bij een kapotte llamnda sonde gaat de motor in standaard instellingen lopen en bij een kapotte lmm ook, dus dan zou hij niet moeten schokken maar wel veel benzine uitstoten.
Nee, bij een kapotte lambda kan er van alles gebeuren. Als de gloeidraad kapot is zal de ECU dat herkennen en inderdaad in de noodloop gaan. Dat is geen standaardinstelling maar schokkerig rijden zal niet zo snel voorkomen. Als het meetelement zelf defect is zal de ECU net zo lang bijmengen tot het maximum is bereikt, dan kan je motor zeker wel gaan schokken. Bij een kapotte LMM geld min of meer het zelfde verhaal. Als de LMM vervuild of geoxideerd is, zal de invloed van de langsstromende lucht minder worden. Vuil of oxide op de sensor isoleert namelijk, met als effect dat er juist minder benzine ingespoten wordt omdat de ECU denkt dat er minder lucht langs stroomt.
Hoe kan ik eea doormeten, bv lmm en lambda sonde en regeleenheid.
Ik gok de laatste omdat deze bij beide fouten voorkomt.
Wat bedoel je met regeleenheid? De lambdasonde kan je doormeten door op de 2 witte draden de weerstand te meten, deze moet ruim onder de 200 ohm zijn. Vervolgens moet je het voltage meten bij draaiende warme motor over de grijze en de zwarte draad. Dit moet stationair vrij snel wissellen (meerdere keren per seconde) tussen ergens 800mv en 200mv. Bij plankgas (knutselen om in rijdende auto af te kunnen lezen) moet het permanent boven de 600mv zijn. Het beste is eigenlijk om er een scope op te zetten of een analoge multimeter, dan zie je de golfvorm op het scherm of het wijzertje hard heen en weer gaan bij stationair draaiende motor.
De luchtmeter is weinig aan te meten/testen behalve als je een gecalibreerde testopstelling hebt waar je lucht doorheen kan blazen.

Controleer vooral alle connectors van je luchtmeter, lambdasonde en alle relais en zekeringen bij de accubak. Vooral de laatste willen wel eens vuil worden of oxideren en je krijgt rare onverklaarbare storingen die daar door komen. (de stroom voor het verwarmingselement van je lambdasonde en je brandstofpomp wordt door die relais en zekeringen geschakeld)
Ik zag trouwens op ebay lmm en lambda voor euro 30,- ps. is dit wat of niet?.
2ehands is een risico, je weet niet of het wel goede zijn of dat ze versleten zijn. Universele lambda kan goed zijn, als je weet welke types en merken voor jouw auto werken. Bij twijfel alleen Bosch nemen (doet alfa ook). Ik weet dat pierburg luchtmeters beter zijn dan de orginele bosch, van andere merken weet ik het niet.

Terug naar “Algemene Technische vragen”