Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Oliedruk koude Bert

do okt 23, 2008 10:26

De oliedrukmeter in de Bert slaat volledig uit en zakt niet terug bij een statonair draaiende, koude motor. Als hij warm is gaat het allemaal weer prima. Heb er in het verleden eigelijk niet zo op gelet, maar is dit normaal...?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Oliedruk koude Bert

do okt 23, 2008 11:27

Op zich is koude olie veel dikker en kan je meter ver uitslaan. Hoort er geen overdruk-klep te zijn die opengaat bij iets van 6 bar op een 105 nord blok?

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5637
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Oliedruk koude Bert

do okt 23, 2008 11:44

ik zou er blij mee zijn. Wat noem je normale druk warm, stationair en op (hoeveel) toeren?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 508
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Oliedruk koude Bert

vr okt 24, 2008 08:29

Klinkt toch niet helemaal lekker. Nu zijn dit wel geen super-gecalibreerde metertjes dus bij de aflezing hoort hier en daar een korreltje zout..
Post even wat getalletjes (oliedruk en watertemp) zowel koud als warm.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Oliedruk koude Bert

vr okt 24, 2008 09:08

oliedruk bij koude motor is 6 bar, warme motor rond de 1,2 (bij 1000tpm)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: Oliedruk koude Bert

vr okt 24, 2008 09:26

Hoi,

Bij mij bijna hetzelfde. Mijn (ongeveer 15000km geleden gereviseerde) 1750 geeft de volgende oliedrukwaardes:

Na koude start bij 2000rpm 7bar
Warm bij 3000rpm 4 tot 5 (ligt ook een beetje aan de buitentemperatuur en de lengte van de rit vooraf)
Stationair 850rpm warm ongeveer 2,5 tot 3 bar

Olie: Valvoline 10W30.
Olieverbuik nihil (schat een liter op de 7500 tot 10000km.).

De senosoren en meters in Giulia's zijn beroemd om hun onnauwkeurigheid, om het een keer zxeker te weten kun je het beste een keer "mechanisch" oliedruk meten (meter met een capilairslangetje).

als de meter hlemaal naar maximaal uitslaat verdenk ik de sensor of het metertje namelijk.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
dvermaat
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: za feb 11, 2006 22:03
Locatie: Groot-Ammers
Contacteer: Website

RE: Oliedruk koude Bert

za okt 25, 2008 20:05

opzich is voor de check de sensor wisselen ook niet zo'n drama
Nu:
Gehad:
[url=http://www.davidvermaat.nl/coppermine/t ... p?album=47]Giulia Super lusso, hawthorn white[/url]
147 2.0 Distinctive selespeed
33 1.5 ie imola

bertone bartjû

RE: Oliedruk koude Bert

do okt 30, 2008 22:14

Klinkt als een defecte zender of een verkeerde zender.
Die van mij start op 75% (ik weet de waarde zo ff niet) en loopt iets terug wanneer die warm is. De meter loopt ook keurig meer met gasgeven.
Zoals ik het van jou begrijp is het alles of niets....

Enne, ik ben géén voorstander van die dunne synthetische olie die hadden ze vroegûh ook niet. De NORD motoren hebben niet de precisie maatvoeringen van huidige motoren dus gebruik ik 20W50, lekker dik. :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”