Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: trilling achterzijde bertone, drama na vervanging

wo aug 27, 2008 07:53

En inderdaad keurig in lijn.
Spul is er onderuit en breng het nu weg.

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

trilling achterzijde bertone, speling opvangen

wo aug 27, 2008 14:18

Het lager zit op de juiste manier in de lagersteun en deze zit op zijn beurt op de juiste wijze op de as.
Lagersteun omkeren zou ook niets brengen, lager zit in het midden van de steun.

Om toch die 1cm op te vangen kan ik inderdaad een sleufgat maken in de lagersteun maar daarmee red ik het niet (ongeveer 0,5cm)
Kan ik de aansluiting tussen flens en hardyschijf ongestraft opvullen met 2 ringen?
Dan moet ik er ver zijn.

Vorige lagersteun heeft er dus kennelijk altijd onder een beetje spanning onder gezeten.



eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: trilling achterzijde bertone, as gebalanceerd

do aug 28, 2008 10:43

As klaar, zat behoorlijk wat onbalans in.
Straks ophalen en monteren.


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: trilling achterzijde bertone, speling opvangen

do aug 28, 2008 10:48

Het lager zit op de juiste manier in de lagersteun en deze zit op zijn beurt op de juiste wijze op de as.
Lagersteun omkeren zou ook niets brengen, lager zit in het midden van de steun.

Om toch die 1cm op te vangen kan ik inderdaad een sleufgat maken in de lagersteun maar daarmee red ik het niet (ongeveer 0,5cm)
Kan ik de aansluiting tussen flens en hardyschijf ongestraft opvullen met 2 ringen?
Dan moet ik er ver zijn.

Vorige lagersteun heeft er dus kennelijk altijd onder een beetje spanning onder gezeten.



eric
Ringen tussen de hardyschijf zou ik nooit doen. De kans op onbalans wordt dan weer groter. wel kun je het tussenlager weer loshalen van de as en er tussen het lager en de as zelf een busje doen. ( Maar ik blijf het vreemd vinden dat je die ruimte hebt.) Is je nieuwe hardyschijf wel even breed ?
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: trilling achterzijde bertone, as gebalanceerd (was nodig

do aug 28, 2008 11:31

Heb geen nieuwe hardyschijf.
Vandaar mijn conclusie dat het vorige steunlager altijd onder spanning gemonteerd heeft gezeten.

Ik kijk hoever ik kom met de sleufgaten

Lager eraf is geen optie, ik zie althans niet in hoe ik het er weer onbschadigd vanaf kan krijgen.
Er is geen ruimte om een trekker achter de lagerbinnenring te zetten.



Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

misalignment steunlager

vr aug 29, 2008 09:05

Gisteravond as opgehaald. keurig voorzien van opgelaste balanceergewichten en netjes gespoten en opnieuw voorzien van merktekens.
Alles weer gemonteerd en proefgereden. De trilling is verdwenen.

Wat mij opvalt is de positie van het steunlager. Er zijn geen stelmogelijkheden, geen sleufgaten.
De 2 draadeinden zitten gemonteerd aan een stukje bodemplaat wat niet bepaald stabiel is en in mijn geval ook wat vervormd.

Het lagervlak staat in ieder geval niet haaks op de as in zowel het horizontale als het verticale vlak en ik kom gewoon ruim 1 cm lengte te kort.
Horizontaal is op te lossen met sleufgaten, verticaal waarschijnlijk wel met wat buigwerk van de bevestigingspunten.
Blijft het lengteverschil.

Vanavond nog maar eens kritisch kijken naar een oplossing. Zo'n eenrijig kogellager kan wel een beetje misalignment hebben maar dit lijkt me te veel.
Alhoewel het vorige lager er wel vele jaren en km's onder heeft gezeten. Was echter wel defect.

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1171
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: trilling achterzijde bertone, misalignment steunlager

vr aug 29, 2008 09:31

Eric,

vijl het gat van de steun een beetje uit zodat je hem recht kunt plaatsen. Die draadeindjes zitten wel vaker scheef gelast.

hondaman
Member
Member
Berichten: 177
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

RE: trilling achterzijde bertone, misalignment steunlager

do sep 18, 2008 20:09

Ben je nu je trilling helemaal kwijt?Ik zit namelijk met precies hetzelfde probleem.Ik heb een nieuw steunlager,en ik heb ook ruimte tussen de hardy schijf en de flens.Wanneer ik alleen het eerste stuk van de tussenas monteer,en ik zet de auto in de 5e versnelling heb ik een gigantische dreun in de auto.Heb ook al sleufgaten in de steun van het tussenlager gemaakt,maar is niet voldoende
Giulia 2.0 TS

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: trilling achterzijde bertone, misalignment steunlager

do sep 18, 2008 21:41

De trilling bij lage snelheden is er na balanceren uit. Deze is ontstaan na vervangen kruisstukjes. Waarschijnlijk een merkteken over het hoofd gezien

De spontane forse trilling die er bij 130 inkwam en pas bij lage snelheid er weer uitging is ook weg. Ik denk dat daar het slappe rubber en het defecte tussenlager de oorzaak was.

Heb nog wel een lichte trilling bij 125 a 135 km/u. Daarboven is het weg. Ik denk toch nog aan onbalans in de wielen.



Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: trilling achterzijde bertone, misalignment steunlager

do sep 18, 2008 22:43

Dat tussenlager zit idd vaak scheef, mijn spider had hetzelfde ook ongeveer een centimeter.
Heb toen samen met Barend er een sleuf in gemaakt, merkte trouwens wel dat die draadeinden niet van de beste kwaliteit zijn.
Bij mij was dit lager oa de veroorzaker van een trilling rond de 100 km/uur.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

hondaman
Member
Member
Berichten: 177
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

RE: trilling achterzijde bertone, misalignment steunlager

za sep 20, 2008 10:02

Ik heb dus alleen het korte stukje as er aan zitten,en dan op de teller vooral bij 60-70 km een geweldige brom.Ik kan me haast niet voorstellen dat dat door onbalans in de as komt.
Giulia 2.0 TS

hondaman
Member
Member
Berichten: 177
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

RE: trilling achterzijde bertone, misalignment steunlager

za sep 20, 2008 18:54

Vanmiddag alles eraf gehaald,en het lijkt er op, dat de as tegen het verstevigingsprofieletje in de motortunnel aanloopt.Ophangrubber van de versnellingbak is ok.Is het normaal dat de as er zo dicht tegenaan zit?Ik denk dat ik de steun van de bak iets laat zakken,en dan kijken of het beter wordt.
Giulia 2.0 TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”