ma sep 15, 2008 11:37
Dre heeft een valide punt, als je kop een keer gevlakt is zal je compressie hoger zijn dan normaal en dan wil je zeker 98 tanken. Een en ander hangt nogal af van wat voor nord blok je nou precies in je auto hebt want er zijn allerlei varianten die aangepast zijn. Sommige zijn voor snelle auto's met goede benzine getuned, sommige aan bijvoorbeeld de californische emissie-eisen en amerikaanse benzine.
Wat geheel los staat van loodhoudend of niet, is de verbrandingssnelheid van de benzine en de temperatuur waar dat mee gebeurt. Moderne benzine met een octaangetal van 95 of hoger zal over het algemeen langzamer verbranden dan "slootwater" met een laag octaangetal. Als je te weinig voorontsteking geeft voor de benzine die je gebruikt, zal de verbranding te laat plaatsvinden, dus je zult minder rendement uit uitzetten van de uitlaatgassen halen. De zuiger is daarvoor al te ver naar beneden toe en er is al te weinig compressie meer op het moment dat de brandstof allemaal echt verbrand is. Omdat bij weinig belasting je cylinder nauwelijks met verse lucht en brandstof gevuld zal zijn, zal je verbranding extra traag zijn, dus je hebt nog meer voorontsteking nodig. De energie die bij de verbranding vrij komt blijft het zelfde, maar zal dus meer in warmte worden omgezet en minder in beweging. Daardoor wordt je uitlaatgas veel warmer als je met een hoger octaangetal gaat rijden, het heeft niets met lood te maken.
Om het nog spannender te maken, er zijn diverse benzinevarianten die sneller verbranden zonder het octaangetal te verlagen. Daarmee zou je dus weer minder voorontsteking nodig hebben dan met sommige andere varianten. Benzineboeren mengen over het algemeen honderden stoffen samen om uiteindelijk te komen tot wat je uit de pomp haalt, ze kiezen hiervoor allerlei stofjes als toevoeging die vooral op dit soort factoren van invloed zijn. Of je aan de pomp dus witte euro95 of iets als Shell Vpower, BP ultrium of Total Excellium tankt zegt uiteindelijk nog niets over hoeveel voorontsteking je nou moet instellen om optimaal op die specifieke brandstof te rijden en hoe snel of hoe warm het goedje in je tank verbrandt. De gegevens daar over zal je niet zo snel overzichtelijk bij elkaar vinden, dus uiteindelijk zal je zelf moeten proberen waar jouw auto het lekkerste op rijdt. Het gaat te ver om voor elke soort brandstof die je in je tank gooit je auto opnieuw af te stellen voor straatgebruik, maar er kan wel degelijk verschil zitten in hoe je auto op bepaalde brandstof reageert en hoe warm de uitlaatgassen worden, het verbruik van je auto en dergelijke.