Andretti Molletti

RE: Nooit meer loodvervanger?

zo sep 14, 2008 23:26

gezien de hoge compressie van de Nord motoren en de giga voorontsteking zou ik 98 tanken, maar tja wie ben ik he...
Het heeft iig niets met tunen, maar met compressie te maken... dus ook een keer kopvlakken kan al extra reden geven tot 98.
Vooral bij warm weer en zware belastingen, zoals bergen etc, is bij de kleiner inhouden( 1300 &1600cc) octaan 98 gewenst.
98 en 95 zijn octaangetallen en zeggen niets over beter of slechter, maar zeggen iets over de klopvastheid van de benzine.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Nooit meer loodvervanger?

ma sep 15, 2008 09:21

Er ontstaan geen problemen met de zetels/uitlaatkleppen als de motor vrijwel niet zwaar wordt belast want het hangt samen met de enorme hoge temperaturen die dan ontstaan waaronder minder kwalitatieve klepzetels kunnen bezwijken.Zelfs In de tijd dat loodhoudende benzine werd gebruikt, hadden sommige motoren ook problemen met zachte zetels waaronder Volvo motoren etc.

Andretti Molletti

RE: Nooit meer loodvervanger?

ma sep 15, 2008 10:20

We halen nu twee dingen door elkaar:
Erosie aan de kleppen en zetels/ detonatie gevaar bij verschillende octaangetallen vd benzine.
En: Volvo motoren (de B serie) heeft helemaal geen klepzetels...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Nooit meer loodvervanger?

ma sep 15, 2008 11:14

Pardonne moi

Klepzetels of zoals bij de B20 klepzittingen die direct in de kop zijn gefreesd. Ik probeerde aan te geven dat de reden om een loodvervanger te gebruiken, is om i.d. erosie van de kleppentoestand te voorkomen. Je kan loodvervanger MET octaanverhogende eigenschappen in de tank kieperen als je de klopvastheid van loodvrije niet vertrouwt maar loodvervanger is in eerste instantie ontwikkelt om
de erosie van kleppentoestand te voorkomen.
Laatst gewijzigd door bert op ma sep 15, 2008 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Nooit meer loodvervanger?

ma sep 15, 2008 11:37

Dre heeft een valide punt, als je kop een keer gevlakt is zal je compressie hoger zijn dan normaal en dan wil je zeker 98 tanken. Een en ander hangt nogal af van wat voor nord blok je nou precies in je auto hebt want er zijn allerlei varianten die aangepast zijn. Sommige zijn voor snelle auto's met goede benzine getuned, sommige aan bijvoorbeeld de californische emissie-eisen en amerikaanse benzine.

Wat geheel los staat van loodhoudend of niet, is de verbrandingssnelheid van de benzine en de temperatuur waar dat mee gebeurt. Moderne benzine met een octaangetal van 95 of hoger zal over het algemeen langzamer verbranden dan "slootwater" met een laag octaangetal. Als je te weinig voorontsteking geeft voor de benzine die je gebruikt, zal de verbranding te laat plaatsvinden, dus je zult minder rendement uit uitzetten van de uitlaatgassen halen. De zuiger is daarvoor al te ver naar beneden toe en er is al te weinig compressie meer op het moment dat de brandstof allemaal echt verbrand is. Omdat bij weinig belasting je cylinder nauwelijks met verse lucht en brandstof gevuld zal zijn, zal je verbranding extra traag zijn, dus je hebt nog meer voorontsteking nodig. De energie die bij de verbranding vrij komt blijft het zelfde, maar zal dus meer in warmte worden omgezet en minder in beweging. Daardoor wordt je uitlaatgas veel warmer als je met een hoger octaangetal gaat rijden, het heeft niets met lood te maken.

Om het nog spannender te maken, er zijn diverse benzinevarianten die sneller verbranden zonder het octaangetal te verlagen. Daarmee zou je dus weer minder voorontsteking nodig hebben dan met sommige andere varianten. Benzineboeren mengen over het algemeen honderden stoffen samen om uiteindelijk te komen tot wat je uit de pomp haalt, ze kiezen hiervoor allerlei stofjes als toevoeging die vooral op dit soort factoren van invloed zijn. Of je aan de pomp dus witte euro95 of iets als Shell Vpower, BP ultrium of Total Excellium tankt zegt uiteindelijk nog niets over hoeveel voorontsteking je nou moet instellen om optimaal op die specifieke brandstof te rijden en hoe snel of hoe warm het goedje in je tank verbrandt. De gegevens daar over zal je niet zo snel overzichtelijk bij elkaar vinden, dus uiteindelijk zal je zelf moeten proberen waar jouw auto het lekkerste op rijdt. Het gaat te ver om voor elke soort brandstof die je in je tank gooit je auto opnieuw af te stellen voor straatgebruik, maar er kan wel degelijk verschil zitten in hoe je auto op bepaalde brandstof reageert en hoe warm de uitlaatgassen worden, het verbruik van je auto en dergelijke.

Andretti Molletti

RE: Nooit meer loodvervanger?

di sep 16, 2008 18:26

iets wat ik niet zeker weet, maar idd lood deed de erosie verminderen én gaf dankzij het ..... in de samenstelling een hoger octaan...

Het was idd in eerste instantie twee in één.

Goeie ouwe tijd dat je kon zien aan een grijze uitlaat dat de motor gezond was en goed was afgesteld 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”