Gebruikersavatar
MarcoSprint
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Vlissingen

RE: velgen-probleem

di feb 27, 2007 21:54

Okay, is ook een goede tip Toon! Bedankt, ik zal het eens vragen bij Cieraad, is nog dichterbij ;-) Groetjes!
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

RE: velgen-probleem

wo jul 11, 2007 21:08

nou is her hier heelwat gepraat over krom, maar niet over wat wel/niet krom is.
heb hier vier velgen liggen die maximaal 1mm slingeren op de buitenkant. is dat krom of recht?
m.a.w: wat zijn de vorm-toleranties van velgen?

En wat doet een band? hoeveel afwijking zit daar standaard in?

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: velgen-probleem

do jul 12, 2007 08:36

Op een balanceermachine kun je zien wat krom of of niet. In principe moet een velg gewoon recht zijn, zonder slingering. Een kleine deuk kan bij een auto ( de 1 is daar gevoeliger voor dan een ander ) al een onprettige trilling veroorzaken. Meestal wordt zo`n wiel achterop geplaatst en openbaart die trilling zich boven de 100 km/u. Een goed merk band heeft nagenoeg geen afwijking. Chinese rommel daarentegen vaak wel.

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

RE: velgen-probleem

wo jul 18, 2007 13:24

ik heb maar eens een mailtje naar een velgenfabrikant in europa gestuurd. "Recht" bestaat natuurlijk niet. er zit altijd een afwijking in.
Antwoord:
Dear Mr. ________,

it is a little difficult to answer your question
without exact information.

As far as we understand you have detected a radial run-out
of the wheel. In that case it is very important where you have
measured the 0.65 mm. The only part where it makes sense
to measure both, the radial and the lateral run-out is the
tyre bead seating. The tolerance should not be more than 0,5mm.
If the wheel runs well on the car, 0.65mm should also not be a problem.
If you have measured the 0.65mm on any other part of the wheel
the measurement is not correct as for exaple on the outer rim the run-out
can be much more without any problems for the running of the wheel.

We hope that these information are helpful to you.

Mit freundlichen Grüßen / Best Regards
Ik heb de velgen er onderhand onder zitten en ik kan geen trilling meer ontdekken. Daar moet ik wel bij vermelden dat ik nog niet weer op een snelweg ben geweest, wel tot 160 op een 80km-weg, maar nog niet een lang stuk met hoge snelheid gereden.

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

RE: velgen-probleem

di sep 02, 2008 00:52

't is nu al een tijdje later, maar tog nog even een vervolgje:
vanaf een 150 km/u trilt de auto wel. Recht is dus tog anders.
Eerlijk gezegd kom ik niet zo erg vaak meer op een lege snelweg, en dan nog vin ik 150 nog wel een relaxte snelheid.
ik laat het dus maar zo. we is het nog af en toe eens iritant als ik wel echt haastig ben.

Terug naar “Algemene Technische vragen”