Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1370
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Vervuilde uitlaat als gevolg van hoog olieverbruik

zo aug 10, 2008 20:29

Mijn 75 zuipt 2 liter olie per 1000 km., wat ervoor zorgt dat er zich in de loop van tijd aardig wat olie heeft kunnen ophopen in het uitlaatsysteem. Wanneer ik de auto start, zie je bijv. al snel een plasje zwarte condens aan het eind van de einddemper verschijnen. Bij een paar gasstoten komen er ontelbare minieme oliespatjes op het wegdek, en als je daarbij je hand achter de demper houdt wordt deze al na een paar seconden zwart. :shock:

Dit is natuurlijk erg irritant, aangezien de oprit net nieuw bestraat is en ik deze niet vuil wil maken.

Binnenkort komt er een ander, niet oliezuipend, V6-blok in. Nu vraag ik me af: zal de uitlaat na verloop van tijd weer helemaal schoonbranden? De uitlaat is van voor tot achter net nieuw, dus vervangen is geen optie.

Hoe kan ik dit het beste doen? Een paar uur op hoge snelheid door Duitsland jagen?
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7074
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Vervuilde uitlaat als gevolg van hoog olieverbruik

zo aug 10, 2008 22:24

brand er vanzelf uit... maar zal best wel eens een tijdje kunnen duren. lange tijd volgas rijden zal er wel voor zorgen dat het sneller gaat... 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Vervuilde uitlaat als gevolg van hoog olieverbruik

ma aug 11, 2008 08:59

dat klinkt echt als een straf.... ffschoon rijden.... nice 8)
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Vervuilde uitlaat als gevolg van hoog olieverbruik

ma aug 11, 2008 12:26

brand er vanzelf uit... maar zal best wel eens een tijdje kunnen duren. lange tijd volgas rijden zal er wel voor zorgen dat het sneller gaat... 8)
Duurt heel lang............ ging bij mijn Alfetta niet vanzelf weg :? Toen er een andeere einddemper onderkwam was het gespetter pas over. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7074
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Vervuilde uitlaat als gevolg van hoog olieverbruik

ma aug 11, 2008 12:33

Niet hard genoeg gereden? :wink:

Uitlaat vervangen was geen optie werd er gezegd.. :( Vroeger bij de brommer deden we hem wel eens uitbranden, kost je wel je dempingsmateriaal ( bij een v6 geen straf natuurlijk... :roll: )

eronder vandaan halen en kijken of er iets uit komt lopen is mischien ook wel een idee, als er een flinke plas olie ergens in staat duurt het wel effe voor je daar vanaf bent. misschien zou je hem zelfs kunnen spoelen bij een autowasplaats, gewoon de hogedrukspuit erin steken en flink spoelen. Zou ik hem daarna wel meteen monteren en een stukje gaan planken om hem goed droog te blazen van binnen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1370
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Vervuilde uitlaat als gevolg van hoog olieverbruik

ma aug 11, 2008 13:01

Verdomme, dat wordt dus misschien een nieuwe CSC einddemper monteren. Ben ik mooi klaar mee. :?

De huidige is pas 4000 km. oud. :evil:
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Vervuilde uitlaat als gevolg van hoog olieverbruik

ma aug 11, 2008 13:46

Niet hard genoeg gereden? :wink: :
Idd, dat zal het zijn....
Afbeelding
:lol: :lol:

Bij mij was de eindemper gaar, dus een ander verhaal, snap dat het hier geen optie is. :wink:
Misschien wat met remmenrijniger proberen? Vooraan in de uitlaat spuiten en dan middels rijden eruitblazen? :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1370
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Vervuilde uitlaat als gevolg van hoog olieverbruik

ma aug 11, 2008 16:11

Ik vind remmenreiniger echt geweldig spul, alle oliespatten verdwijnen als sneeuw voor de zon van de bumper wanneer ik het erop spuit, maar in de uitlaat heeft het weinig effect. :?

Dan evt. toch maar een nieuwe CSC-eindpijp. Maar ja, aan wie verkoop ik de oude? Ding is zgan maar wel vervuild.

Als straks het andere blok erin ligt maar eens goed nadenken.
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8247
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Vervuilde uitlaat als gevolg van hoog olieverbruik

ma aug 11, 2008 16:51

Gat boren op laagste punt einddemper wil ook al helpen !

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Vervuilde uitlaat als gevolg van hoog olieverbruik

ma aug 11, 2008 22:39

als je nu toch een nw wilt aanschaffen kan je toch eerst proberen de oude uit te branden.... 8) lukt dat kost het je niks lukt het niet kan je alsnog een nw kopen.
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Terug naar “Algemene Technische vragen”