Lemans
Member
Member

RE: Spaghetti spruitstuk 33

ma jun 09, 2008 12:25

@alfaqv75

God kerel , ik spreek dat niet tegen.... ik zeg enkel dat bij moderne motoren ....en lees dan verder.
Als het originele systeem echt slecht is kan het wat opleveren.
Het is echter zo dat uitlaten en hun opbouw een zeer complex probleem vormen.
Gassnelheden (drukgolven) zijn afhankelijk van de temperatuur van het medium waarin ze voortbewegen.
Echt resultaat is dus winter/zomer afhankelijk bij niet geïsoleerde systemen.
Het zou dus echt best kunnen dat een zeer goede "zomer"uitlaat niet of nauwelijks werkt in de winter.
Stel je de motor iets "vetter"afsteld dan daalt de uitlaatgastemperatuur...en zou de ideale lengte al verschillen.
Het "verschil aanvoelen" is ook zoiets onzeker..

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Spaghetti spruitstuk 33

ma jun 09, 2008 13:19

@alfaqv75

God kerel , ik spreek dat niet tegen.... ik zeg enkel dat bij moderne motoren ....en lees dan verder.
Als het originele systeem echt slecht is kan het wat opleveren.
Het is echter zo dat uitlaten en hun opbouw een zeer complex probleem vormen.
Gassnelheden (drukgolven) zijn afhankelijk van de temperatuur van het medium waarin ze voortbewegen.
Echt resultaat is dus winter/zomer afhankelijk bij niet geïsoleerde systemen.
Het zou dus echt best kunnen dat een zeer goede "zomer"uitlaat niet of nauwelijks werkt in de winter.
Stel je de motor iets "vetter"afsteld dan daalt de uitlaatgastemperatuur...en zou de ideale lengte al verschillen.
Het "verschil aanvoelen" is ook zoiets onzeker..
ik onken ook jouw verhaal niet, alleen is jouw antwoord niet passend in dit topic, hier gaat het specifiek voor een alfa 33
de vraag is of een spaghetti spruitstuk verschil geeft op een 33, met jouw antwoord weerleg je mijn ervaring als je een 33 als morderne auto zou beschouwen

verschil aanvoelen kan je wel degelijk bij een 33 16V, de klap die je normaal bij 4500tpm krijgt is weg, daarnaast was de mijne beduidend sneller dan andere 16V's
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Jarno 1.3S

RE: Spaghetti spruitstuk 33

ma jun 09, 2008 13:58

@Lemans:
Zoals jij de verschillen beschrijft tussen winter en zomer zijn nogal extreem. In NL (en BE ook volgens mij) zijn de ttemperatuurverschillen zomer/winter 30 graden..
Dit op een uitlaatgas temp van 900 K lijkt me een raar verschijnsel vooral als de uitlaat vollidig is opgewarmd..
Bij moderne motoren met turbo's is de isolatie idd belangrijk maar voor een 33??

Terug naar “Algemene Technische vragen”