balfa

scherpe tik in motor...

za jun 07, 2008 20:41

Mijn alfetta gtv heeft bij vooral bij stationair toerental een goed hoorbare scherpe tik door de loop heen.

Kan dit een verkeerd afgestelde carburateur zijn? Of heeft is de ketting aan het eind van zijn latijn. Er staat 54000 km op de teller maar de onderhoudshistorie is niet aanwezig dus daar vertrouw ik maar niet teveel op. Hij loopt niet mooi op 4 cilinders en hij heeft lang stil gestaan. De motor is vandaag geflushed, hier knapte hij zeker van op maar nu kan er wat betreft afstelling nog zeker winst behaald worden.

De tik is niet heel regelmatig dwz het duurt langer tot de volgende tik dan dat de ketting een omslag draait.

Herkent iemand dit? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: scherpe tik in motor...

za jun 07, 2008 20:56

Da's heel moeilijk oordelen...........een geluidsfragment zou wel helpen, maar dan nog, moeilijk.
Ik durf eigenlijk geen gok te wagen. :wink:

(klepbeker, nokkenas, klepspeling, lek uitlaatspruitstuk, speling op gaklepas, enz, enz............)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

balfa

za jun 07, 2008 21:28

Hmmm, dat duidt in ieder geval niet direct op een versleten ketting. Dat zou denk ik de meest ingrijpende reparatie zijn...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: scherpe tik in motor...

za jun 07, 2008 23:57

Hmmm, dat duidt in ieder geval niet direct op een versleten ketting. Dat zou denk ik de meest ingrijpende reparatie zijn...
Ketting vervangen is relatief simpel, gewoon nieuwe ketting aan de oude vastmaken, rondtrekken en dan de oude ketting afkoppelen. Uiteraard wel opletten dat je distri niet verspringt.

balfa

zo jun 08, 2008 12:25

Kan je die dan met de hand er door trekken?

Als je hem strak om de tandwielen houdt door hem schuin trekken zodat hij langs meer tandwielen gaat zou dan de beste manier zijn? dan zou iemand anders de andere kant op spanning moeten houden zodat hij ook langs die kant geen tandwieltjes over kan slaan.

Ik hoor van diverse kanten dat het hele blok uit elkaar moet bij een dergelijke reparatie. Heb je hier ervaring mee? Ik hoor graag hoe je dat hebt aangepakt.

Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 08, 2008 14:08

Versleten ketting lijkt me stug. Heb ik nog niet eerder meegemaakt en heb er nu 12 gehad. Maar ja, alles kan.

Oliepeil?...hoe is het daarmee? Welke olie?

Die tik, is dat geen klepspeling of de bekende nokkenas "nok, nok"?

Misschien de dynamo die ergens langs loopt, een kabeltje wat ergens tegen aan tikt...( uit ervaring , heb het eens gehad! :!: )

Even heel gek doen: als je de koppeling in drukt is het tikken dan over? ( druklager....?)

Beschrijf de "tikker" eens, welke kant van de motor hoor je'm....boven, onder, links of rechts?

:wink:
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

Bertoontje
Full Member
Full Member

zo jun 08, 2008 15:11

Om te kijken of de tik echt uit de motor komt is het misschien handig om eens een lange schroevendraaier op de motor te houden en te luisteren aan welke kant de tik het meest hoorbaar is, hopenlijk kun je het zo beter lokaliseren.. (wel opletten met de v-snaar en stropdassen en zo!! :wink: )
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

balfa

zo jun 08, 2008 15:38

Ik dank jullie voor de tips! Mijn 'klusweekend' zit er nu op maar ik ga hier zeker op terugkomen...

Bedankt!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 08, 2008 21:26

als je oplet hoe je nokkenassen staan (merktekens) en je krukas kan je em er voorzichtig doorheen trekken zonder dat je de krukas/nokkenassen verdraait. Als je nokkenassen toch verspringen kan je ze met een ringsleutel of zo weer "op tijd" zetten nadat je de nieuwe ketting in de buurt hebt. Wel even de kettingspanner helemaal losmaken nadat je de boel op de merktekens hebt gezet. Bij slecht leesbare merktekens kan je evt .zelf met witte verf of zo even een paar nieuwe maken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”