Van binnenuit de twee slotmoeren van de deurgreep losdraaien. Er komt dan een U-vormig profiel aan de binnenzijde los en je kan de deurgreep inclusief slot vanaf de buitenkant eruit trekken. Het slot zit door middel van een kogelverbinding aan een stangetje verbonden en kan je zo lostrekken. Het slot zit met een borgring bevestigd aan de deurgreep.
Ligt er verder aan wat je wil of aan kan komen. Makkelijkst is de complete unit vervangen (deurgreep + slot). Slot kan je uitnemen en vervangen als je ergens nieuwe kan vinden. Je kan ook proberen het te repareren zoals ik heb gedaan. Zorg dan voor een schone werkbank, want je raakt die kleine rotveertjes die erin zitten zo kwijt. Ik heb helaas verzuimd ooit foto's te nemen van zo'n operatie, maar als je een beetje oplet is het wel te doen.
Bedankt voor je uitleg! Dit wordt wel lastig want volgens mij is er (bijna) niet aan te komen.
Ik kan hem in ieder geval nu deugdelijk verwijderen. Ik kan een poging wagen, het gaat om het slot aan de passagierszijde.
Heb jij de onderlinge slotdelen wel los bij kunnen kopen (tenminste ik neem aan dat je alsnog wat delen moest vervangen)? Of was er iets losgesprongen?
Nee, ik heb niks bijgekocht. Voornaamste probleem bij mij was roest waardoor ik zelfs de sleutel er niet meer volledig in kon krijgen. De ciinder is plastic, dus het roest niet aan elkaar vast en met een beetje grof geweld krijg je de "pinnetjes" (het zijn een soort van rechthoekige plaatjes met een gat erin waar je de sleutel doorheen steekt) er wel uitgeduwd. Dan is het een kwestie van even marineren en de rommel eraf schuren en met een flinke lik vaseline weer terug monteren.
Ik heb het idee dat de veertjes wel redelijk standaard zijn, maar de pinnetjes vervangen zal er wel niet inzitten.