Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1276
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Veren veranderen?

do mei 29, 2008 00:42

Wil auto 35-40mm verlagen, dus met de vraag; kan ik dit op de oprit doen, ivm spanning etc op de veer?

Zo ja, wil iemand misschien ff een howto met mij delen :D ?

Gr, Alex
Alfa 75TS-R
Lada Niva
Maserati Quattroporte

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Veren veranderen?

do mei 29, 2008 01:23

Heel kort: Neen!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Veren veranderen?

do mei 29, 2008 08:37

Als je het al op de oprit wilt doen.Heb je een verenklem nodig. Omdat een toplager tegen je kin niet fijn voelt. En ik weet het niet zeker, maar volgens mij is achter is niet zo,n punt. Even schokbreker los, krikken en dan kun je de veer er zo tussen uit halen.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 656
Lid geworden op: di jan 25, 2005 13:56
Locatie: Bork City

RE: Veren veranderen?

do mei 29, 2008 08:46

Doe maar heel voorzichtig.....of beter....doe maar niet.... =;
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Veren veranderen?

do mei 29, 2008 13:08

1. goede verlagingsveren halen (niet gaan rommelen met je eigen veren afslijpen)
2. veerspanners voor de voorpoten en speciaalgereedschap voor toplager halen (of luchtsleutel gebruiken voor toplager)
3. schokbrekers achter los, draagarm naar beneden duwen, dan kan je de veer er net tussenuit krijgen
4. verlagingsveer er tussen, goed opletten dat de rubbers netjes komen te zitten
5. achterkant weer netjes in elkaar zetten
6. bovenkant veerpoten voorkant loshalen
7. veerpoten van fusees losmaken, let op remslang, verklikkerdraad en evt. ABS draad
8. veerspanners op de veer zetten, opspannen zodat je toplager goed vrij komt
9. toplager losdraaien
10. veer van de poot afhalen, rustig spanners afdraaien
11. verlaagde veer voorspannen met veerspanners
12. veer terugplaatsen, let op de rubbers etc.
13. toplager plaatsen, dit moet officieel op moment worden vastgeschroefd
14. veerpoot terugbouwen
15. auto uit laten lijnen.

Ik doe dit het liefste bij een DHZ garage omdat ik daar luchtgereedschap en een brug heb, op straat is niet ondoenbaar, maar wel behelpen. Verder kan ik je adviseren om ook stuggere schokbrekers te plaatsen zodat je banden niet in je wielkasten klappen bij bulten/kuilen en om zgn "camberbouten" te plaatsen zodat je camber weer is aangepast aan de verlaging van je auto, het stuurt echt een stuk fijner. Alles "kan" op de oprit, maar ik zou het echt afraden, de voorste veerpoten is iets wat je liever in een werkplaats doet.

Terug naar “Algemene Technische vragen”