alfa147man
Full Member
Full Member

AR 75 zekeringendoos los stekkertje

do mei 22, 2008 12:31

Hallo

Sinds enige tijd doet het rechter voorlicht en de mistachterlichten het niet meer.
Eerst het rechter voorlicht:
-Zowel het linker als het rechtervoorlicht worden aangestuurd door een relais dat achter het opbergvakje naast de stuurkolom zit. die relais doet het dus. Daarna splitst de draad ergens en gaat de stroom via 2 zekeringen (n 8 en 9 maar dat weet ik niet vanbuiten). Feit is wel dat ik daar geen 12 meer krijg voor de zekering van het rechter dimlicht.
Weet iemand waar die splitsing juist gebeurd? Ik heb zo'n idee dat het via een stekker is die achter het dashboard zit waar ik niet aankan.
Het is voorlopig wel opgelost, maar ik had graag geweten hoe de vork precies aan de steel zit.

Tijdens het doormeten en dergelijke viel me op dat de achterste mistlichten ook niet werken. Vreemd is dat hier geen zekeringen voor te vinden zijn. Het relais tikt ook niet als ik de schakelaar aan of uit zet. Zou het kunnen dat dit een andere soort relais is dan de andere? In een engelstalige handleiding had dat relais een paar contacten extra, maar in al zekekingdozen die ik al heb gezien zit er een standaard relais (zoals voor de mistlampen voor)

Wel viel me op dat er een roos/witte kabel met stekkertje los zat. Ik vermoed dat deze 12V via contact geeft, maar ik heb geen idee waar ie moet zitten. Iemand een idee. Mijn 75TS is van 1990. In een kabelboom van een 75TS uit 1988 zat die extra stekker niet.

:-k

Afbeelding

Ik heb de achtermistlampen kunnen laten werken door op de schakelaars van voor- en achtemistlampen de 'lusjes' met elkaar te verbinden. Ze werken nu, en dat is wat telt voor de keuring (die er binnenkort aankomt).Maar het is een noodoplossing.

Ik weet ook niet of beide problemen verband houden met elkaar.
De groene stekker achteraan de zekeringdoos heeft geen spanning waar normaal gezien wel spanning op moet. Maar ik heb geen idee hoe dat komt. Ik meet steeds tov een degelijk massapunt.
Hopelijk is die losse roos/witte stekker de dader. Kan iemand eens kijken waar die bij zijn auto zit? De aansluitpunten zijn voorzien van cijfers of letters.
Alle hulp is welkom.
Alvast bedankt
Stefaan
** 147TS, 75TS **

alfa147man
Full Member
Full Member

RE: AR 75 zekeringendoos los stekkertje

zo mei 25, 2008 21:59

Iemand die even kan kijken of dat stekkertje ergens in de zekeringendoos moet aangesloten worden?
Of iemand die weet waar de bedrading splitst voor de dimlichten
't zou zo handig zijn voor me :-)
** 147TS, 75TS **

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo mei 25, 2008 22:07

Hoi,

Ik ben niet al te lang geleden met de kabelboom van m'n race 75 in de weer geweest en volgens mij is dat stekkertje loos, bedoelt voor een of andere optie maar verder niets met verlichting uitstaande. Maar pin me er niet op vast!!!
Als ik komende week tijd heb wil ik ook wel even kijken naar de spitsing maar ik beloof niks. Nog plenty te doen aan m'n racer voor weekend van 14/15 juni.

gR,
dj

NB ik zelf een Buchelli werkplaats alfa75 handboek in het duits. Daat staan de elektrische schema's in. Erg makkelijk te volgen zijn ze niet maar met wat goede wil is er uit komen. Boek kost geen vermogen en er staat veel in.

alfa147man
Full Member
Full Member

ma mei 26, 2008 09:49

Bedankt voor je antwoord!
Dat boek gebruik ik ook, maar op sommige punten is idd wel heel onduidelijk.
succes nog met je racer

Stefaan
** 147TS, 75TS **

wouter75
Full Member
Full Member

ma mei 26, 2008 09:51

Hoi Stefan,

ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn 75, echter schakelde mijn relais wel. (edit: ik lees nu dat je relais het wel doet, ik zal even kijken welk kabeltje het ool alweer was) Mijn conclusie was dat de mist lampen alleen werken als de voorlampen branden, omdat de stroom volgens mij via de voorlampen komt. Het probleem kwam bij door een doorgebrand stekertje dat achter op het zekeringenblok via een grote (grijs of bruin :? ) multiestekker wordt aangesloten. de kabeltje was grijz en kwam vanaf het relais achter het opbergvakje. Dus als je voorlampen het weer doen zouden je achtermistlampen ook weer moeten werken.
Succes

wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

wouter75
Full Member
Full Member

ma mei 26, 2008 10:19

Bruine stekker linksonder op de achterkant van je zekeringkast is de multistekker. Op die stekker zit als het goed is een grijsdraadje (ookweer linsonder op deze stekker) dat vanaf je relais komt. Door dat stroomdraadje gaat het volledige vermogen van de dimlicht en mistachterlicht :?. Waarschijnlijk is deze doorgebrand. ik heb op de zekering kast een draadje gesoldeerd en via een kroonsteentje verbonden met het grijze draadje van het relais.

Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma mei 26, 2008 12:06

@alfa147man: als je hetzelfde boek hebt wil ik je alvast op een irritante fout in het boek wijzen.Het heeft niks met electra van doen maar misschien voor later. Er staat in het boek niet vermeld dat de opsluitring van de achterwiellagers linkse draad heeft! Ik weet helaas zo gauw even niet meer welke kant.

Gr,
DJ

alfa147man
Full Member
Full Member

ma mei 26, 2008 12:46

@wouter75:bedankt voor de info. Dus de grijze draad van dimlichtrelais komt in die bruine stekker en daarna pas zal de spitsing gebeuren voor linker en rechter dimlicht... Het linker dimlicht werkte, het recter dimlicht en de mistachterlichten niét.
Met jouw info kan ik dus afleiden dat de spitsing na het relais voor de dimlichten in de zekeringendoos zelf moet gebeuren, en dat enkel het rechter dimlicht voor de spanning zorgt van de mistachterlichten.
tijdens het uitmeten van verschillende punten (met multimeter) kwam ik daar achter, maar ik had geen idee waar de onderbreking kon zitten. Blijkbaar dus in de zekeringendoos.

Op een zonnige dag zal ik alle stekkers wel eens behandelen met contact spray en ineens een andere zekeringendoos steken. Dan is alles weer in orde ter hoogte van die gekleurde spaghetti bundel.

@DJ Goed om weten dat het boek ook daar een steekje laat vallen. Bespaart ons weer de nodige ellende als we eraan moeten sleutelen.

bye

Stefaan
** 147TS, 75TS **

Terug naar “Algemene Technische vragen”