Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Bertone 2000: koppelingsplaten + differentieel

wo mei 07, 2008 08:57

Koppelingsplaten

Ik vermoed dat de koppelingsplaten van mij zojuist aangeschafte Bert hun beste tijd gehad hebben. Bij flink gas geven in hoge toeren en over het hele toerenbereik in de hogere versnellingen voelt het aan alsof er iets “slipt”. Het lijkt op wielspin, zeg maar. Bij gedoseerd gas geven is dit probleem er niet. Mijn gok is koppelingsplaten. Lastig te vervangen..?

Differentieel

Al ik in z'n 1 de koppeling laat opkomen is er meestal, maar niet altijd, een heel zacht tikje te horen in de buurt van het dif. Iemand een idee?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: Bertone 2000: koppelingsplaten + differentieel

wo mei 07, 2008 09:38

Koppelingsplaten

Ik vermoed dat de koppelingsplaten van mij zojuist aangeschafte Bert hun beste tijd gehad hebben. Bij flink gas geven in hoge toeren en over het hele toerenbereik in de hogere versnellingen voelt het aan alsof er iets “slipt”. Het lijkt op wielspin, zeg maar. Bij gedoseerd gas geven is dit probleem er niet. Mijn gok is koppelingsplaten. Lastig te vervangen..?
Het lijkt inderdaad op versleten koppelingsplaten.
Als je bijvoorbeeld in z'n vier rustig rijdt en vervolgens een dot gas geeft, loopt het toerental veel sneller op dan de snelheid... klopt dit??

Vervangen is wel een aardige klus! De bak moet er sowieso onderuit... dus cardan ook los. Op een brug is het makkelijkste dus. Dan de drukgroep en oude plaat er uit, nieuwe plaat monteren en eventueel ook nieuwe drukgroep en lager. De drukgroep moet je natuurlijk goed centreren, dat gaat het makkelijkst met de hoofd-as... maar die zit in de bak.
Bij de bevestiging van bak aan motor zitten aan de bovenzijde ook nog een paar lastig bereikbare bouten/moeren.

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Bertone 2000: koppelingsplaten + differentieel

wo mei 07, 2008 16:07

Toerental in 4 loopt bij dot gas idd veel sneller op dan de snelheid.

Ik heb 2 keer eerder aan de koppeling gerommeld, maar dat waren andere merken. Ik denk dat het initeele probleem is dat dit niet een klusje is dat je voor de deur op straat doet...[/quote]
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5638
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Bertone 2000: koppelingsplaten + differentieel

wo mei 07, 2008 19:26

nou, ik heb het wel eens op de straat gedaan, auto op bokjes, en een geleend stuk gereedschap voor centreren. Het kan wel, zeker met dit mooie weer. De grootste rotklus is onder de auto liggend de bak weer op zijn plek krijgen. Een paar extra handjes is dan handig. Als je goed gereedschap hebt en het een keer gedaan hebt, en even een stukje prise-as of het speciale gereedschap kan lenen is het goed te doen.
De klik zou ik mij vooralsnog niet al te druk om maken, een beetje speling hebben die dingen na jaren nu eenmaal. Als hij geen andere geluiden maakt, niets aan doen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Algemene Technische vragen”