sandrop

146 1.6 16v TS Koppeling afstellen

wo apr 02, 2008 11:43

Hoi,

Ik heb het volgende: als ik hem flink doortrek in zijn toeren en vervolgens overschakel naar de volgende versnelling hoor ik zijn tandjes kraken.Ook zit het aangrijpingspunt van de koppeling erg laag.
Is dit een kwestie van de koppeling afstellen of zijn de plaatjes versleten?

Gr, Sandro

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: 146 1.6 16v TS Koppeling afstellen

wo apr 02, 2008 12:16

aangrijpingspunt laag =>
a) koppelingcilinder ontluchten. Echter komt er niet vanzelf lucht in, dus kijk of je geen lekkage kunt vinden bijde hulp- en hoofdkoppelingcilinder.
b) kan ook zijn, dat de hoofdkoppelingcilinder inwendig lek is, dan zie je geen lekkage en zal ontluchten ook niet helpen.
c) als je drukgroep of druklager kapot is zit het aangrijpingspunt ook diep, maar dan zou (ont)koppelen gepaard gaan met bijgeluiden van de koppeling. Dit zou je dus ook horen bij (omt)koppelen in z'n vrij.

Je koppelinsplaat is duidelijk niet versleten, dan zou het aangrijpingspunt zuist hoog zitten. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: 146 1.6 16v TS Koppeling afstellen

wo apr 02, 2008 13:47

Ik gok op 1 van de (of beide) koppelingscilinders.
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

sandrop

Re: RE: 146 1.6 16v TS Koppeling afstellen

wo apr 02, 2008 19:22

Hoe ontlucht ik die cilinder? Heb nog geen werkplaats handboek..(zoek ik nog)
Gr, Sandro


[quote="Alessandro"]aangrijpingspunt laag =>
a) koppelingcilinder ontluchten. Echter komt er niet vanzelf lucht in, dus kijk of je geen lekkage kunt vinden bijde hulp- en hoofdkoppelingcilinder.
b) kan ook zijn, dat de hoofdkoppelingcilinder inwendig lek is, dan zie je geen lekkage en zal ontluchten ook niet helpen.
c) als je drukgroep of druklager kapot is zit het aangrijpingspunt ook diep, maar dan zou (ont)koppelen gepaard gaan met bijgeluiden van de koppeling. Dit zou je dus ook horen bij (omt)koppelen in z'n vrij.

Je koppelinsplaat is duidelijk niet versleten, dan zou het aangrijpingspunt zuist hoog zitten. :wink:[/quote]

Terug naar “Algemene Technische vragen”