Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

Verwijderen Alfacontrol

ma dec 31, 2007 14:29

Ik ben de draadboom van m'n circuit 75 aan het strippen en wil de Alfacontrol ook in z'n geheel verwijderen. Blijft de rest van het dashboard wel functioneren of zijn er dan problemen te verwachten?
Theo Romeo
Afbeelding

Bertoontje
Full Member
Full Member

RE: Verwijderen Alfacontrol

ma dec 31, 2007 18:28

wat bedoel je met het in zijn geheel verwijderen van de AlfaControl?

Bedoel je dan alleen de alfacontol lampjes eruit of ook de AlfaControl unit? Deze laatste zit onder het dachboardkastje...bijrijderszijde. Als je deze verwijderd zul je alle kabels moeten doorverbinden.

Om een voorbeeld te noemen van de remlichten gaat rechtstreeks een kabel naar deze unit...wordt dan bewerkt voor de alfacontrol lampjes en gaat vervolgens ik neem aan richting zekeringkast.

Een tijd terug bleken mijn remlichten af en toe uit te vallen... de oorzaak was een defecte printbaan ergens op de printplaat van de unit. Vandaar dat ik vermoed dat bij verwijdering van de unit...een hele hoop licht uit zal blijven ;) de alfacontrol lampjes kun je wel zonder problemen verwijderen...tenminste als ik de stekker eraf trek blijft alles functioneren.

Ik vraag me overigens af waarom je hem wilt verwijderen maar dat even ter zijde :roll:
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

ma dec 31, 2007 18:33

Gewoon alle stekers er uit trekken, dan weet je het gouw genoeg.
Wat in ieder geval niet functioneert is:
Dynamolampje => best belangrijk
Olio-lampje => nog belangrijker
Alle standaard verlichting => niet zo belangrijk als hij alleen op't circuit rijdt
Binnen verlichting
Maar toerenteller en snelheidsmeter blijft het gewoon doen
Maar eeeh, als het zo een platte is met 4 + 2 stekers aan de lange zijde wil ik hem wel van je overnemen.

Groet, Jan

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 02, 2008 18:32

Dus het antwoord is dat alleen de verlichting van de knipperlichten en de remlichten via de Alfacontrol loopt of alle verlichting, indien dat het geval is moet dus alles wat de verlichting aangaat doorverbonden worden?

De reden dat ik de boel wil verwijderen is omdat ik de auto allen voor het circuit gebruik, gewicht, geen onnodig ingewikkelde draadboom, etc.
Theo Romeo
Afbeelding

Duc
Guru
Guru

Re: RE: Verwijderen Alfacontrol

wo jan 02, 2008 19:23

De reden dat ik de boel wil verwijderen is omdat ik de auto allen voor het circuit gebruik, gewicht, geen onnodig ingewikkelde draadboom, etc.
Circuit racen met kenteken? Dan moet de verlichting het wel doen natuurlijk. Ik ben momenteel ook bezig met het een 33 16v circuitklaar te maken en wil de alfacontrol ook verwijderen. Maar liep tegen precies dezelfde vraag aan als jij :wink:

Kabelboom ligt nu los, zal dit weekend even kijken wat er nog aan verlichting werkt als ik de unit ertussenuit neem.
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 02, 2008 19:37

Via alfa-control de volgende:
binnenverlichting => kun je de 4 draden van de portieren doorknopen, zit relais op zekeringenplaat, je mist alleen de vertraging
remlichten => kun je doorknopen
achterlichten, gecom. met stadslicht => kun je doorknopen
oliedruksensors =. wordt een lastig verhaal om uit te zoeken, oliedrukmeter in dash blijft wel werken
dynamolampje => is niet door te knopen maar op te lossen met separate lamp of een voltmeter in het dashboard

knipperlichten gaan niet via alfa-control

Mijn ervaring is, dat als er gesleutelt is aan de elektra van de auto en dan die delen die via de alfacontrol lopen, de printbanen
het begeven als gevolg van kortsluiting..

Hoe werk tie: bijv. remlicht. komt 1 draadje uit zekeringkast van remlichtschakelaar via zekering en dat gaat naar de alfacontrol.
Wordt daar gesplitst in een linker en een rechter via 2 weerstanden. Krijg je een spanningsverlies over de weerstanden welke gelijk moet zijn.
Als dan 1 van de 2 lampjes niet branden reageert de alfacontrol vanwege een verschillend spanningsverlies met (licht)signaal.

Met de schema's van het register kun je niet veel. Staat een ouder type (ik denk van de 1ste serie) 75 op. Kleurcodering klopt
soms, nummering totaal niet. Heb dagen met gekleurde viltsiften zitten tekenen.

Groet, Jan

reijnaje
Guru
Guru

wo jan 02, 2008 19:52

Circuit racen met kenteken? Dan moet de verlichting het wel doen natuurlijk. Ik ben momenteel ook bezig met het een 33 16v circuitklaar te maken en wil de alfacontrol ook verwijderen. Maar liep tegen precies dezelfde vraag aan als jij :wink:

Kabelboom ligt nu los, zal dit weekend even kijken wat er nog aan verlichting werkt als ik de unit ertussenuit neem.
Kan ik je zo wel vertellen. Met jou auto ben ik zonder Alfa control gaan rijden na de laswerken een jaar of 3 geleden. Dan krijg je hele rare lichteffecten, dat wordt toch ff doorverbinden dus... :wink:
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 02, 2008 20:54

Zonder kenteken natuurlijk, kenteken is er al meer dan een jaar af. Anders blijf je compromis sluiten. Zaken als remlichten moeten het wel blijven doen natuurlijk!
Theo Romeo
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”