Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Advies van Dré AKA Andrettie Molletti gevraagd (ARTC'er)

do nov 29, 2007 07:49

Bij je linkerveerpoot zitten ook nog een aantal zekeringen. Onderandere voor het contactslot. Die kun je ook nog controleren.

(Opmerkelijk dat in mijn instructieboekje van de 155 zulke technische zaken omschreven staan. Dat heb ik bij andere merken nooit gezien :shock: )

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Advies van Dré AKA Andrettie Molletti gevraagd (ARTC

do nov 29, 2007 14:19

Bij je linkerveerpoot zitten ook nog een aantal zekeringen. Onderandere voor het contactslot. Die kun je ook nog controleren.

(Opmerkelijk dat in mijn instructieboekje van de 155 zulke technische zaken omschreven staan. Dat heb ik bij andere merken nooit gezien :shock: )
Bij andere merken verstoppen ze de zekeringen niet op 210128381 onlogische plekken ;)

Andretti Molletti

ma dec 03, 2007 23:23

Ik zal vrijdag de auto wel weer op kunnen halen. Ben er neit echt van overtuigd dat ze het probleem vinden kunnen.
Ga zelf wel alles aan de ECU testen en kijken of die wel constant stroom krijgt.

Wellicht dat ik morgen wat meer weet als ze me weer gebelt hebben.
Tis morgen geweest ;)

Ian artc242

di dec 04, 2007 22:42

ja ik weet het, ze zijn er nog niet klaar mee. Oftewel ik kan de auto niet halen daar. Dus zal moeten wachten om zelf weer aan de slag te kunnen :?

Ian artc242

wo dec 05, 2007 22:25

Ik heb de auto terug. Dikke rekening betaald. Maar zij wisten absoluut niet meer waar ze het zoeken moesten.
Maar alles is nog steeds zoals het was. Ik heb inmiddels de EGR afgekoppeld. Dus deze deot ook niet meer mee.

Nu ben ik uiteraard verder wezen speuren op internet.
Als ik zeg: Defectie pingelsensor / klopsensor. Zou dit mijn problemen kunnen verklaren? Ook zat ik te denken aan eventueel toch een defecte/slechte gaskleppositiesensor die op soms op de sleepcontacten toch geen signaal meer geeft. (maar dit laatste verklaard denk ik niet mijn wegvallende toerenteller)

Die Pingelsensor/klopsensor, zou deze mij de nek om draaien steeds?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 05, 2007 22:44

Ik heb de auto terug. Dikke rekening betaald. Maar zij wisten absoluut niet meer waar ze het zoeken moesten.
Maar alles is nog steeds zoals het was. Ik heb inmiddels de EGR afgekoppeld. Dus deze deot ook niet meer mee.

Nu ben ik uiteraard verder wezen speuren op internet.
Als ik zeg: Defectie pingelsensor / klopsensor. Zou dit mijn problemen kunnen verklaren? Ook zat ik te denken aan eventueel toch een defecte/slechte gaskleppositiesensor die op soms op de sleepcontacten toch geen signaal meer geeft. (maar dit laatste verklaard denk ik niet mijn wegvallende toerenteller)

Die Pingelsensor/klopsensor, zou deze mij de nek om draaien steeds?
Bij mijn weten zit er geen fuel-cutoff op de 16V TS motronics? Hij zou een aantal graden later moeten gaan vonken, meer niet voor zover ik weet. Probeer eens met de stekker van de pingelsensor los te starten, als dat lukt en je probleem is weg moet het wel duidelijk zijn. Je eigen idee dat je gasklepsensor niet helemaal fris meer kan zijn en dat dat het misschien is had ik ook al geopperd, ik zou eens kijken of ik een gasklep kan lenen ergens en m'n stekkers goed inspuiten (dat inspuiten is vast al gebeurd) om te zien of dat helpt. Ik heb helaas geen spare liggen daarvan, maar op de ARTC moet zoiets te vinden zijn.

Ian artc242

do dec 06, 2007 15:21

Tja maar die toerenteller die dan flipt verbaasd mij. Dat verschijnsel kan ik niet plaatsen met een defecte gasklepsensor.
DIng is niet duur gelukkig 30 euro ofzo. Maar ja.

Ik ga ook de ECU er maar eens uithalen en die printplaat bekijken. Zal niet vaak gebeuren maar kan een scheurtje of los contact opzitten.
Maarja ik heb altijd van die zeldzamen gevallen met auto's... blegH!

Ian artc242

vr dec 07, 2007 18:28

Ik denk dat ik er uit ben.

Heb vanmiddag op alle alfa fora het woord Sonde of LMM (luchtmassameter) in getyped bij de search functies.

Heb alle (!!allejezusveel) topics doorgelezen.

Gezien mijn eigenwijsheid ik het me NIET voor kon stellen dat het aan de lambdasonde kon liggen, lijkt het toch hier aan te liggen.

Wat heb ik gedaan. Heb de auto koud gestart zonder stekker van LMM en lambdasonde.
Stationair laten draaien tot die warm was. Ging prima. TOen stuk wezen rijden. Het reed zoals het in principe hoort te rijden. Beetje laat gasreactie vanwege ontkoppelde LMM en sonde.

Toen thuis op de oprit weer met draaiende motor de LMM aangekoppeld. Motor viel stil. Moah prima ik weer op nieuw gestart motor bleef weer prima draaien. Beetje met gas gespeeld en ook prima.
Toen de stekker van de sonde weer aangesloten. Je hoort de motor signaal krijgen van de sonde want hij reageerd erop zegmaar.

Ik ging weer met het gas spelen en na een seconde of 30 ging de motor ploffen en schokken en wilde die uitslaan. Dus die sonde heeft me hele motor ontregeld. Stationair draaien doet ie ook niet met aangesloten sonde.

Dealer had hem nog doorgemeten en gechecked en was niks mis mee volgens hun. Dus heb me dat voorgenomen. Dat de foutcode opkwam in de examiner had ergens anders mee te maken.
NU als de bliksem een andere lambda halen en me bella moet het weer doen! *O* Call me an idiot maar ik vind dit echt zeeeer vreemd dat dat ding zo erg de motor beinvloedt.

Ik zal het helemaal zeker weten zodra de nieuwe erin zit. I'll let you know!!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 08, 2007 17:19

Als je die sonde er af trekt, schakelt de ECU over op noodloop en verander je veel meer parameters dan alleen het uitlezen van die sonde. Ik heb heel erg het vermoeden dat je teleurgesteld gaat worden als je deze of de stekkers er naar toe gaat vervangen.

Is je fasesensor al vervangen/nagekeken? (duuuuur!) Je zou overigens verwachten dat bij een defecte fasesensor dit als fout in de ECU zou staan.

Ian artc242

wo dec 12, 2007 17:12

Waar is deze witte stekker van?
Hij zit links op mijn inlaatspruitstuk.

Afbeelding

Als ik deze stekker aansluit gaat mijn auto binnen paar seconden beroerd lopen zoals in mijn andere topic beschreven staat.

Is dit de klopsensor? Geloof dat dat ding kaduuk is, want auto detoneert absoluut niet. Als ik stekker ontkoppel dan is de auto gewoon rijdbaar. zonder rare meldingen op het dashboard (engine check lampje is weer gemonteerd inmiddels en gaat keurig branden bij auto op contact en gaat dan weer netjes uit als ik hem start)

Heb me laten vertelle dat dat de Lambda stekker is. Dus Heb dat ding nieuw besteld, zag ik dat de stekkers niet overeen komen. Zit die stekker dus ergens anders en is er dus niets mis mee met dat stomme ding.
Mooi knullig allemaal. En ook lekker dom van mezelf.

Maar iemand die me dat bevestigen kan>?

Ian artc242

RE: Management storing opgelost (zeldzame oorzaak)

za dec 29, 2007 19:50

Eindelijk de storing gevonden!
Wat bleek: een defecte bobine die de hoogspanning niet liet weglekken maar terug naar de ECU stuurde of iets dergelijks. Godzijdank niks mis met de ECU en andere Sensoren door dit geintje.

Kwam er achter dat de motor bij ontkoppelen van de bobines op 1 bobine niet reageerde. Toen ik ging rijden met bobine 4 dus niet aangesloten reed de auto prima, geen gestotter en uitschakelende ECU meer.

Denk dat er ergens een schakel zekering inzit? Die contact verbreekt zodra de spanning te hoog wordt en inschakeld als deze weer weg is.

Heb via een Forum kameraad (ARTC155 forum) een andere bobine kunnen regelen en auto rijd weer prima!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 30, 2007 11:40

Zo! Da's mooi he. Zoiets verzin je inderdaad niet... De ECU zal waarschijnlijk detecteren dat er corruptie van het werkgeheugen optreed door de pulsen die de bobine op de lijn zet en zichzelf uitzetten.

Ian artc242

zo dec 30, 2007 19:27

Ik zit niet zodiep in de electronica, maar dat zal het verklaren dan denk ik.

Ben echt blij dat er niks doorgefikt is in de ECU. Alle relais liepen te klikken eerder.

Heb tegelijk maar nieuwe bougies besteld. Geen idee wat dat doet met die bougies. Weet ook niet wanneer deze voor het laatst zijn vervangen.

Ian

Terug naar “Algemene Technische vragen”