Maxtor
Guru
Guru

RE: Vacuum slangetjes?

wo nov 21, 2007 22:53

Welke waardes moet deze gasklepsensor afgeven?

Het moet volgens mij ergens zitten in iets wat de inspuitcomputer regelt.... Bij een langere rit op constante snelheid (waar alles dus constante waardes afgeeft) loopt het netjes daarna. Maar eventjes anders dan constante snelheid te hebben gereden gaat de boel weer inhouden en is de stationairloop niet mooi meer. Schommelen dus, en als ik mij ergens aan erger is het een auto die staat te schommelen bij stationair lopen.

Dus voor mij gevoel moet ik het zoeken in elektrische componenten. Dus bijv. LLM, lambda, gasklep... maar hoe kan ik deze een voor een gaan uitsluiten? Welke waardes moeten deze dingen afgeven, hoe meet ik dat en wat is de beste volgorde van zoeken?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Huib
Guru
Guru

Re: RE: Vacuum slangetjes?

do nov 22, 2007 08:42

Dit is een 3 standen schakelaar. Bij stationair zijn (bv) pootje 2 en 3 verbonden, zodra het gas maar iets open gaat moet hij omschakelen. Dit kun je afstellen door de gasklepschakelaar te verdraaien. Tussen een beetje gas en ca. 2/3 gas zijn geen pootjes verbonden, en boven de 2/3 gas zijn (bv) pootje 2 en 1 verbonden voor de vollastverrijking.

Dus of hij schakelt kun je eenvoudig controleren met een weerstandsmeting tussen de pootjes. Als hij niet goed afgesteld staat uit zich dat in bokkerig oppakken van de motor.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Maxtor
Guru
Guru

vr nov 23, 2007 08:12

Dit is een 3 standen schakelaar. Bij stationair zijn (bv) pootje 2 en 3 verbonden, zodra het gas maar iets open gaat moet hij omschakelen. Dit kun je afstellen door de gasklepschakelaar te verdraaien. Tussen een beetje gas en ca. 2/3 gas zijn geen pootjes verbonden, en boven de 2/3 gas zijn (bv) pootje 2 en 1 verbonden voor de vollastverrijking.

Dus of hij schakelt kun je eenvoudig controleren met een weerstandsmeting tussen de pootjes. Als hij niet goed afgesteld staat uit zich dat in bokkerig oppakken van de motor.
Huib,

Kan dat ook een verband leggen met het schommelende toerental, en met het feit dat hij soms in hoger stationairtoerental blijft hangen? Een flinke dot gas doet hem dan weer zakken naar normaal stationair toerental. Dus dat hij dan zou blijven hangen op de vollastverrijking?

Is zo'n klep makkelijk te stellen?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6

Sandertje P4

vr nov 23, 2007 18:32

Huib,

Kan dat ook een verband leggen met het schommelende toerental, en met het feit dat hij soms in hoger stationairtoerental blijft hangen? Een flinke dot gas doet hem dan weer zakken naar normaal stationair toerental. Dus dat hij dan zou blijven hangen op de vollastverrijking?

In de nulstand (als het gas dicht is) moet er een micro schakelaartje geschakeld zijn.
Dat kun je horen met een klikje als je het gas dicht doet.
Dat is als ik het goed heb een vast programma voor het stationere toerental.....

Mvg

Huib
Guru
Guru

zo nov 25, 2007 14:54

Zou kunnen, zo als Sander schrijft hoort hij als de gaskleppen dichtgaan een switch te sluiten zodat de stationair regeling actief wordt. Maar het lijkt me niet erg waarschijnlijk. Je kunt beter kijken of de stationairregeling goed werkt, of het klepje niet vervuild is. En goed checken of alle vacuumslangetjes goed zijn, dat hij geen valse lucht trekt.

Verder is het ook wel een beetje een kenmerk voor deze motoren, hoewel ze het niet allemaal hebben. Toen eind jaren 80 de carburateur in de ban gedaan werd vanwege de geregelde katalysatoren (=kat met labdaregeling) waren de injectiesystemen nog niet bepaald perfect. Vraag maar eens aan iemand die een citroen of peugeot uit die tijd heeft gereden.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Maxtor
Guru
Guru

wo dec 05, 2007 21:17

En weer omhoog.

Vrijdag een vrije dag, dan ga ik even mijn slag (proberen te) slaan. Ik zal eens kijken naar die gasklepsensor, maar euhm, waar kan ik dat ding uberhaupt vinden?
Verder check ik ook meteen even de vacuum slangetjes nogmaals (het inlaatspruitstuk moet toch eraf, vervangen van de thermostaat) en kan ik ook zien of die kleppen allemaal een beetje synchroon staan.

Ik blijf het vreemd vinden, afgelopen week ben ik even een weekje ergens anders wezen slapen en dankzij dat een stuk minder files tegen gekomen. Je merkte dat de 33 daardoor echt een stuk beter liep, ging ik gisteren weer terug naar huis en dus lekker wat files gehad en hij liep daarna direct weer een stuk minder. Je merk nu ook echt weer dat bij overschakelen hij echt even een schok krijgt vanwege het beduidend gezakte toerental. En een stuk meer schommelen bij stationair lopen. Vanavond liep hij zelfs even niet op alle cilinders, bij zo ongeveer dezelfde gas stand als waarbij hij normaliter lekker oppakt (en dus ophoudt met inhouden) liep hij weer op 4 cilinders en trok weer als een lier.

Daarnaast nog het feit dat hij gisteren ineens stond te roken (ruikte naar koelvloeistof) maar vervolgens was het weg en kon ik ook niks van sporen van lekkage o.i.d. vinden. Wel heb ik het vermoeden dat de temperatuur sneller stijgt. Ook maar eens even naar kijken.

Als ik bezig ben met de controle, wie heeft er nog tips, dingen om na te kijken? Zal ook de bougies er eens uitdraaien om te kijken hoe die eruit zien. Ik vervang ook het brandstoffiler maar meteen. Maar nog meer tips zijn altijd meer dan welkom!
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 05, 2007 21:27

Gasklepsensor zit op de as van je gasklep, is een soort zeshoekig kunststof kastje (brede basis, 2 rechtopstaande kanten, 2 schuine kanten, smalle top)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 05, 2007 22:25

en kan ik ook zien of die kleppen allemaal een beetje synchroon staan.
Knappe jongen die dat kan zien! (als het zo ver is dat je het zo kan zien, is het echt goed fout.) :wink:

(maar bovnstaande wordt vast als een loze kreet beschouwd, dus wordt verwijderd?)

Dan toch ook mar wat inhoudelijker: Gasklepen synchroniseren enkel op zicht houd ik voor onmogelijk.
Dit kan een beetje op gevoel, maar dat moet je dan wel kweken/ oefenen/ ervaren.
Beter is vacuüm meten bij lopende motor, maar ga er vanuit, dat je niet ver vacuümmeters of kwikkolommen beschikt. Dan is het misschien wat te lastig. :?

Je gasklepsensor kom je vanzelf tegen, als je het inlaatspruitstuk demonteerd. Je zult ook enkele stekkers losnemen......=> die bij de gasklep is.......... :wink:

Dat ie bij (doorstromend) snelweggebruik goed presteert en bij optrekken/ filerijden en zo minder, maak het synchronisatie en/ of valse luchtverhaal wel aannemelijk. Keep us posted! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”