vr nov 16, 2007 11:26
De meest voor de hand liggende oorzaken zijn inderdaad al genoemd, net als de vraag wat voor soort LPG systeem. Graag merk en als mogelijk, type noemen. Er zijn grofweg 4 verschillende systemen te noemen:
- verdamper, ongeregeld: Een gastank, een verdamper, wat afsluiters voor benzine en gasleidingen, een slang voor gasvormig LPG naar een metalen deel wat in je inlaatkanaal zit. Over het algemeen eenvoudig af te regelen met behulp van 1 stelschroef waarmee een membraamdrukregelaar op de verdamper gecalibreerd wordt, niet echt efficient, wordt vooral op carburateurauto's gebruikt, mag volgens mij niet meer worden ingebouwd?
- verdamper, geregeld: een zelfde systeem als ongeregeld, maar met electronica die de stelschroef bedient en corrigeert door een lambdasonde uit te lezen in het uitlaatkanaal en vervolgens met een stappenmotor de stelschroef bijdraait. Mag bij mijn weten nog worden ingebouwd, werd bijvoorbeeld op de 8V twinsparkmotoren geleverd begin jaren 90 in samenwerking met Vialle. Ingewikkeld en op leeftijd vaak gevoelig voor electrische storingen, in combinatie met twinspark gevoelig voor backfires.
- verdamper, injectie: Wel met verdampt gas en verdamper, maar met per cylinder een aparte injector die het gas wat onder constante druk staat in laat stromen. Geregeld met behulp van piggy-back computer op het orginele injectiesysteem en terugkoppeling via uitlezen van de lambdasensor. Wordt in Belgie door BiGas geleverd, werkt goed op 8V twinsparks. Mij niet bekend of dit in nederland ook op alfa's te koop is, in ieder geval wel op een aantal andere autos.
- vloeibare injectie: Injecteren van nog vloeibare LPG op vergelijkbare wijze als benzine. Patent van Vialle, heet daar LPi, geleverd op 16V twinspark. Werkt ook met piggyback computer en terugkoppeling van lambdasonde. Als tussenvorm geleverd op 8V twinspark maar alleen 1.7 en 1.8 motoren bij mijn weten.
Welke er in je Saab zit is dus van belang om storingen te zoeken, want de techniek en dus het uitzoeken waar je "niet stationair lopen" moet gaan vinden verschilt nog al.