WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Wie kent deze foutcode lezer /wisser en weeeeeer is het

zo okt 28, 2007 09:02

Is het gasklephuis ook nagekeken, of alleen die stappenmotor vervangen? Als er speling of zwaar lopen in het mechaniek zit kan het goed dat de boel ontregeld raakt. Regel er anders eentje van een sloopauto, dat zal de hoofdprijs niet zijn toch?

Wat voor gasinstallatie zit er precies in? Is het onregelmatig lopen ook op benzine? Het zou namelijk kunnen dat de drukmeter van je LPi (als dat er dus in zit) niet goed wordt uitgelezen omdat ie stuk is of de bedrading er naar toe niet fris is of zo? Echt voor de hand liggend is het niet aangezien motronic resetten dan niet zou helpen, maar het lijkt me geen kwaad kunnen om zo veel mogelijk dingen uit te kunnen sluiten.

Is er duidelijk wat voor programmatuur er in de ECU zit? Ik weet dat er diverse bugs in diverse versies van de motronics voor 2.0 16V zitten die er inderdaad door Stephan uitgehaald zijn, of dit ook zoiets is weet ik niet. Bij twijfel Stephan vragen zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Wie kent deze foutcode lezer /wisser en weeeeeer is het

zo okt 28, 2007 10:43

Het enige wat ik kan zeggen is dat we het gaskleppenhuis werkelijk brandschoon hebben gemaakt.
zo'n 3 maand geleden en dat het heel soepel beweegt
De grap is ook dat de wagen dus 3 maand normaal heeft gereden en dan bedoel ik op dit punt
gisteren nog weggeweest niks aan de hand
sávonds even stasten om de 156 te verplaatsen en hij wou niet eens aanpakken na drie keer ging het toeren opeens naar 3000
later nog een keer geprobeerd en daar was het halen van de motor weer
en zoals je zo vaak leest navraag bij de dealer in hoogeveen, ach meneer dat is de stappenmotor boem 200 euri en daar heb ik geen problemen mee ,maar dan moet het probleem natuurlijk ook opgelost zijn.
voorheen liep ie met de oude stappen motor ook weer weken goed en opeens weer mis.
Uit voorzorg heb ik de stappenmotor bewaard natuurlijk want ik vermoed dat deze toch echt niet defect is .

Vandaag zal ik de laptop met de software van SanderQV eraan hangen om te kijken of er nu een fout wordt aangegeven en in iedergeval een reset te doen.
Dit probleem moet er in iedergeval uit vrouwtje neemt de auto al weken niet meer mee wat ik mij wel voor kan stellen
maar dit soort zaken horen natuurlijk niet in een hedendaagse auto thuis.




grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Wie kent deze foutcode lezer /wisser en weeeeeer is het

zo okt 28, 2007 20:08

En tot overmaat van ramp is de ecu ook niet meer te resetten
tijdens de bewerking valt de communicatie weg en wordt de reset niet afgemaakt.

wie het nog snapt mag het zeggen

dat wordt garage werk en dan direkt marktplaats op weg met dat kreng :twisted:

voor dat geld moet ik toch een hele goeie 33SW kunnen kopen lijkt mij
(nu vrouwtje nog overtuigen)

grt rogeralfa
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Andretti Molletti

RE: Wie kent deze foutcode lezer /wisser en weeeeeer is het

zo okt 28, 2007 20:18

Ik heb ditzelfde probleem al eens meegemaakt bij een "bijna" lege tank... als je tank niet bijna leeg is, check de benzinedruk eens!

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Wie kent deze foutcode lezer /wisser en weeeeeer is het

zo okt 28, 2007 20:28

Ja ok bedankt
De tank is inderdaad redelijk leeg.

Waar kan ik die druk meten en hoe hoog moet ie zijn?
wordt toch tijd voor een uitgebreide handeiding :oops:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Andretti Molletti

RE: Wie kent deze foutcode lezer /wisser en weeeeeer is het

zo okt 28, 2007 23:28

Als ik het goed heb is het een 1 leidingsysteem en zit de drukreglaar in de tank samen met het filter en de schommelpot.
Druk... geen idee 3 bar?? Moet je echt ergens opzoeken.
Meten kan gewoon aan de voorzijde ergens bij de injectorgallerij...zit daar geen ventiel om op te meten?

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Wie kent deze foutcode lezer /wisser en weeeeeer is het

ma okt 29, 2007 22:43

Even wachten op een software update van een medeforrummer :thumbs:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Wie kent deze foutcode lezer /wisser en weeeeeer is het

ma okt 29, 2007 23:59

@Rogier, Test software is verstuurd.

Hieronder volgt nog de data, die je in een .def file kunt stoppen, om verschillende gegevens van de M1.5.5 motronic uit te lezen:

Code: Selecteer alles

RDBLI_2000, 0x21, 0x03,"LI03 Odometer",1,"Odometer", 1, "#scaling unsigned 3 (X*2832)/10000 km"; RDBLI_2000, 0x21, 0x05,"LI05 CKS modif. counter",1,"CKS modif. counter", 1, "#scaling unsigned 1 X "; RDBLI_2000, 0x21, 0x0A,"LI0A Maximum engine speed",1,"Maximum engine speed", 1, "#scaling unsigned 1 X*40 Rpm"; RDBLI_2000, 0x21, 0x0B,"LI0B Number of rewrites",1,"Number of rewrites", 1, "#scaling unsigned 1 X "; RDBLI_2000, 0x21, 0x0C,"LI0C Odometer at last rewrite",1,"Odometer at last rewrite", 1, "#scaling unsigned 3 (X*2832)/10000 km"; RDBLI_2000, 0x21, 0x30,"LI30 Engine speed",1,"Engine speed", 1, "#scaling unsigned 2 X*40 Rpm"; RDBLI_2000, 0x21, 0x31,"LI31 Water temperature",1,"Water temperature", 1, "#scaling unsigned 2 (-3.50108E-6)*(X**3)+(0.001259241*(X**2))+(0.520338731*X)-30.40431691 Deg./C"; RDBLI_2000, 0x21, 0x32,"LI32 Air temperature",1,"Air temperature", 1, "#scaling unsigned 2 (-3.50108E-6)*(X**3)+(0.001259241*(X**2))+(0.520338731*X)-30.40431691 Deg./C"; RDBLI_2000, 0x21, 0x33,"LI33 Air flow rate",1,"Air flow rate", 1, "#scaling unsigned 2 X*1.6 kg/h"; RDBLI_2000, 0x21, 0x34,"LI34 Spark advance",1,"Spark advance", 1, "#scaling unsigned 2 78-(X*0.75) Deg./Ang."; RDBLI_2000, 0x21, 0x35,"LI35 Injection time",1,"Injection time", 1, "#scaling unsigned 2 X*1.519/1000 msec."; RDBLI_2000, 0x21, 0x37,"LI37 Throttle valve relative position",1,"Throttle valve relative position", 1, "#scaling unsigned 2 X*0.461 Deg./Ang."; RDBLI_2000, 0x21, 0x39,"LI39 Engine load",1,"Engine load", 1, "#scaling unsigned 2 X*50.0/1000.0 msec."; RDBLI_2000, 0x21, 0x3A,"LI3A Second. load (throttle)",1,"Second. load (throttle)", 1, "#scaling unsigned 2 X*48.61/1000.0 msec."; RDBLI_2000, 0x21, 0x3D,"LI3D Air flow meter voltage",1,"Air flow meter voltage", 1, "#scaling unsigned 2 0.0196*X Volt"; RDBLI_2000, 0x21, 0x3E,"LI3E Battery voltage",1,"Battery voltage", 1, "#scaling unsigned 2 X*0.06807 Volt"; RDBLI_2000, 0x21, 0x3F,"LI3F Vehicle speed",1,"Vehicle speed", 1, "#scaling unsigned 2 X*1 km/h"; RDBLI_2000, 0x21, 0x41,"LI41 Lambda sensor voltage",1,"Lambda sensor voltage", 1, "#scaling unsigned 2 (((X*1000)- 54385)/204) mV"; RDBLI_2000, 0x21, 0x45,"LI45 Target idle speed",1,"Target idle speed", 1, "#scaling unsigned 2 X*10 Rpm"; RDBLI_2000, 0x21, 0x48,"LI48 Evapor. ctrl valve opening",1,"Evapor. ctrl valve opening", 1, "#scaling unsigned 2 X*0.39 %"; RDBLI_2000, 0x21, 0x49,"LI49 Injection time correction",1,"Injection time correction", 1, "#scaling unsigned 2 X*0.01 msec."; RDBLI_2000, 0x21, 0x5B,"LI5B Lambda sensor integrator",1,"Lambda sensor integrator", 1, "#scaling unsigned 2 X/128.0 "; RDBLI_2000, 0x21, 0x5D,"LI5D Self-adaptive TRA parameter",1,"Self-adaptive TRA parameter", 1, "#scaling unsigned 2 (X-128)*1280*3.04 usec"; RDBLI_2000, 0x21, 0x5F,"LI5F FRA factor (high loads)",1,"FRA factor (high loads)", 1, "#scaling unsigned 2 X*(1.0/128.0) "; RDBLI_2000, 0x21, 0x61,"LI61 FRA factor (low loads)",1,"FRA factor (low loads)", 1, "#scaling unsigned 2 X*(1.0/128.0) "; RDBLI_2000, 0x21, 0x63,"LI63 Self-adaptive FRA parameter",1,"Self-adaptive FRA parameter", 1, "#scaling unsigned 2 X*(1.0/128.0) "; RDBLI_2000, 0x21, 0x65,"LI65 Engine speed",1,"Engine speed", 1, "#scaling unsigned 2 X*10 Rpm"; RDBLI_2000, 0x21, 0x66,"LI66 Throttle valve absolute position",1,"Throttle valve absolute position", 1, "#scaling unsigned 2 X*0.461 Deg./Ang."; RDBLI_2000, 0x21, 0x67,"LI67 Air flow rate",1,"Air flow rate", 1, "#scaling unsigned 2 X*0.2 kg/h"; RDBLI_2000, 0x21, 0x68,"LI68 Calculated air flow rate",1,"Calculated air flow rate", 1, "#scaling unsigned 2 X*0.2 kg/h"; RDBLI_2000, 0x21, 0x6A,"LI6A Throttle minimum opening",1,"Throttle minimum opening", 1, "#scaling unsigned 2 X*0.461 Deg./Ang."; RDBLI_2000, 0x21, 0x6B,"LI6B Self-adaptive DTV parameter",1,"Self-adaptive DTV parameter", 1, "#scaling unsigned 2 (X-128)*1280*3.04 usec"; ReadId_2000, 0x1A, 0x97,"97 ISO code",1,"ISO code",1,0x45; ReadId_2000, 0x1A, 0x98,"98 Tester code",1,"Tester code", 1, "#scaling ascii 10"; ReadId_2000, 0x1A, 0x91,"91 FIAT drawing number",1,"FIAT drawing number", 1, "#scaling ascii 11"; ReadId_2000, 0x1A, 0x92,"92 BOSCH HW number",1,"BOSCH HW number", 1, "#scaling ascii 11"; ReadId_2000, 0x1A, 0x93,"93 BOSCH HW ver. number",1,"BOSCH HW ver. number", 1, 0x41; ReadId_2000, 0x1A, 0x94,"94 BOSCH SW number",1,"BOSCH SW number", 1, "#scaling ascii 11"; ReadId_2000, 0x1A, 0x99,"99 Programming date",1,"Programming date", 1, 0x44; ReadId_2000, 0x1A, 0x96,"96 Homologation numbere",1,"Homologation number", 1, "#scaling ascii 6"; ReadId_2000, 0x1A, 0x95,"95 BOSCH SW ver. numbere",1,"BOSCH SW ver. number", 1, 0x42;
Misschien helpt dit een beetje bij het vinden van de oorzaak.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Wie kent deze foutcode lezer /wisser en weeeeeer is het

do nov 01, 2007 20:10

Lees je uit via de EODB?? Je krijgt dan bij Alfa van dat bouwjaar maar zeer beperkt gegevens te zien is mij opgevallen. Als je em aan de examiner legt zie je aanzienlijk meer. Mogelijk dat je steeds met de wisfunctie een foutmelding mist die je via de EODB niet te zien krijgt, simpel omdat het programma maar zeer beperkt is.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Wie kent deze foutcode lezer /wisser en weeeeeer is het

do nov 01, 2007 20:21

Ja het uiltezen gaat via de EOBD aansluiting

En het vorderd nog niet naar wens maar er wordt hard aan gewerkt .
Mijn ervaring is dat de examiner ook lang niet alles ziet
resetten en klaar, dat dan weer wel, maar geen oplossing .

ach meneer het is de stappenmotor dat kan niet missen duswat moet je soms
nieuw .............en even later daar is het probleem weer
kijk het kan mij niet schelen als het wat kost maar dan ook oplossen voor dat geld
Het zal voor de garages ook niet gemakkelijk zijn zeker als de app. zegt niks aan de hand.


grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Wie kent deze foutcode lezer /wisser en weeeeeer is het

vr nov 02, 2007 22:53

Zo na een weekje flink heen en weer gemaild met SanderQV is het vandaag gelukt
de wagen is weer gereset en loopt weer ok

Nu gaan we proberen om de gegevens stroom op gang te krijgen om het echte probleem te teckelen.

Sander bedankt :thumbs:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 656
Lid geworden op: di jan 25, 2005 13:56
Locatie: Bork City

RE: en weeeeer is het raak oplossing komt ism software Sande

zo nov 04, 2007 11:01

De onze ook nog resetten hè?

Trouwens je mag je 156 ook ruilen met onze 33 SW hoor!

groeten,

De man van de vrouw van de catering in Hardenberg! :wink:
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

Terug naar “Algemene Technische vragen”