hondaman
Member
Member
Berichten: 177
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

uitlijnen 105 serie

za okt 27, 2007 22:50

Ik heb met de zoekfunctie geprobeerd hier gegevens over te vinden,maar nog niet echt met een bevredigend resultaat.Ik heb mijn giulia ooit eens uit laten lijnen bij een lokale bandenboer .De auto trok daarna na een kant.Nog een keer weer teruggeweest,alles opnieuw gecontroleerd,daarna nog steeds hetzelfde probleem.Na zelf eens aan het meten te ijn geslagen kwam ik er achter dat de achteras een eind uit het midden stond.Na dit te hebben verholpen,stuurde de auto vrij recht.Later a.h.v.het artikel van Dre in het klaverblaadje,kwam ik er achter dat die vent de wielen op uitspoor had gezet.Dat moet m.i. toch alleen bij voorwielaangedreven auto's.Ik heb ze toen op ik meen 1.5 graad toespoor gezet.Ik heb brede 15 inch velgen onder de wagen liggen.Moet ik daar ook rekening mee houden met uitlijnen.En wat is het effect van meer toe-of uitspoor op het weggedrag,(meer overstuur,of onderstuur??).Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: uitlijnen 105 serie

zo okt 28, 2007 12:45

pff, daar kan ik wel wat pagina's aan kwijt. Om een 105 goed uit te lijnen, vanwege hulpstuurhuis en pitmanarmen, heb je wel wat meer werk dan alleen sporing van de buitenste twee armpjes.
Zoek van iemand een goede shop manual, of koop er eentje in houten. Meestal heeft Frans van Riel goede kopieen liggen voor weinig geld.
Er is vrijwel geen bandenboer die het goed kan.
Die zijn alleen moderne stuurhuizen gewend.
En qua je wielen, van belang zijn de ET waardes. Een 105 stuurt niet zomaar met van alles goed.
Verder is het zo dat alles breder dan 185 banden OVER HET ALGEMEEN (om discussie te voorkomen) NIET zinvol is op een 105 met een onderstel dat daar niet op bedacht/berekend is. Qua ET waardes en schuurstraal en Ackerman hoek, de zoekfunctie gebruiken. En verder ECHT een manual halen. Kom je er dan nog niet uit, dan eerst MET manual naar een goede bandenspecialist. Hij kan in de computer de gegevens van een vierde serie Spider hebben staan, dan zit je al heel in de goede richting. Maar het gaat om de VOLGORDE, van de drie verstelbare delen van de stuurarmen.
Iig goed dat je achteras op de juiste plek zit.
Schiet me anders ff aan op de beurs in Houten op de stand van Maranello.
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

hondaman
Member
Member
Berichten: 177
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

RE: uitlijnen 105 serie

zo okt 28, 2007 14:10

Heb er eerst l.m.velgen onder gehad ,van een spider of bertone.Deze stonden erg ver naar buiten.Reed beroerd!(een spider of een bert hebben toch hetzelfde onderstel??)Nu heb ik er velgen van een Escort!! onder,met 195 banden.Dit rijdt al een stuk beter.Heb inderdaad nooit aan de middelste spoorstang gedacht.De hoek van het hulpstuurhuis zal hiermee veranderen,als ik het goed zie.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: uitlijnen 105 serie

zo okt 28, 2007 17:22

Een goede uitlijner had meteen een vierkantsuitlijning gedaan. Je had dan meteen kunnen zien wat er loos is. Wat de stuurhuisuitlijning betreft idd een manual aanschafen. Kwestie van eerst de basislengte van de hulpstuurarm en de spoorstangen goedzetten en dan pas gaan uitlijnen.

Rik gaf al aan dat de schuurstraal gewoon erg belangrijk is. Met velgen met een ET waarde die teveel afwijken van het origineel, krijg je dan meteen problemen als onrust in de middenstand en het ontbreken van de zelfcorrectie. Verder loop je kans op gevaarlijke situaties omdat een voertuig met een positiueve schuurstraal, behoorlijk naar rechts zal trekken als je in een rechterberm komt.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: uitlijnen 105 serie

zo okt 28, 2007 19:52

Alle 105 hebben hetzelfde onderstel, echter de wielbases en de ET waardes zijn anders. Op een Spider gaat ander lichtmetaal dan op een Giulia enz.
Door de wagengewichten etc veranderen ook de settings.
Zonder manual kom je niet ver. Kan je zo niet helpen omdat mijn manuals op mijn werk liggen.
Je hoort bv ook uit te lijnen met gewichten in de auto. Dit omdat met inveren de wielstand verandert.
Zo zijn bv de beide voorste veerschotels standaard in twee verschillende dieptes. Nog gekker, alle vier de veren hebben af fabriek een ander gewicht en lengte. LV is niet gelijk aan RV etc. Er zijn per type 105 dus al twee soorten voorveren. Denk dan aan Berlina, Giulia,Bertone, spider, montreal,zagato, GTC. x2 verschillende onderdeelnummers. Dat zijn al veertien STANDAARD voorveren. Volgens het onderdeelnummerboek zijn er dan nog verschillen per land ook. Het is niet zo simpel om het echt goed te krijgen.
Als je weet hoe je met een touwtje uitlijnt, of met een lange vlakke rei op een waterpas oppervlak en je weet hoe de middelste stang moet staan, zet m dan op een max 5 mm toespoor per kant,(ik rij zelf met 2 mm maar auto wordt zenuwachtig!) caster op max. Ik ga ervanuit dat je geen verstelbare camberstangen hebt. Heb je die wel, ga voor max een graad camber voor op straat. Voor street/track (nordschleife) denk max 2 graad.
Zorg ALLEREERST dat je fusees en kogels en onderste draagarmbussen top zijn.
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

hondaman
Member
Member
Berichten: 177
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

RE: uitlijnen 105 serie

zo okt 28, 2007 20:47

dank je berlinista.Ik neem aan dat je 5 mm.op de velgranden bedoeld.Heb je dat bij 14 of 15 inch velg gemeten.?Inderdaad had ik bij die spider velgen,dat het stuur niet echt vanzelf terugkwam.Reed erg vervelend.Net of je aan een scheepsroer draaide!!
Ik heb trouwens nog wel een ander opmerkelijk probleem gehad.Ik had steeds speling op het stuurhuis.Bleek dat de spiebaan onderaan iets langer was dan het gaffeltje,waardoor deze niet goed vastklemde.Een ring ertussen was de oplossing.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: uitlijnen 105 serie

zo okt 28, 2007 21:43

5 mm op de velgranden idd. Bij 14 inch.
Speling op stuurhuis is meestal een heel ander verhaal. heb je ZF of Burman? (ZF staat erop)
Dat is a totally different can of worms...
ZF en Burman zijn beide af te stellen. ZF is niet te reviseren. ZF heeft kroonmoer en borgmoer. Verstellen is speling eruit halen. Burman heeft een klein ovaal plaatje onder twee 8mm moeren. Daaronder zitten af fabriek 5 vulshims. Experimenteren met vulshims verijdert speling.
Welk gaffeltje bedoel jij? Bovenaan of onderaan bij de pitman?
Voorts hebben veel 105 speling op de langsdrager waar het stuurhuis aan vast zit. Dan heb je een probleem.
Laat iemand het stuur heen en weer bewegen met de motorkap open. kijk jij goed naar het stuurhuis en waar die vast zit aan het chassis.
Als je wat opvalt, laat even weten.... Je kon wel eens schrikken.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

hondaman
Member
Member
Berichten: 177
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

RE: uitlijnen 105 serie

zo okt 28, 2007 22:56

Heb een burman.Inderdaad het gaffeltje aan de pitman arm.Ik heb het stuurhuis ooit uit elkaar gehaald,en zag dat er enkele kogeltjes waren beschadigd.Heb toen kogeltjes gehaald bij de Lasaulec.Deze waren een fractie dikker ,maar dit geeft geen probleem.Wel goed afstellen later natuurlijk!Ik heb een stuk van het buisje waar de claxonkabel doorheenloopt afgezaagd.Je kan dan het stuurhuis uit elkaar halen zonder verder iets los te halen.(ik heb er vet i.p.v.olie in gedaan)

Andretti Molletti

RE: uitlijnen 105 serie

zo okt 28, 2007 23:26

5mm per kant is wel erg veel, dan is er meer aan de hand als dat nodig is... Castorrubbers versleten?

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

RE: uitlijnen 105 serie

ma okt 29, 2007 18:19

Ik ben ook wel in voor een goede manual. Maar ik ken Frans van Riel (nog) niet. Waar staat hij ergens in Houten, dan scoor ik komend weekend ook zo'n naslagwerk.

Van die verschillende veerlengtes per zijde wist ik trouwens niet. Ik heb van alles gemerkt bij de demontage, maar niet welke veer aan welke kant zat. :cry: Dat wordt dus weer puzzelen.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Terug naar “Algemene Technische vragen”