gerian

distributie timing alfa 164 v6 24v

za apr 16, 2005 19:47

Hoi iedereen,

Ik heb een 164 v6 24v van jan. 1994 gekocht met een gesprongen distributieriem, ik heb alles al gedemonteerd en vind het motorblok heel facinerend, ik heb al ervaring met een 12v blok, maar wat ik niet goed kan volgen is hoe meneer alfa het bedoeld heeft met de kleptiming, waar zitten de merktekens of heb je hier speciaal gereedschap voor nodig, of is er een andere methode?
Alle hulp is welkom.
Groetjes Gerian.

Remco S
Guru
Guru

RE: distributie timing alfa 164 v6 24v

za apr 16, 2005 20:41

Om deze motor op tijd te zetten heb je calibers nodig (speciaal gereedschap) om de nokkenassen te blokkeren.

Voor de krukas gebruiken wij altijd een uitmeetklokje om het BDP te bepalen.

164 Q4

RE: distributie timing alfa 164 v6 24v

za apr 16, 2005 21:00

Kan je d'r alles van vertellen. Ik heb net van een Q4 de riem verwisseld (en de halve motor in de wrinkle coating gezet 8) zie avatar) en heb nu een 24V van een clubgenoot met riemschade staan.

Afbeelding
Als je van te voren de tandwielen even goed merkt ben je daarvoor geen speciaal gereedschap nodig. Als je de tandwielen los wil halen moet je ook de assen even goed tov de tandwielen merken. Achterop aan de zijkant van de nokkenassen staan merktekens. Krukas op tijd zetten kun je met het merkteken voor op de krukaspoelie.
Riem op spanning zetten moet met een speciaal stukje gereedschap die je zelf kunt maken en met een 1,6mm rvs lasdraadje moet je de spanner blokkeren. De afstand tussen de spanner is maatgevend voor de spanning. De afstand moet tussen 3.1 en 3.6mm liggen.
Ik heb er een fotoreportage van gemaakt evenals bouwtekeningen voor het gereedschap maar moet dat nog in een .pdf'je verwerken en online zetten. Dus daar heb je nog even niks aan.

Heb je die Alfa van Gazenbeek uit Diemen gekocht?

Terug naar “Algemene Technische vragen”