Balansasriem heeft -ie dan weer niet... Die hebben alleen de 2 liters.... Oh de verwarring
inderdaad erg verwarrend allemaal die TS 16v'sAlleen de 2.0 16V heeft balansassen.
de 105PK 16V is de enigste zonder versteller.

Thanks

Balansasriem heeft -ie dan weer niet... Die hebben alleen de 2 liters.... Oh de verwarring
inderdaad erg verwarrend allemaal die TS 16v'sAlleen de 2.0 16V heeft balansassen.
de 105PK 16V is de enigste zonder versteller.
Ja zeg ik ben alleen van plan de D-riem en waterpomp te vernieuwen en rollen natuurlijk. Motor is verder prima en ben niet van plan een koprevisie te gaan doen en dat is ook niet nodig met pas 140 dkm op de klok. Ben niet het type die alles prefentief gaat vervangen (behalve de waterpomp dan)De enige zeker veilige en betrouwbare oplossing:
Calibers en meetklok gebruiken. Nokkenassen er uit, alle hydrolysche klepstoters op lekken controleren en vervangen door orgineel alfa. (niet orgineel wil nogal eens niet zo lang meegaan). Distributieriem, spanrol en meelooprol allemaal vervangen door nieuw. Nokkenasversteller in bankschroef op speling controleren. Indien speling, vervangen door nieuwe, "revisiesetjes" zit een kunststof ring in die versleten is waardoor de nokkenasversteller gaat lekken. Als je die vervangt, heb je nog steeds het metalen deel van je nokkenasversteller ook versleten dus die ring slijt ook direct weer. Voor het vervangen van de nokkenasversteller heb je ook speciaalgereedschap nodig, maar dat is zelf te maken, er zwerft ergens een fijne URL over het vervangen van de nokkenasversteller rond in het nederlands met keurige plaatjes er bij en een voorbeeld hoe je zelf dat speciaalgereedschapje kan maken. Ook wordt daarin precies verteld welke loctite je waarin moet doen etc. Vergeet vooral niet om met zuurvrije kit je kleppendekselpakking te kitten, alles goed ontvetten voordat je kit smeert en rustig kit laten uitharden voordat je olie in de motor doet en de motor laat lopen.
Er zijn allerlei mensen die zelf iets maken wat voor hun heeft gewerkt, die ook dingen in bovenstaand lijstje niet hebben vervangen, maar gezien de hoeveelheid gepruts en gedonder als je er later achter komt dat je toch ietsje meer had moeten vervangen is het volgens mij aan te raden het gewoon in 1 keer goed te doen.
En zo is het maar net! Dat Fiat heeft bedacht, dat het ingewikkelder moet, wil nog niet zeggen, dat dat ook zo is. (is een gewone viertact zuigerverbrandingsmotor net als alle andere.Ja zeg ik ben alleen van plan de D-riem en waterpomp te vernieuwen en rollen natuurlijk. Motor is verder prima en ben niet van plan een koprevisie te gaan doen en dat is ook niet nodig met pas 140 dkm op de klok. Ben niet het type die alles prefentief gaat vervangen (behalve de waterpomp dan)De enige zeker veilige en betrouwbare oplossing:
Calibers en meetklok gebruiken. Nokkenassen er uit, alle hydrolysche klepstoters op lekken controleren en vervangen door orgineel alfa. (niet orgineel wil nogal eens niet zo lang meegaan). Distributieriem, spanrol en meelooprol allemaal vervangen door nieuw. Nokkenasversteller in bankschroef op speling controleren. Indien speling, vervangen door nieuwe, "revisiesetjes" zit een kunststof ring in die versleten is waardoor de nokkenasversteller gaat lekken. Als je die vervangt, heb je nog steeds het metalen deel van je nokkenasversteller ook versleten dus die ring slijt ook direct weer. Voor het vervangen van de nokkenasversteller heb je ook speciaalgereedschap nodig, maar dat is zelf te maken, er zwerft ergens een fijne URL over het vervangen van de nokkenasversteller rond in het nederlands met keurige plaatjes er bij en een voorbeeld hoe je zelf dat speciaalgereedschapje kan maken. Ook wordt daarin precies verteld welke loctite je waarin moet doen etc. Vergeet vooral niet om met zuurvrije kit je kleppendekselpakking te kitten, alles goed ontvetten voordat je kit smeert en rustig kit laten uitharden voordat je olie in de motor doet en de motor laat lopen.
Er zijn allerlei mensen die zelf iets maken wat voor hun heeft gewerkt, die ook dingen in bovenstaand lijstje niet hebben vervangen, maar gezien de hoeveelheid gepruts en gedonder als je er later achter komt dat je toch ietsje meer had moeten vervangen is het volgens mij aan te raden het gewoon in 1 keer goed te doen.![]()
Ik zorg ervoor dat de nokkenaswielen goed vast staan en dan haal ik de riem eraf en zet er een nieuwe op. Dan kan er toch niet zoveel misgaan lijkt me?