pvand

aansluitschema voor "modern" knipperlichtrelais sp

vr sep 21, 2007 08:56

Dag allemaal,

Ik wil een slecht functionerend knipperlicht relais vervangen bij mijn spider uit 77, het is nog zo´n buisvormig exemplaar met alu behuizing waar geen stekkerpen codes op staan. Ik heb een nieuwe liggen (zo´n modern blokje), met 3 stekkerpennen met codes: 31, 49 en 49a. Wie kan me vertellen welke kleuren op welke pennen horen?

Het is de originele draadboom met

-1 stekker met 2 rode draden
-1 stekker met blauw/zwarte draad
-1 gecombineerde stekker met een zwarte draad en een zwart/witte draad.

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Peter

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: aansluitschema voor "modern" knipperlichtrelai

vr sep 21, 2007 11:07

31 aan de massa, 49 kom je met 12v in, 49a ga je met 12v pulserend buiten.

dus: de draad die naar de richtingaanwijzers gaat sluit je aan op 49a, de massadraad op 31 en de voedingsdraad op 49.

Kleurcombinaties weet ik niet uit het hoofd, maar dat kan je gewoon even doormeten. Meet tussen chassis en 1 voor 1 de draden op weerstand, die waar je (quasi) 0 weerstand meet, is de massa. die sluit je aan op 31 Meet daarna (met afgekoppelde draden) spanning tussen telkens 1 van beide resterende en massadraad. Die waar je 12 over meet, is de voeding. Sluit die aan op 49. De laatste dan op 49a.
Laatst gewijzigd door Michel op vr sep 21, 2007 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

pvand

Re: aansluitschema voor "modern" knipperlichtrelai

vr sep 21, 2007 12:29

Top, bedankt voor de uitleg!
groeten, Peter

pvand

Re: RE: aansluitschema voor "modern" knipperlichtr

vr sep 21, 2007 16:00

Hoi Michel,

jouw instructie en de gemeten waardes kloppen allemaal, maar als je vervolgens de richtingaanwijzer of het alarmlicht erop zet, slaat het nieuwe relais helemaal op hol, alsof je een wesp hoort zoemen.. Doe ik toch iets verkeerd?

groet, P.

dus: de draad die naar de richtingaanwijzers gaat sluit je aan op 49a, de massadraad op 31 en de voedingsdraad op 49.

Kleurcombinaties weet ik niet uit het hoofd, maar dat kan je gewoon even doormeten. Meet tussen chassis en 1 voor 1 de draden op weerstand, die waar je (quasi) oneindig weerstand meet, is de massa. die sluit je aan op 31 Meet daarna (met afgekoppelde draden) spanning tussen telkens 1 van beide resterende en massadraad. Die waar je 12 over meet, is de voeding. Sluit die aan op 49. De laatste dan op 49a.

pvand

vr sep 21, 2007 16:26

Aanvullend vraagje: als je "oneindig" massa meet, dan is er toch juist geen mass, of bedoel je dat je dan juist een waarde hoort te meten die neigt naar 0 ohm? Dan zit daar het probleem denk ik, ik meet namelijk helemaal niks tussen massadraad en een willekeurig aardpunt op de carrosserie, dus het lijkt erop dat de massadraad ergens z´n contact heeft verloren met de centrale massa of draadboom. Nu herinner ik me dat ik een dag later ook kortstondig een haperende ruitewisserschakelaar had, dus dat lijkt best aannemelijk. Ik ga verder zoeken!
Hoi Michel,

jouw instructie en de gemeten waardes kloppen allemaal, maar als je vervolgens de richtingaanwijzer of het alarmlicht erop zet, slaat het nieuwe relais helemaal op hol, alsof je een wesp hoort zoemen.. Doe ik toch iets verkeerd?

groet, P.

Kleurcombinaties weet ik niet uit het hoofd, maar dat kan je gewoon even doormeten. Meet tussen chassis en 1 voor 1 de draden op weerstand, die waar je (quasi) oneindig weerstand meet, is de massa. die sluit je aan op 31 Meet daarna (met afgekoppelde draden) spanning tussen telkens 1 van beide resterende en massadraad. Die waar je 12 over meet, is de voeding. Sluit die aan op 49. De laatste dan op 49a.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 21, 2007 19:23

je moet inderdaad een waarde richting 0 meten (ik blijf dat dus door elkaar halen met het begrip oneindig, sorry voor de verwarring)
Meteen ook m'n vorige tekst aangepast. Oneindige weerstand is GEEN verbinding en dat is dus idd niet goed.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

pvand

vr sep 21, 2007 20:02

Michel, bedankt weer. Even een update: ik heb helaas nog steeds een zoemend relais :-(

Wat heb ik nog gecontroleerd:

De "massa"draad 31 gemeten, deze geeft 0 ohm aan als ik een van de richtingaanwijzers of het alarm aanzet, blijkbaar veroorzaakt het aanschakelen de doorverbinding en dus een waarde richting 0 ohm, maar dat klinkt me wel logisch in de oren.

Ik heb vervolgens de + (49) stuk voor stuk rechtstreeks gekoppeld aan de "massadraden". Dit geeft als resultaat afhankelijk van welke draad je pakt, je met de richtingaanwijzer links of rechts of met de alarmknop alle lampen constant gaan branden. Dus dat suggereert dat het mechaniek op het stuur en de alarmknop wel in orde zijn.

Ik heb ook nog een rechtstreekse + op de accu gemaakt en deze vervolgens op de 49 van het relais aangesloten om te controleren of de + wel voldoende stroom trekt, dit bleek het geval, want het maakte geen verschil, het relais bleef zoemen.

Ik heb ook nog het nieuwe relais in mijn Peugeot gezet, daar zit namelijk een zelfde soort in, en daar deed ie het dus wel goed.... wat mij op de vraag brengt: bestaan er soms verschillende typen relaisschakelaars, bijvoorbeeld die gevoelig zijn voor bepaalde weerstanden? Mijn alfa is toch een 77er, en er zat eerst zo'n bijpassend in alu-behuizing gevat relais in, en die heb ik gekocht als vervanger, is zo'n "nieuwerwets" ding. Maar misschien gaat dat niet?

Zijn er nog andere methoden om te achterhalen waar het probleem in zou kunnen zitten?

je moet inderdaad een waarde richting 0 meten (ik blijf dat dus door elkaar halen met het begrip oneindig, sorry voor de verwarring)
Meteen ook m'n vorige tekst aangepast. Oneindige weerstand is GEEN verbinding en dat is dus idd niet goed.

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 24, 2007 15:12

Ik denk dat het niet werkt. :-k

Volgens mij is het orginele relais eigenlijk stiekum een tweedraads aangesloten bimetaal en wordt de derde draad gebruikt om de indicator op het dashboard aan te sturen. Ik meen dat de aansluitingen waren:
rood = plus (+)
zwart-blauw = dashboard indicator
zwart = clignoteurschakelaar (geen idee van die zwart-witte die er dan bijgestoken zit)

Je kan het proberen met rood op 49, zwart+zwart-wit op 49a (puls) en een nieuwe massa draad naar 30. Je hebt kans dat het relais dan continu blijft tikken, maar de knipperlichten moeten het dan wel doen. Dashboard indicator doet dan waarschijnlijk dus ook niks als genoemde aansluitingen kloppen.

pvand

ma sep 24, 2007 16:03

Hoi Gordon,

Bedankt voor je reactie! Hmm, het zou best kunnen wat je zegt. Het klopt in elk geval dat de zwartblauwe draad "49a" naar het dashboard lampje gaat, dat heb ik inmiddels ook weer uitgevonden. Overigens die andere (zwart-witte) draad is volgens mij de draad die naar de alarmknop gaat. Zit inderdaad bijgestoken op de draad naar de richtingaanwijzer schakelaar op het stuur.

Je bedoelt met de nieuwe massadraad waarschijnlijk dat ie op het derde pootje nummer "31" dan komt (i.p.v. 30)?

Ik ga weer puzzelen. Weet jij overigens waar je zo´n "tweedraads" relais misschien zou kunnen kopen? Bredevoort heeft ´m in elk geval niet.

thanks, groet, Peter
Ik denk dat het niet werkt. :-k

Volgens mij is het orginele relais eigenlijk stiekum een tweedraads aangesloten bimetaal en wordt de derde draad gebruikt om de indicator op het dashboard aan te sturen. Ik meen dat de aansluitingen waren:
rood = plus (+)
zwart-blauw = dashboard indicator
zwart = clignoteurschakelaar (geen idee van die zwart-witte die er dan bijgestoken zit)

Je kan het proberen met rood op 49, zwart+zwart-wit op 49a (puls) en een nieuwe massa draad naar 30. Je hebt kans dat het relais dan continu blijft tikken, maar de knipperlichten moeten het dan wel doen. Dashboard indicator doet dan waarschijnlijk dus ook niks als genoemde aansluitingen kloppen.

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 24, 2007 16:11

Je hoeft geen andere te kopen, de draad die van je stuurschakelaar vandaan komt sluit je aan op 49, verder zoals Gordon zegt een nieuwe massa trekken en aansluiten op de 31 en de draad naar je knipperlichten op 49a.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 24, 2007 17:08

eh, juist: 31 :oops:

Maar ik denk dus juist 49a naar de stuurschakelaar (zou de zwarte draad dan moeten zijn) en de dubbele rode draad op 49. Zo beschouwd zou het ding pas pulsen moeten gaan afgeven zogauw je poort 49a gaat belasten, hetzij door het omhalen van de stuurschakelaar of de knop voor de alarmlichten indrukken. Om de dashboard indicator ook te laten knipperen zal je die op een of andere wijze ook ergens bij 49a moeten knopen, waarschijnlijk via een weerstandje.

pvand

di sep 25, 2007 00:06

Hoi Gordon,

Ik kom inderdaad ook tot dezelfde conclusie, lijkt mij het meest logisch. Ik ga het deze week uitproberen, en zal de uitkomsten weer posten, hebben anderen er ook weer wat aan (of niet natuurlijk als het niet werkt) :(

Bedankt weer (ook GuiliaCorse, spannende billen trouwens...:shock:)

Tot later!

Peter
eh, juist: 31 :oops:

Maar ik denk dus juist 49a naar de stuurschakelaar (zou de zwarte draad dan moeten zijn) en de dubbele rode draad op 49. Zo beschouwd zou het ding pas pulsen moeten gaan afgeven zogauw je poort 49a gaat belasten, hetzij door het omhalen van de stuurschakelaar of de knop voor de alarmlichten indrukken. Om de dashboard indicator ook te laten knipperen zal je die op een of andere wijze ook ergens bij 49a moeten knopen, waarschijnlijk via een weerstandje.

pvand

do okt 04, 2007 09:48

Dag allemaal,

De oplossing voor het vervangen van het originele relais door een moderne is inderdaad als volgt:

-nieuwe massadraad maken en deze aansluiten op pootje 31
-de plus (2 rode draden) aansluiten op pootje 49
-de zwarte en zwart-witte draad (die naar de stuurkolom en de alarmschakelaar lopen) aansluiten op 49a

Ik ga nog uitzoeken of ik zonder risico de blauw-zwarte draad die naar het indicatorlampje op het dashboard bij de 49a erbij kan zetten, of dat er een weerstandje oid tussen moet.

groeten, Peter

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

vr okt 05, 2007 17:09

Zal niet gaan ben ik bang. Door dat lampje aan te sluiten belast je het relais en gaat ie dus knipperen. Je moet de indicator dus aansluiten *achter* de schakelaar. Handigste is denk ik via twee diodes :-k

Terug naar “Algemene Technische vragen”