Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

Startprobleem 155 2.0 16v

ma okt 01, 2007 22:07

Vanochtend was mijn vrouw onderweg met de 155 en al een aantal keer gestart en gereden.Verder niks aan de hand.Dus later nog een klein stuk gereden om de kinderen van school te halen omdat het regende.Kinderen ingeladen en moeders start de 155,motor slaat aan zoals het hoort maar het acculampje bleef branden op het dashboard.Vreemd dacht ze en niet o.k.Dus naar huis gereden en na thuiskomst auto toch maar stil gezet,en je raadt het al 155 start niet meer.Althans hij start wel maar slaat niet aan.Startmotor draait wel rond.Ook de controlelampjes op het dashboard gaan niet branden en metertjes slaan ook niet uit.Verder wel overal stroom zoals ventilatiesysteem,(binnen)verlichting,radio enz.Op de accu met contact op staat na vele startpogingen nog 12V.Dus accu is niet het probleem m.i.Alle zekeringen zijn zo te zien ook allemaal in orde,ook die zware jongens onder de motorklep voor ontsteking enz.
Iemand enig idee of dit te wijten kan zijn aan een kapot contactslot?Probleem alla 75 zal ik maar zeggen?
En zoja als het aan het contactslot ligt,weet er dan ook iemand of het contactslot van een oude SB 1.8 past op een WB 2.0 16v.Ik bedoel dit meer i.v.m het aanwezig zijn op mijn 155 van het AR code-systeem oftewel de elektronische startblokkering.en ik weet niet of dat ook al op de eerste serie 155 aanwezig was.
Iemand andere ideeën en of suggesties,ze zijn welkom.

Luc33
Guru
Guru

RE: Startprobleem 155 2.0 16v

ma okt 01, 2007 22:12

Probeer eens wat aan de relais bij de accubak.... even schoonmaken en inspuiten met WD40.

Heb ook een keer met dat probleem gestaan, ANWB heeft me daarmee verder geholpen.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 01, 2007 22:40

Hmmm,morgen nog maar eens rommelen aan die relais dan. :-k Kijken of het dan wel opgelost is.

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

di okt 02, 2007 17:30

Rommelen aan de relais bracht geen oplossing van het probleem aan het licht.Dan maar eens verder gaan zoeken wat er allemaal wel en niet werkte.Alles werkte verder op het instrumentenpaneel na en het niet aanslaan van de motor.Nog maar eens verder zoeken bracht aan het licht dat mijn achteruitrijlampen ook niet werkten.De betreffende zekering opgezocht in de zekeringkast en jawel deze bleek ook kapot te zijn.Andere erin,motor starten en jawel hij sloeg aan.Dan versnelling in zijn achteruit gezet en jawel,pats gelijk zekering door.Dus het moet hem in de achteruitrijlampen zitten.Dan maar eens de rubberdoorvoer van de bedrading van onder de achterruit naar de kofferklep achteruit geschoven.En jawel drie kabels doorgeschuurd en die veroorzaakten kortsluiting.Dus even een paar andere stukken bedrading ertussen steken en probleem opgelost.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 02, 2007 17:38

=D>
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 02, 2007 17:51

Jie bin een anduhhen!!!! 8)
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 02, 2007 18:42

alleen zie ik het verband nog niet met het laadstroomlampje ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Startprobleem 155 2.0 16v

di okt 02, 2007 19:41

alleen zie ik het verband nog niet met het laadstroomlampje ?
Dat verband zie ik dus ook niet,want toen ik hem vanmiddag aan het draaien had brandde dat dus niet. :? En de accu is verder in orde want ik heb de Gtv er ook nog op gestart.
Eerst zag ik ook geen verband tussen het niet starten en dat het instrumentenpaneel het niet deed.
Maar ik zag al gauw in het instructieboek dat er nog meer verbruikers op die zekering zitten w.o. de Alfa code/startbeveiliging.Dus dat veklaarde een hele hoop.

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

di okt 02, 2007 22:17

Maar ik zag al gauw in het instructieboek dat er nog meer verbruikers op die zekering zitten w.o. de Alfa code/startbeveiliging.Dus dat veklaarde een hele hoop.
Pfft maakte me al zorgen.... Zit tóch wel wat logica in :wink:
It's not easy, being green (kermit)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 02, 2007 22:36

lekker flauw he, gaat er ook geen lampje branden dat ie geen code kan lezen want dat krijgt dus ook geen stroom.... Kofferbakbedrading is echt een gemene bij de 155 :evil:

yana artc37
Junior Member
Junior Member

wo okt 03, 2007 15:48

Yep, komt vaker voor, die kofferbak. Wellicht was acculampje toeval? Bij de 3.1 blijft het bíjna altijd branden met koude start. Met wat toeren gaat het dan wel uit.
Ter info, de oude modellen 155's hadden géén Alfacode. Ombouw van wél naar géén Alfacode is wél mogelijk; bij mijn 3.1 zit er óók een '93 ECU in, dus zónder Alfacode. Het systeem zit er verder nog in vlg mij, als ik het lampje er weer in draai, blijft het continue branden.

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

wo okt 03, 2007 22:36

Nou dan vandaag een uurtje of vier zitten prutsen aan dat oude kabelboompje.Tis hersteld maar blijft behelpen zal ik maar zeggen,wat een drama met zo'n rubber doorvoerslang.Hier en daar een stuk nieuwe kabel tussen gezet en andere zo terug aan elkaar verbonden.Geheid dat het binnenkort weer heibel is daarzo. :evil:
Iemand enig idee of ze van die kabelboompjes nog nieuw verkopen,dus vanaf onder de hoedenplank en met stekkers tot aan de verlichting in de kofferklep?

Wat ik trouwens wel heel erg vaag vindt is dat ze die startblokkering op dezelfde zekering hebben gezet als de acheruitrijverlichting en wat andere verbruikers.Het zou m.i. veel handiger zijn als die op een aparte zekering zou zitten.Zou veel logischer zoeken zijn.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 03, 2007 22:52

Wat ik trouwens wel heel erg vaag vindt is dat ze die startblokkering op dezelfde zekering hebben gezet als de acheruitrijverlichting en wat andere verbruikers.Het zou m.i. veel handiger zijn als die op een aparte zekering zou zitten.Zou veel logischer zoeken zijn.
Het moet ook niet te eenvoudig worden he, dan heeft 't dievengilde het ook sneller in de gaten. Overigens is dit duidelijk later in het orginele ontwerp er bij gehenkt, het ontwerp van de bekabeling van 't geheel ziet er duidelijk uit als iets wat iemand op vrijdagmiddag om 4 uur nog even er in geknutseld heeft om het eerste biertje op de vrijdagmiddagborrel niet te missen.

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

wo okt 03, 2007 22:59

Het moet ook niet te eenvoudig worden he, dan heeft 't dievengilde het ook sneller in de gaten. Overigens is dit duidelijk later in het orginele ontwerp er bij gehenkt, het ontwerp van de bekabeling van 't geheel ziet er duidelijk uit als iets wat iemand op vrijdagmiddag om 4 uur nog even er in geknutseld heeft om het eerste biertje op de vrijdagmiddagborrel niet te missen.
Daar heb je gelijk in,ziet er hier en daar nu niet echt professioneel van opzet uit.
Enfin als het echt zo gegaan is dat er iemand even vlug op vrijdagmiddag wat in elkaar geknoopt c.q. ontworpen heeft,hoop ik dat die beste man zijn vrijdagmiddagborrel heel goed gesmaakt heeft.Dan is er nog iets wel goed gelukt die betreffende vrijdagmiddag. :mrgreen: (En dat een kater van het formaat tijger gehad moge hebben de dag erna)

Terug naar “Algemene Technische vragen”