franklin holvoet

temperatuur gt junior

di sep 25, 2007 22:05

hallo,

ik heb onlangs een alfa gt junior 1300 van 1973 gekocht, Ik maak me enkel zorgen om de temperatuur waarop hij draait...zelf bij het sportief rijden blijft hij exact op de 70 graden... Kan dit kwaad? weet iemand welke thermostaat ik er in moet zetten indien die 70 graden niet gezond zijn?

met vriendelijke groeten en alvast bedankt,

franklin

Alfisti
Member
Member

RE: temperatuur gt junior

wo sep 26, 2007 08:42

Hebbie al gekeken of er wel een thermostaat in zit ?
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Alfa Romeo Stelvio Q4 Super
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 26, 2007 11:43

Is niet eens zo verkeerd bij een Bertone, zal wel eerder het metertje zijn, dat een beetje liegt.

Mocht er GEEN thermostaat inzitten, zou de temperatuur van je koelvloeistof op de snelweg veeeeel lager zakken.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo sep 26, 2007 12:52

Best wijs om de thermostaat te demonteren en de openingstemperatuur te controleren in een pannetje water.

Als je temperatuur in de stad ook precies op dezelfde waarde blijft staan zou ik eerder de temperatuurmeter/ de sensor/ en het meest waarschijnlijk: de bedrading en de goede massa aan de meter gaan verdenken.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

franklin holvoet

wo sep 26, 2007 14:36

alvast bedankt allemaal voor julie antwoord.
De temperatuur blijft dus exact op 70 en bij héél sportief rijden (hoog in de toeren) stijgt het na een tijdje een paar graden maar geraakt nooit aan de 80 laat staan aan de 90°C, Aan de meter kan het niet liggen volgens mij omdat hij wel degelijk nul aanduid bij het starten en het toch een minuutje of 5 duurt vooraleer hij aan die 70 geraakt dus daar maak ik me geen zorgen over. Op de autostrade blijft hij ook perfect op dezelfde temperatuur dus ik verdenk de termostaat... De vraag is nu alleen of het slecht is voor de motor om net iets boven de 70 graden te draaien of dat het eigenlijk geen kwaad kan.Ik weet goed genoeg dat je met een koude motor niet moet doortrekken maar ik vraag me af of 70 graden warm genoeg is of ik dan toch beter een andere thermostaat steek die hem wat warmer laat worden. :roll:

groeten,

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

wo sep 26, 2007 20:17

ik hoop dat ik al een beetje geleerd heb van het forum :lol:

voel eens goed aan de bovenste slang naar de radiator, als deze warm is kort (een stukje rijden) na de koude start dan blijft de thermostaat (geheel of deels) open staan terwijl hij dicht moet zijn..

anders lijkt het me de temperatuursensor of de meter, ook kun je als hij op 70 graden staat even de temperatuur van het koelwater meten in het expansievat en kijken of de temperatuurmeter wel hetzelfde aangeeft.

als het de thermostaat is zou ik hem wel vervangen, is toch niet veel werk? en zijn de kosten niet.....

de mijne staat altijd netjes op de 80 of iets eronder, bij erg warm weer wil hij wel eens iets boven de 80 komen
156

ciclista
Guru
Guru

wo sep 26, 2007 20:41

80 is de standaard 105 temperatuur.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

franklin holvoet

do sep 27, 2007 17:00

super!! bedankt allemaal voor julie hulp, ik zal dit allemaal even checken en ik laat wel iets weten,

met vriendelijke groeten,

franklin

Terug naar “Algemene Technische vragen”