KlaasH
Junior Member
Junior Member

klapperende aandrijfas 105 bertone?

ma aug 20, 2007 09:16

Hallo allemaal,

Als ik met m'n bertone richting de 80km/u rijd lijkt het of bij bepaalde types hobbels in de weg de aandrijfas klappen maakt.
Ik ben er al onder gaan liggen maar alles lijkt en voelt goed vast te zitten. (assen, uitlaat, achterophanging, etc.)
Enkel het stukje as vanaf de versnellingsbak tot de midden koppeling zit in een soort koker welke weer in rubbers zit.
Dit deel kan ik niet zien/controleren.

Heeft iemand hier ervaringen mee, wat kan het zijn??

Het gebeurt alleen bij korte hobbels/richels boven de 70, de auto rijdt verder normaal.

(het is sinds er een gereviseerde bak, gasgevulde dempers & nieuwe triangelrubbers onder zitten maar de garage is even met vakantie)
past; 1972 - 2000 GTV present; 1600 Giulia Super (105.26) 1967

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: klapperende aandrijfas 105 bertone?

ma aug 20, 2007 13:23

Dat ding dat je beschrijft, is je steunlager. Die is bij mij slecht en dat uit zich meer in slingeren tijdens wegrijden, bij constante snelheid heb ik er weinig last van. Kan natuurlijk vele oorzaken hebben...weet je zeker dat het je cardan is, die tegen de bodem slaat ? Eventueel de uitlaat ? Beweegt de bak mee, maw, is de achterste baksteun nog goed ?
Denk da tje best met de wagen op de brug gaat, en de ganse aandrijflijn overloopt (liefst met draaiende wielen, zodat je eventuele slingeringen enz meteen kan waarnemen.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

KlaasH
Junior Member
Junior Member

ma sep 24, 2007 14:59

Het bleek de nieuwe baksteun te zijn, deze zat goed vast maar hierdoor tikte de as af en toe tegen een steun in de cardanas-tunnel.
3 ringetjes ertussen aan beide kanten en het is opgelost.
past; 1972 - 2000 GTV present; 1600 Giulia Super (105.26) 1967

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma sep 24, 2007 18:52

Heb een soort gelijk probleem gehad.

Bleek uiteindelijk mijn brulpijp te zijn die tegen de body kwam. Met het verstellen van het ophangrubber was het verholpen.

Blijft toch altijd moelijk om het van een afstand te beoordelen, maar je weet nooit!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”