matthijs
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

alfa 155 TD 2.5 motor vraag

do aug 30, 2007 20:29

Een vriend van mij heeft net een alfa 155 2.5TD gekocht met wat vervelende symtoompjes namelijk deze..

Als de motor warm is begint deze in te houden en de toerenteller doet het niet meer. Om de zoveel tijd vliegt de toerenteller omhoog en krijgt de auto een flinke duw, de turbo slaat in en je raced een stuklje vol vermogen om vervolgens weer af te remmen omdat de motor zwaar inhoudt.

Ik ben niet zo thuis in diesel maar ik vermoed dat het of iets is met een sensor dioe het toerental meet of dat er iets is met het motormanagement. Kan ook nog wel een niet goed werkende gasweerstand zijn.

Wie heeft enig idee? En wie weet waar ik die toerental sensor kan vinden en relevante massa kabeltjes die misschien gecorrodeert zijn.

bij voorbaat dank
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

matthijs
Full Member
Full Member

RE: alfa 155 TD 2.5 motor vraag

do aug 30, 2007 20:36

ben nog vergeten te zeggen, de turbo fluit behoorlijk, maar lijkt het verder wel goed te doen

Andretti Molletti

do aug 30, 2007 21:02

Die toerentalsensor lijkt me ook de boosdoener.
Die zit eeeuh... of op de krukas of in de pomp... je naaldlichtsensor kan het ook nog zijn als i die heeft (in de verstuiver vd 1ste cilinder)

Ik zou eers de stekkers maar eens checken ;)

matthijs
Full Member
Full Member

do aug 30, 2007 21:30

Ah! Ik zit dus misschien in de richting. De kans dat er een stekker niet al te best is is vrij groot, het is een beetje een hobby houtje touwtje dat ding want alles zit volgens de vorige eigenaar net in elkaar, bedankt voor de info ik ga morgen kijken en laat het morgen wel ff horen.

matthijs
Full Member
Full Member

vr aug 31, 2007 16:52

Heeft er toevallig iemand een werkplaatshandeling van een 155 diesel?

matthijs
Full Member
Full Member

za sep 01, 2007 21:07

Hallo mensen met een goede smaak auto. Ik ben ook al wezen leuren op het artc155 forum en ik wil het hier ook even proberen.

Vandaag een flinke tijd geklust aan de alfa. Maar het probleem helaas nog niet gevonden en opgelost. Ik heb vandaag iemand gesproken die mij wat meer kon vertellen over de diesels van de 155. Hij vertelde dat er drie types zijn. Een zonder electronica erop, een overgangs model en de laatste met een electronische dieselpomp. Ik heb blijkbaar het overgangs model. Het is een mechanisch aangedreven pomp maar wel met wat regeltechniek erop. Ik heb een plaatje bij het praatje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals te zien zit er wat regelspul op de pomp en zit er een management in. De motorcode is vm07b en het management nummer is 0281001191

Ik heb allerlij stekkertjes schoongemaakt en weer gangbaar gemaakt. Ik heb me sufgezocht naar de toerental sensor (bdp/odp sensor) en ik geloof dat ik deze heb gevonden maar dat weet ik dus niet zeker. (te zien op de foto van de pomp..precies achter dat blauwe stekkertje dat nergens voor dient...denk ik) Dat sensortje heb ik koud doorgemeten en dan is het 7,5 ohm en warm ongeveer 9 ohm maar ik weet niet of dat normaal is of niet.

Ik ben los van een nieuwe achterklep monteren en wat uitdeukwerk met de motor geen steek verder gekomen. Heeft iemand misschien nog wat tips of vermoedens voor mij?

bij voorbaat dank
matthijs (en willem..tis zijn auto)

matthijs
Full Member
Full Member

di sep 18, 2007 21:15

Het is opgelost.

Wat was het nou?

Zoals ik al dacht de krukas sensor. Wel lu-llig dat ik die niet kon vinden. Zit op het vliegwiel bij de versnellingsbak aan de bovenkant onder een slang. We hebben de auto laten uitlezen bij sam van lingen. De vertelde ook dat de kleppen te strak stonden en die hebben ze afgesteld, zonde geld maar ik moet bekennen dat ik dat nog niet ontdekt had. Op zich waren de symptomen er wel namelijk dikke roet wolken bij het toch al lastige starten.

Iemand op het artc155 forum had nog een 2.5 td sloper staan en daar hebben we de sensor van overgenomen.

Even samengevat voor anderen die in de toekomst zo'n probleem krijgen. Bij ons was het na het warm worden dat de motor vreselijk brak ging lopen. Een bijkomstigheid was dat de toerenteller dood viel. De kruk as sensor was dus een beetje stuk, niet helemaal. Het is nog zo'n ouderwets type sensor, een joekel en zelf magnetisch. Er zat wat ijzervijlsel aan van de starter krans...zou het misschien ook geweest zijn maar wij hadden geen zin om dat ding er schoon terug in te zetten.

Allen dank voor de hulp.

mvg
matthijs

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: alfa 155 TD 2.5 motor vraag

wo sep 19, 2007 20:10

Het is opgelost.

Wat was het nou?

Zoals ik al dacht de krukas sensor.