Grietje
Member
Member

Lekke uitlaat

do aug 23, 2007 23:30

Uhm, durf het bijna niet meer te vragen :)

Mijn uitlaat (nou, ja, van mijn146) was lek en hebben ze gelast, nu klinkt ze nog steeds erg sportief maar de uitlaat is gerepareerd, kun je daar en boete voor krijgen??
Gehad: 33 1.4 Imola Nero, 33 1.4 Rosso, nog een 33 1.4 Imola Rosso, 146 1.4 Rosso Proteo,: 155 2.0 TS 16V Rosso, 155 1.6 16V Rosso , 147

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Lekke uitlaat

do aug 23, 2007 23:37

Als -ie gasdicht is en origineel is niet denk ik, daar i sde auto immers ooit mee type-goedgekeurd. Als er een hakkie-takkie einddemper onder zit, en geen katalysator en een "sound-pipe" (geen idee hoe dat er uitziet) kan ik me wél iets voorstellen bij een bekeuring.
It's not easy, being green (kermit)

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

vr aug 24, 2007 11:07

Voor de APK is de enige eis dat de uitlaat gasdicht is van voor tot achter(met uitzondering van afwateringsgaatjes)
Zolang je auto geen oorverdovende herrie maakt zal de politie ook niet moeilijk doen,zeker als je niet in zon achterlijk verbouwde golf rondrijd waar van voor tot achter een stijgerpijp onder zit :lol:

Dus:niks aan de hand
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Richard75
Guru
Guru

vr aug 24, 2007 20:49

mochten ze wel klagen, de boete voor een uitlaat die niet gasdicht is ligt op 150 € :shock:

Speeder

zo aug 26, 2007 12:07

Wat ik vreemd vind aan dit verhaal is dat de uitlaat na reparatie 'sportiever' is gaan klinken. Ik kan me voorstellen dat er ergens een gaatje in gevallen was, hierdoor lekt de uitlaat en zou hij dus meer geluid gaan maken. Wanneer ze dit gat weer dicht lassen, en de uitlaat dus in principe weer gasdicht is, zou de uitlaat ook weer zoals origineel moeten klinken (of ben ik nou gek?). :roll:

Grietje
Member
Member

Re: RE: Lekke uitlaat

zo aug 26, 2007 15:35

Wat ik vreemd vind aan dit verhaal is dat de uitlaat na reparatie 'sportiever' is gaan klinken. Ik kan me voorstellen dat er ergens een gaatje in gevallen was, hierdoor lekt de uitlaat en zou hij dus meer geluid gaan maken. Wanneer ze dit gat weer dicht lassen, en de uitlaat dus in principe weer gasdicht is, zou de uitlaat ook weer zoals origineel moeten klinken (of ben ik nou gek?). :roll:
Dat vond ik dus ook, maar de garage (een zeer betrouwbare) heeft het gat dichtgelast en vertelde mij dat ze nog wel nog zoveel herrie maakte en als ik dat storend vond er een nieuwe uitlaat onder moest :?:
Gehad: 33 1.4 Imola Nero, 33 1.4 Rosso, nog een 33 1.4 Imola Rosso, 146 1.4 Rosso Proteo,: 155 2.0 TS 16V Rosso, 155 1.6 16V Rosso , 147

Speeder

zo aug 26, 2007 15:39

Dat vond ik dus ook, maar de garage (een zeer betrouwbare) heeft het gat dichtgelast en vertelde mij dat ze nog wel nog zoveel herrie maakte en als ik dat storend vond er een nieuwe uitlaat onder moest :?:
En voordat het gat erin kwam maakte hij hetzelfde geluid, of heb je het idee dat ie in korte tijd toch wel meer geluid is gaan maken?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 26, 2007 15:54

Voor teveel decibellen, uitlaat orgineel of niet, kan je een boete krijgen. Er zijn hele verhandelingen te vinden over hoe dat precies zit op de flitspaal/flitsservice en dergelijke websites. Het kan goed dat je uitlaat nu meer herrie maakt dan eerder als er in het binnenwerk een en ander los/lek/weggerot is. Dan is de uitlaat van buiten gasdicht (enige echte APK eis) maar dempt niet meer zo goed als eerder.

Zoals al gezegd, als je niet als een megeaul rondscheurt zal oom agent je er niet op pakken, behalve bij zo'n "politiefuik" waar ze je ook laten blazen, visiteren, kofferbak doorzoeken, papieren controleren etc....

Speeder

zo aug 26, 2007 15:58

Voor teveel decibellen, uitlaat orgineel of niet, kan je een boete krijgen. Er zijn hele verhandelingen te vinden over hoe dat precies zit op de flitspaal/flitsservice en dergelijke websites. Het kan goed dat je uitlaat nu meer herrie maakt dan eerder als er in het binnenwerk een en ander los/lek/weggerot is. Dan is de uitlaat van buiten gasdicht (enige echte APK eis) maar dempt niet meer zo goed als eerder.

Zoals al gezegd, als je niet als een megeaul rondscheurt zal oom agent je er niet op pakken, behalve bij zo'n "politiefuik" waar ze je ook laten blazen, visiteren, kofferbak doorzoeken, papieren controleren etc....
Waarschijnlijk is het uitlaatsysteem gewoon wat aan het verouderen, maar als hij gasdicht is lijkt me dat geen enkel probleem. Met bovenstaande ben ik het eens, maar het lijkt me niet dat jij met het originele uitlaatsysteem over de maximum dB-grens heen gaat (zelfs niet als de einddemper wellicht vanbinnen niet meer is zoals nieuw). Ik zou gewoon genieten van het sportieve geluid en me verder nergens druk over maken ;)

SlowPoke

zo aug 26, 2007 20:26

Kan je broer niet voor een vervangende zorgen?

doe hem de groeten.

Grietje
Member
Member

zo aug 26, 2007 21:01

Kan je broer niet voor een vervangende zorgen?

doe hem de groeten.
Zal hem de groeten van je doen.

Het ging me erom of het een probleem oplevert als de uitlaat lawaai maakt terwijl ie toch gasdicht is, een nieuwe uitlaat hoeft van mij niet persé, waarom geld uitgeven als het niet hoeft nietwaar.
En ze klinkt nu wel mooi sportief, dus ik laat het zo ;)

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 27, 2007 10:42

Voor teveel decibellen, uitlaat orgineel of niet, kan je een boete krijgen.
laat maar zien, is alleen voor een motorfiets namelijk (kan het niet vinden op de site)

voor een auto moet hij alleen gas dicht zijn en voorzien zijn van een goedkeuring
ben ook wel eens (lees: vaak) aangehouden voor o.a. het geluid op mijn 33 (118 db), maar als hij gas dicht is kunnen ze je weinig maken (dat ze dan niet verder kijken als hun neus lang is, is mijn probleem niet. Een group N is niet voorzien van een goedkeuring en niet voor straat gebruik)....

er zal misschien wat dempings materiaal naar buiten zijn gekomen door het gat, waardoor hij nu at meer geluid maakt. Is hij gas dicht en voorzien van standaard op ander goedgekeurd systeem, dan is het geen probleem en maakt wat meer geluid ook zeker niet uit....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”