Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: distributieriem V6-en MAAR nu ook de spanner!

za jul 07, 2007 15:23

Dat zwarte plaatje erop heb ik op mijn spanners nooit gezien. Er staat ook 24v op, dus ik denk dat het niet de goede is. Het juiste nummer is 60588421.

---
Eric

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: distributieriem V6-en MAAR nu ook de spanner!

zo jul 08, 2007 20:31

Inderdaad .....die 24v Spanner is Ravje al aan het omruilen voor een goede...

@ Vincent: gewoon de goede mechanische spanner eropzetten - dan gaat er niets mis, dus niet deze 24v spanner...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: distributieriem V6-en MAAR nu ook de spanner!

zo jul 08, 2007 22:15

weer een "Oliespanner" op gezet, echter met een dicht gemaakte olietoevoer.
groeten vincent
precies! goedkoop èn goed. 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: distributieriem V6-en MAAR nu ook de spanner!

ma jul 09, 2007 08:22

mijn hydraulische spanner was defect. De spanrol was definitief naar z'n grootje dus hoeveel zou ik kwijt geweest zijn om het te reviseren?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

vin75

RE: distributieriem V6-en MAAR nu ook de spanner!

wo jul 11, 2007 12:59

Ik had ook de goedde (dus 12v) heb er zo'n 1000 km mee gereden en met koppen natrekken en lager in de aandrijfas vervangen de motor iets teruggedraaid, dan gaat de spanner terug en gaat de distributie van tijd.

dus met normaal rijden geen probleem, spin je en gaat de motor daardoor ff in de "achteruit" kun je kleppen tellen.

risico ga ik niet nemen, vandaar de oude spanner zonder tegendruk van de olie er weer op.

TE KOOP MECHANISHE SPANNER 75V6 12v z.g.a.n.

groet vincent

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: distributieriem V6-en MAAR nu ook de spanner!

wo jul 11, 2007 13:16

Ik heb op mijn 33 ook gates riemen liggen, wel originele spanrollen. Maar ik vertrouw deze dingen voor geen meter, ze maakte van begin af aan al een erg jankend geluid, maar dat zou normaal zijn voor verse riemen + rollen (bij 2 garages geweest ermee), het geluid zou wel weg gaan. Maar zeker de laatste tijd lijkt het erger te worden, dus de nieuwe spullen liggen al klaar en ga ik er volgende week opdrukken. Ik wordt ook echt helemaal ziek van het zenuwachtige, nerveuse gejank van die riemen, gelukkig zijn ze toch weer toe aan vernieuwing (zitten alweer 3 jaar gemonteerd).
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: distributieriem V6-en MAAR nu ook de spanner!

wo jul 11, 2007 13:24

Klopt, dat janken van de riemen had ik ook bij de SW. Is toch wel minder geworden na een paar weken, dus was iets van "inlopen"...
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Andretti Molletti

Re: RE: distributieriem V6-en MAAR nu ook de spanner!

wo jul 11, 2007 14:16

Ik had ook de goedde (dus 12v) heb er zo'n 1000 km mee gereden en met koppen natrekken en lager in de aandrijfas vervangen de motor iets teruggedraaid, dan gaat de spanner terug en gaat de distributie van tijd.

dus met normaal rijden geen probleem, spin je en gaat de motor daardoor ff in de "achteruit" kun je kleppen tellen.

risico ga ik niet nemen, vandaar de oude spanner zonder tegendruk van de olie er weer op.

TE KOOP MECHANISHE SPANNER 75V6 12v z.g.a.n.

groet vincent

Denk effe na over wat je hier schrijft.... :roll:

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: distributieriem V6-en MAAR nu ook de spanner!

wo jul 11, 2007 18:21

a. ik hoef mijn koppen niet na te trekken, die staan in 1 keer op t goede moment.
b. als ik de motor terug draai hoe kan de dan de spanner ook terug gaan??
die zit op 2 punten vast en hij scharniert nergens..... :?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

vin75

RE: distributieriem V6-en MAAR nu ook de spanner!

do jul 19, 2007 18:57

Door de motor tegen de richting in te draaien drukt de riem harder tegen de spanner aan waardoor de spanner naar achteren gaat (je duwt door de veerkracht van de spanner heen), gaat de riem losser liggen en glipt over de nokkenas tandwielen heen.

dan heb je een probleem.

bij normaal gebruik zal dit niet snel voorkomen.

vincent

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: distributieriem V6-en MAAR nu ook de spanner!

do jul 19, 2007 20:55

Ik heb voor de 75 toch maar een nieuwe Gates gehaald... En die ga ik lekker op mijn mechanische spanner zetten. En dan maar duimen. :blue_lol: of aftellen... :shock:

Ik vermoed trouwens dat mijn spanner niet goed afgeplugt is, daarom lekt hij ook olie.. Welke maat stelboutje zit daar ook al weer? M6 of M8?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: distributieriem V6-en MAAR nu ook de spanner!

do jul 19, 2007 23:22

Ik heb voor de 75 toch maar een nieuwe Gates gehaald... En die ga ik lekker op mijn mechanische spanner zetten. En dan maar duimen. :blue_lol: of aftellen... :shock:

Ik vermoed trouwens dat mijn spanner niet goed afgeplugt is, daarom lekt hij ook olie.. Welke maat stelboutje zit daar ook al weer? M6 of M8?
retourkanaal in blok is normaal gesproken M6 in getapt en kun je dus gewoon met de lichtste locktote borgen/ afdichten. De stift van de olieaanvoer is M8, maar die zzit zo strak in het blok, die hoef je niet eens te borgen (normaal gesproken dan hè.) Het is wèl zaak, dat die stift echt 100% oliedicht gelast is. :wink:

edit: jij hebt mech. spanner, dus niet alles van toepassing. ](*,)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”