Roeltje 164

Aansluiting aircopomp 164

zo jul 15, 2007 10:44

Ik ben bijna klaar met het opbouwen van de savali, ik moet nog wat kleine dingetjes op zijn plek zien te krijgen en dan gaan we rijden..
Op de Aircopomp zit een enkele rode draad met een stekkertje, waar hoort deze thuis??.
Verder hangt er nog een enkele groene draad voor de fan zonder stekker, die kan ik ook niet kwijt......

Wie weet raad??

Gr Roel

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Aansluiting aircopomp 164

zo jul 15, 2007 10:50

sluit die groene eens op die rode aan..... :wink:

:lol:

is die rode niet de schakeldraad voor de aircopomp?? Dus om in/uit te schakelen??
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Roeltje 164

Re: RE: Aansluiting aircopomp 164

zo jul 15, 2007 10:54

sluit die groene eens op die rode aan..... :wink:

:lol:

is die rode niet de schakeldraad voor de aircopomp?? Dus om in/uit te schakelen??
Ja maar die moet ik ergens kwijt toch??
die rode zit vast op de aircopomp en kan niet los...

Ik zat ook al te denken aan rood en groen, maar meen je dat serieus, dadelijk fikt de boel af..

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Aansluiting aircopomp 164

zo jul 15, 2007 11:03

Nee denk dat dat een geintje is! :shock:

Bij twijfel effe lekker het draadje los laten hangen, dan maar even geen airco... De fan springt toch wel gewoon aan he?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Roeltje 164

RE: Aansluiting aircopomp 164

zo jul 15, 2007 11:08

Ja de fan springt wel aan, en de airco is toch nog niet gevuld.... en dan de groene nog...

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Aansluiting aircopomp 164

zo jul 15, 2007 11:11

Is die kabelboom wel voor een airco uitvoering? Draadje om compressor te bekrachtigen mist, en draadje om relais van de fan te bekrachtigen mist ook, zo te horen... :?:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Roeltje 164

RE: Aansluiting aircopomp 164

zo jul 15, 2007 11:14

De kabelboom is gewoon hetzelfde gebleven ik heb de Savali hetzelfde opgebouwd zoals de USA eruit kwam, dus dat moet hetzelfde zijn, alles past verder ook.

Kabelboom van de savali paste ook niet...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8955
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Aansluiting aircopomp 164

zo jul 15, 2007 11:30

Heb je alle stekkertjes niet gemerkt dan? Of foto's gemaakt? Ik zou in ieder geval niet rücksichtslos die stekkers op elkaar ansluiten omdat je ze nou eenmaal over hebt. Valt er iets aan te meten?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Roeltje 164

RE: Aansluiting aircopomp 164

zo jul 15, 2007 11:38

Nee ik heb niks gemerkt of foto's gemaakt :oops: :cry: , en zo maar aansluiten doe ik ook niet, maar ga vandaag nog maar eens goed kijken....

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8955
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Aansluiting aircopomp 164

zo jul 15, 2007 11:39

Je kunt natuurlijk meten of de draad in de kabelboom de schakeldraad van de airco is.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Aansluiting aircopomp 164

zo jul 15, 2007 12:23

In de airco installatie zit een flter/droger met daarop een trinary switch, 2 schakelaars.
Een ervan zorgt dat de airco pas kan inschakelen bij een minimale (vul) druk.
De ander schakelt de fan in als de temp in het systeem (dus de druk) te hoog oploopt.
De compressor moet zijn voorzien van een goede aardaansluiting en de losse draad moet zijn aangesloten op een relais. Daarmee wordt de electromagnetisch koppeling op de pomp geschakeld.

Dus systeem leeg, druk te laag, systeem schakelt niet in.
Systeem gevuld en tempinstelling airco op koud en blower ingeschakeld (bedienpaneel) dan zal de magnetische koppeling bekrachtigd moeten worden.

Als de droger lang open heeft gelegen (dus niet afgedopt) dan moet deze worden vervangen.
Anders zal de airco slecht functioneren.

Succes


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Aansluiting aircopomp 164

zo jul 15, 2007 12:55

NEEEE niet die groen op de rode aansluiten!! dat was een geintje (daarom ook de wink en de lol!!)

zoals eric beschrijft zal je dus meer nodig hebben....
anders ga je toch over een tijdje even langs een aircospec.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Aansluiting aircopomp 164

zo jul 15, 2007 13:48

Precies zoals Eric beschrijft....

Je kunt eens +12v op de rode van de pomp zetten of te horen ofdat de pomp klikt....(zo niet staak dan maar de airco activiteit)
Wanneer het systeem op goede druk zou zijn zou ie nu in de praktijk moeten werken....
Niet te lang laten draaien als de fan niet aanslaat - wordt anders te warm...

Daarna als het goed lijkt even het systeem vullen-drogen-lektesten. Kan bij een beetje Aircoboer/Profile/ATU voor rond de 60-80 euri....
Dan de onbrekend lijkende elektra erbij...
Als je echt dingen hebt die ontbreken - mail mij even Roel....Ik weet nog wat donor164ers te staan... :wink:



Heb mij de afgelopen week zelf maar gestort op de aircoproblematiek omdat mijn broek afzakte van de service die aircoboeren heden ten dage geven...(bij een 156) Het is te druk en niet uit te lezen, dus: "Moet je het beste zelf alles nalopen meneer!" Bleek uiteindelijk de drukswitch te zijn die het systeem niet schakelde (deze zit achter de rechterkoplamp met de aansluiting omhoog :twisted: - hoezo vocht pakken??)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”