willem166V6

KOELVENTILATOR SLAAT TE LAAT AAN (166 3.0 V6)

do jun 21, 2007 13:18

Vanmorgen meter weer bij 100 en een beetje (stationair/stapvoets). Auto aan de examiner gehangen;watertemp meter klopt en via aansturing door examiner ook beide snelheden koelventilator . Ventilator slaat echter pas bij 105 aan en ook nog op laagste snelheid??? Waar moeten we nu zoeken?? Sensor of inspuitmodule of wat....?

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: KOELVENTILATOR SLAAT TE LAAT AAN (166 3.0 V6)

do jun 21, 2007 14:24

De 105 graden die je noemt, is dat op de temperatuurmeter of volgens de examiner?

De theorie van de fan is dat de koelvloeistoftemperatuursensor het signaal levert aan de ECU die dan de fan aanzet. Hetzij op stand 1, hetzij op stand 2. Dit laatste afhankellijk van de temperatuur.

Je zult dus zeker moeten weten dat het signaal naar de ECU juist is. Door de test die je gedaan hebt weet je in ieder geval dat het signaal van ECU naar fan in orde is.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

willem166V6

Re: RE: KOELVENTILATOR SLAAT TE LAAT AAN (166 3.0 V6)

do jun 21, 2007 14:40

[quote="Rob75"]De 105 graden die je noemt, is dat op de temperatuurmeter of volgens de examiner?

Beiden gaven 105 aan....

harold
Full Member
Full Member

do jun 21, 2007 17:40

vraag me af bij welke temperatuur de fan zou moeten aanslaan?

105 graden en een werkende fan moet toch goed zijn?

't is volgens mij niet zo dat het koelwater niet heter als 100 graden mag worden.
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Rob75
Guru
Guru

do jun 21, 2007 20:51

Even uit mijn hoofd gezegd zijn er twee momenten waarop de fan aan moet:

tussen 95 en 100 graden (stand 1)
tussen 105 en 110 graden (stand 2)

Op de een of andere wijze meet de ECU dus een te lage waarde uit of reageert niet juist.

Het lijkt wat vergezocht, maar er zou een massa aansluiting wat slecht kunnen zijn. Hierdoor zouden er verschillende waarden kunnen worden gestuurd naar de ECU zelf en de meter/examiner aansluiting.
Bij de M2.x.x Bosch uitvoeringen zitten er twee grote stekkers op het gasklephuis. Wellicht een keer loshalen en weer vastzetten een oplossing? Het is en blijft wat oudere electronica waarbij een kleine overgangsweerstand al voor sit soort verschijnselen kan zorgen.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

willem166V6

do jun 21, 2007 21:06

..Zal dat morgen wel eens proberen . Op het "concurrerende" forum kwam een 164 bezitter met een thermocontact schakelaar (?) Indien aanwezig , waar zit dat ding dan???
Zijn dus echt van die momenten dat je hunkert naar de oude electronica........met m'n wijlen Alfetta had ik nooit dat soort fancy geintjes. Moet er wel bij zeggen dat dit voor het eerst is sinds mei 2004 dat ik wat (bijna) met de 166 3.0V6 heb.....
Heb trouwens ook nog nooit de meter boven de 95 uit zien komen (tempmeter dan wel te verstaan...)

Speeder

do jun 21, 2007 21:55

..Zal dat morgen wel eens proberen . Op het "concurrerende" forum kwam een 164 bezitter met een thermocontact schakelaar (?) Indien aanwezig , waar zit dat ding dan???
Zijn dus echt van die momenten dat je hunkert naar de oude electronica........met m'n wijlen Alfetta had ik nooit dat soort fancy geintjes. Moet er wel bij zeggen dat dit voor het eerst is sinds mei 2004 dat ik wat (bijna) met de 166 3.0V6 heb.....
Heb trouwens ook nog nooit de meter boven de 95 uit zien komen (tempmeter dan wel te verstaan...)
Volgens mij zit die er dus niet in. Je ECU neemt de functie van het thermocontact over door bij een bepaalde koelvloeistoftemperatuur de fan aan te sturen.

harold
Full Member
Full Member

do jun 21, 2007 22:32

de ecu meet natuurlijk niets.....die krijgt waardes door van de sensor en handeld dan als geprogrammeerd
......maw: ik verdenk heel simpel de temperatuursensor.

gaat die tweede snelheid van de fan wel aan als de motor nog heter wordt (of is dat niet aan raden om uit te testen?)

sensor is zeker door te meten maar kost waarschijnlijk net zoveel tijd en geld als het monteren van een nieuwe
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

willem166V6

do jun 21, 2007 22:33

ECU = motormanagementcomputer of is dat inspuitmodule???? Heb me daar tot nu toe nog niet in verdiept moet ik eerlijk bekennen......
Dmv van examiner kun je de fan wel aansturen , zowel 1e als 2e snelheid . Vwb uittesten bij temperatuur....liever niet dacht ik zo....

Speeder

do jun 21, 2007 22:42

de ecu meet natuurlijk niets.....die krijgt waardes door van de sensor en handeld dan als geprogrammeerd

gaat die tweede snelheid van de fan wel aan als de motor nog heter wordt (of is dat niet aan raden om uit te testen?)

sensor is zeker door te meten maar kost waarschijnlijk net zoveel tijd en geld als het monteren van een nieuwe
Het gekke is dat met behulp van diagnose-apparatuur uitgelezen wordt dat de ECU mbv de temperatuursensor een temperatuur van 105 graden registreerd. De ECU stuurt de fan met die temperatuur aan @ stand 1...

@willem166V6:
ECU = Electronic Control Unit. Het motormanagementsysteem welke oa de ontsteking en inspuiting van de motor regelt, wordt soms ook wel ECU genoemt. Deze 'ECU' stuurt in jouw geval ook de FAN aan...

harold
Full Member
Full Member

vr jun 22, 2007 09:19

Het gekke is dat met behulp van diagnose-apparatuur uitgelezen wordt dat de ECU mbv de temperatuursensor een temperatuur van 105 graden registreerd. De ECU stuurt de fan met die temperatuur aan @ stand 1...

@willem166V6:
ECU = Electronic Control Unit. Het motormanagementsysteem welke oa de ontsteking en inspuiting van de motor regelt, wordt soms ook wel ECU genoemt. Deze 'ECU' stuurt in jouw geval ook de FAN aan...

zou dan de ecu verkeerd geprogrameerd zijn? bij een paar graden lagere temperatuur zou de fan eigenlijk al moeten werken toch?
eerst maar eens alle contacten tussen temperatuursensor en ecu reiningen met contactreiniger, een beetje corrosie is alfa niet vreemd ;)
Afbeelding

willem166V6

vr jun 22, 2007 10:09

ECU kan niet zomaar spontaan anders geprogrameerd worden lijkt mij

willem166V6

vr jun 22, 2007 10:51

Kreeg net telefoontje ; monteur heeft overleg gehad met enkele vakbroeders uit nederland en enkelen herkenden het euvel;gammele temperatuursensor . Dinsdag wordt 'ie vervangen , update volgt dus nog...

willem166V6

di jun 26, 2007 13:10

...Was dus idd de sensor , oude sensor (koperlegering) was behoorlijk verkleurd op het deel dat in de koelvloeistof zat . Zaak werkt weer zoals het hoort. Ff off topic...ik had zondag een VW Fox (nieuw) mee , zit niet eens een temp meter in!Oudere CX en hadden trouwens ook alleen maar een (te laat)lampje!

Terug naar “Algemene Technische vragen”