Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1254
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: fan probleem

wo apr 25, 2007 21:47

Google en gij zult vinden:

http://www.alfaromeo145club.nl/vraagbaak/index.php

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

tahir

Re: RE: fan probleem

wo apr 25, 2007 21:57

heb toevallig ook die eper en zag ook dat ie via relais en weerstand geschakeld is
het moest weer ingewikkeld wezen :D ik wou dat er een sensortje op de radioteur was die de fan zou regelen,dan had ik zelfs ik als leek zijnde hem zo gemaakt :(

Gebruikersavatar
damas
Member
Member
Berichten: 109
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 10:50
Locatie: den helder
Contacteer: Website

RE: fan probleem

wo apr 25, 2007 22:10

ja misschien wel maar metschema valt het wel mee ff in de bieb kijken voor vraag baak is toch het makkelijkste
en als je er helemaalniet uitkomt wil ik wel eens kijken

tahir

Re: RE: fan probleem

wo apr 25, 2007 22:17

ja misschien wel maar metschema valt het wel mee ff in de bieb kijken voor vraag baak is toch het makkelijkste
en als je er helemaalniet uitkomt wil ik wel eens kijken
ik ben net de link van rob aan het kijken, bij deze link staat het precies omschreven :

http://www.vollebregt1.nl/Foto's/Alfa%2 ... Aircon.pdf

ik hoop dat ik eruit kom :D

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: fan probleem

ma apr 30, 2007 11:37

hmmmm er zit dus wel degelijk verschil tussen de boxer en TS versie.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

tahir

RE: fan probleem

do mei 31, 2007 00:29

misschien hebben diegenen die later de zoekfunctie gebruiken hier wat aan:

betreft een alfa 146 1.6 twinspark moter

de fan van deze type word door de moterregelunit aangestuurd,schema ervan is in de link die rob boven had gegeven,bij mij was dit niet het geval,de relais die als je de zekeringkast losmaakt en je naartoe haald is aan de rechterkant boven de 1ste of de 2de (excuus hiervoor) van de fan,de garage had mij verteld dat er een ruilmotor in zat,het kan zijn dat het daardoor komt maar er zat bij mij geen relais van de fan in de zekeringskast,verder heb ik gemerkt dat er op bijde kabels die op de sensor komen (zijn er 2 boven op je termostaat) aarde aanwezig was,dus klopte er iets niet en ik dacht die relais is niet niks voor niks weggehaald dus..

ik had al binnen een schakelaar maar die werd na het inschakelen na 10 seconden gloeiend heet,ik heb met iemand overlegt die er meer verstand van heeft en die heeft mij verteld van een startrelais,dan zou er minder stroom door de schakelaar lopen en zou deze minder warm worden.dus heb ik deze gebruikt

startrelais gehaald (kost rond de 6 euro) 4 aansluitingen nummers 30/85/86/87 ,ik heb gemeten en op de fan zat constand stroom aan de rode kabel,dus heb ik er een zekering tussen gezet van 30 ampere,50 kan ook dacht ik maar deze houd het al een week nu,daar heb ik een kabel naar de aansluiting 30 getroken en een aansluiting naar de schakelaar,de andere aansluiting van de schakelaar gaat naar aansluiting 85 van de relais.op aansluiting 86 komt aarde en aansluiting 87 gaat naar de rode stroomdraad van de fan..verder had ik geen continu aarde op de fan dus heb ik deze ook op aarde gezet..

ik heb het met draaiende moter en op stilstand getest en alles werkt goed zonder dat de kabel warm word

ik heb gelezen dat ze bij oude autos een 2de fan erbij gooien,dan kan je de stroom ook van je eigen startrelais trekken,en een 2de fan met een relais en schakelaar erop aansluiten..

ps: het zou makelijker wezen als de kabels die op de sensor boven de termostaat komen 1 aarde had ivm allebij de kabels en bij te warme vloeistof de aarde doorgaf op de andere aansluiting,in dit geval kan je denk ik ook makkelijk de 86 aansluiting van de relais op die kabel aansluiten,dit komt door een storing bij mij denk ik,maar dan zou je dus een ouderwedse manier van aansturing van de fan in elkaar zetten

ik heb er niet bere verstand van maar omdat ik dit op deze manier heb verholpen wou ik het erbij zetten zodat iemand die dit alles leest niet niet voor niks gaat lezen
:lol:

corrigeren mag altijd :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”