Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member

RE: Alfa verliest ineens vermogen op snelweg??? Hellup!

di apr 10, 2007 12:32

Lijkt er dus heel erg sterk op dat de rem aanloopt en/of blijft hangen na remmen.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 10, 2007 12:37

denk niet dat het aan het ABS systeem ligt
(als de rem zo hard blijft hangen op 1 wiel dat je niet harder gaat dan 120 gaat ie wel een keer slippen, dat gebeurt niet)

ik vind het wel vreemd dat spontaan 1 wiel gaat remmen op de snelweg, dat is dan denk ik niet mechanisch maar een electronisch probleem. Heeft een 156 een electronisch systeem die aanstuurd om een wiel af te remmen? (tractiecontrol achtig iets en wat dan op hol is geslagen??)

ik geef maar een idee
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Alfa verliest ineens vermogen op snelweg??? Hellup!

di apr 10, 2007 13:08

Ik denk wel dat het in het ABS/EBD (zit er EBD op?) gebeuren zit; het lijkt alsof de sensor LV een signaal afgeeft waardoor er LV geremd wordt, maar dan zou de auto inderdaad ook enorm scheef moeten trekken...? Ik vind het in ieder geval een eng probleem, ik zou er zo min mogelijk mee rijden!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

di apr 10, 2007 13:20

Lijkt idd in eesrte instantie alleen een rempedaalprobleem te zijn.
De rem werkt niet op motorvacuum, dat heeft een diesel niet. De dynamo heeft een vacuumpomp achterop geschroefd en als die niet werkt dan krijg je een hard rempedaal.
Het spontaan remmen komt uit een defect wat zo niet te zeggen is. Uitlezen van het ABS en diagnose stellen bij een vakman lijkt me wel zo verstandig. Liefst morgenvroeg en niet doorrijden, dit is een serieus probleem!
Zucht...

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

di apr 10, 2007 15:20

Idd, behalve dat je met dit soort dingen nooit zelf moet blijven aanrommelen, snap ik ook niet dat een garage je zo weer de weg opstuurt :S
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

di apr 10, 2007 20:24

.... en eens de temperatuur te voelen aan jouw linkervelg (desnoods vantevoren van beide voorwielen de wieldoppen eraf, mocht je die hebben)
Als jouw linkerrem vastloopt of aanloopt zal de linkervelg beduidend warmer moeten zijn dan de rechter Kijk dus uit met de mogelijke temperatuur voor de vingers.
Is er een spoor van vermoeden dan zou ik de linkertang eens gaan vervangen (kan voor een gebruikte of je laat deze reviseren) Kost je de kop niet.
in 1x goed! :wink: Gewoon remtang vervangen en/of reviseren (vervangen kan met een ruiltang...) val je ook niet in een financieel gat zo na de vakantie :wink:
Tis dat groningen zover weg is - weet die tangen te liggen... :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Andretti Molletti

di apr 10, 2007 20:43

Als er een ABS/EBD/ESP systeem op zit kun je ook diagnose laten stellen bij de BOSCH dienst.
Dat er diagnose gesteld is oké, maar WAT is er uit gekomen??
Wat staat er op de storingscode uitdraai van boven genoemde systemen?

Overigens als er een ESP ingreep plaatsvind gaat dit gepaard met het oplichten van het ESP lampje... DUs gaat er tijdens het probleem een lampje branden of knipperen?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo apr 11, 2007 13:12

Merkwaardig dat tie niet scheef trekt als er maar 1 wiel heel heet is.
Een 156 heeft toch zwevend zadel remtangen?? Die willen inderdaad wel eens blijven hangen na verloop van tijd. Iets soortgelijks mee gemaakt met bwm 325 van vriend van me. (die trok trouwens ook niet echt scheef) Daar waren de geleidepennen van de twee remtang helften droog en slijtsporen op. Schoonmaken, opschuren en vers vet en klaar.
Dit moet toch door een beetje garage te constateren zijn en te verhelpen zijn voor niet te veel.

@Guliatom: lijkt er inderdaad op dat je gelijk hebt

@Andretti: vakmensen met kennis en inzet zijn niet (meer) zo dik gezaaid, helaas..........

Gr,
DJ

MightyMarcel

wo apr 11, 2007 13:43

Ik denk wel dat het in het ABS/EBD (zit er EBD op?) gebeuren zit; het lijkt alsof de sensor LV een signaal afgeeft waardoor er LV geremd wordt, maar dan zou de auto inderdaad ook enorm scheef moeten trekken...? Ik vind het in ieder geval een eng probleem, ik zou er zo min mogelijk mee rijden!
niet als het systeem slim genoeg is zichzelf te corrigeren; in geval dat 1 wiel remt, kan het abs toch denken dat-ie blokkeert en dus automatisch het andere wiel bijremmen ?

Andretti Molletti

wo apr 11, 2007 15:17

niet als het systeem slim genoeg is zichzelf te corrigeren; in geval dat 1 wiel remt, kan het abs toch denken dat-ie blokkeert en dus automatisch het andere wiel bijremmen ?
Laten we hopen dat het systeem slimmer is ... :shock:
Geen zinloze dingen roepen please, volgens mij wordt de vraagsteller hier alleen maar onzekerder of verward van...

Nogmaals laat een vakman het systeem uitlezen / diagnostiseren!

Nathalie

do mei 24, 2007 15:26

Twee garages dachten allebei dat het een storing van het ABS systeem was.
Er gingen trouwens geen lampjes branden en ook bij het uitlezen van storingen kwam niets naar voren.
Dus besloten om ABS systeem te laten vervangen. Wel door een 2de hands, en wat blijkt: het probleem is verholpen!

Al een maand lang rijden we weer probleemloos, ik hoop dat het zo blijft gaan want als de Alfa niet normaal rijdt kun je er ook niet meer van genieten. Het was een vreemd probleem, dat spontane remmen. Bedankt voor jullie meedenken in elk geval.

Groetjes!

Andretti Molletti

do mei 24, 2007 16:59

Was dus te vinden door de actieve testen uit te voeren mbv de tester en te constateren dat er af en toe een klep blijft hangen... want dat is er dus aan de hand geweest...gok ik zo...
Totale irritatie bij mij als ik hoor dat er iets vervangen is en nou doet i het weer en het zal wel goed zijn..
Ik snap wel dat je niet op een torenhoge diagnose rekening zit te wachten, maar de diagnose is dus nooit gesteld en het kan zo weer gebeuren..

Terug naar “Algemene Technische vragen”