Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Oliedruklampje 33

di mei 08, 2007 20:52

vraagbaak geeft voor 1.4 i.e (met kat) een stationair toerental van 900-1050. (niet afstelbaar).
Sorry had een andere waarde in mijn hoofd. Motronics draaien op 850.

Verder blijft het verstandig om de oliedruk eens te meten om zeker te zijn van de toestand van de motor.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

MightyMarcel

RE: Oliedruklampje 33

di mei 08, 2007 21:03

mijn 33 draait klaarblijkelijk wat laag stationair (850 rpm ongeveer). Maar dan nog brand t oliedruklampje niet; lijkt me sterk dat een te laag toerental in zn eentje de oorzaak van t brandende lampje kan zijn.

m.i. de mogelijkheden :
- lampje brand vanwege een of andere vage elektronische storing
- oliedruk is te laag, met alle oorzaken die daar dan weer voor te bedenken zijn
- sensor deugt niet (kan, maar goed, is misschien idd niet zo waarschijnlijk)

ik zou dr toch eens iemand naar laten kijken. goed kan t niet zijn.

Jap

RE: Oliedruklampje 33

wo mei 09, 2007 21:55

Bedankt voor alle reacties. Ik begrijp dus dat de drijfstanglagers niet meer je van het zijn. De auto rijdt verder goed, oliepeil is ok (de olie is zelf ook nog ok) en het gebeurt alleen bij warme motor. Ik heb niet de beschikking over een goede drukmeter, dus dat meten zit er voor mij niet in. Ik vervang de olie, het water en alle filters/riemen toch binnenkort misschien dat het probleem dan weg is. De thermostaat zal ook wel kapot zijn want het koelwater wordt niet warmer dan 70 graden. Ik blijf er wel gewoon mee rijden, zie wel hoe lang hij het volhoudt. Ik rij niet asociaal dus met een beetje geluk doet ie het nog wel ff. In ieder geval bedankt voor de hulp.

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Oliedruklampje 33

za mei 12, 2007 00:15

Dat ben ik niet met je eens, het is een teken dat de motor flink versleten is. De speling bij de lagers wordt groter waardoor er minder druk opgebouwd kan worden. In het gunstigste geval is de oliepomp zelf versleten maar dat is denk ik minder aannemelijk.

Ik denk dat er op dit forum genoeg mensen zijn die motoren met 300dkm + in het bezit (gehad) hebben waarbij de oliedruk niet zo laag was dat het lampje ging branden, zelfs niet bij 500 toeren stationair.

Als je stelt dat het stationair toerental verhoogt moet worden zodat het lampje uitgaat omdat de oliepomp iets sneller draait kun je net zo goed zeggen 'haal het lampje uit het dashboard'. Dan brandt het ook niet meer maar is je de oorzaak evenmin verholpen.
Nee niet het lampje uit het dashboard halen, want dan wordt je helemaal niet meer gewaarschuwd :wink:
Waar het om gaat is dat als de motor wel op het juiste toerental stationair draait er nog geen te lage oliedruk is. Dit zou er zomaar voor kunnen zorgen dat hij weer een jaartje zonder rood lampje (tr einig oliedruk) kan rondrijden :lol: . Als je dan toch van plan bent om weer een paar honderd euro te investeren in motordelen, zou ik wel eerst de oorzaak van het brandende lampje willen weten :wink:

Begrijp me niet verkeerd Huib, ik ben het type dat ook de oorzaak zou willen weten, maar een revisie zal er wel niet inzitten denk ik..
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Terug naar “Algemene Technische vragen”