DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

kachelweerstanden 75

do apr 05, 2007 09:25

Hoi,

Ik heb hier een 75 kachel liggen die het nog maar op 1 stand doet. Heb het plaatje met weerstanden eruit gehaald. De dunne gewikkelde draadjes zijn nog OK. Er zit echter ook nog een smeltplaatje en die is wel door gepiept. Ik kan hier natuurlijk gewoon een stukje koperdraad tussen solderen maar ik vraag me af of de smeltdraad nog een bepaalde weerstand moet hebben. De kachelfan draait overigens niet bijzonder zwaar (ook niet super soepel) dus dat zou mijns inziens niet de reden van het doorpiepen van het smeltplaatje mogen zijn.

Tevens is er al geknutseld aan de bedrading van de kachel. Ik vertrouw nu net helemaal meer of de goede draad wel op de goede weerstand zit. Heeft iemand hiet toevallig fotootjes van hoe het origineel zit.

Alvast bedankt,

DJ

O ja het stukje op de site van het 75 register heb ik al gelezen. Zoekfunctie ook al gebruikte maar dat leverde diverse items over 75 kachels (goh wat gek..... :shock: :wink: ) maar niet de gewenste info

Andretti Molletti

RE: kachelweerstanden 75

do apr 05, 2007 12:05

Twee draadjes eraan solderen en daar een zekering tussen zetten, te beginnen met 10 amp.
Ik heb wel ergens zo'n dingetje liggen ... maar waar :roll:
Als ik het tegen kom dan meld ik het wel!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do apr 05, 2007 12:40

Het werkt alweer. Na nog eens goed te hebben gekeken was het simpel om de originele aansuiting zelf te herleiden. En zoals Dre al voorstelde heb ik gelijk een externe zekering geplaats ipv het smeltpaatje in de kachel. Scheelt een hoop werk als er nog eens iets stuk gaat.

Mzzl,
DJ

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 06, 2007 10:14

Het draadje wat er tussen zit is geen overstroombeveiliging (zekering) maar een temperatuur beveiliging.
Als je een stukje soldeertin tissen de 2 punten (moet je wel snel zijn, anders moet je weer opnieuw beginnen)
heb je je nieuwe temperatuur beveiliging. Een zekering zit al ergens in je zekeringkastje.
Groet, Jan.

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr apr 06, 2007 12:57

Nog een leuke is om hem juist andersom te bestekkeren. Zodat je op moment van inschakelen meteen de hoogste snelheid gaat lopen ipv van over een weerstand de laagste Dan zal de boel ook niet zo snel vastlopen op wat bladerentroep etc.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr apr 06, 2007 13:42

Nog beter is het om het tegen de bladertroep te beschermen!
Sander had het ooit wel eens over een pantykous of soortgelijk materiaal meen ik :-k Zoiets is wel ideaal als je alles schoonhebt - overkomt het je niet meer...

Je komt ook nogal wat rommel tegen als je al het plastiek onder de ruitenwissers verwijderd...
Ook heb ik eens gelezen dat er iemand een beter (gelagerd) fanmotortje had gevonden die 1 op 1 overschroefbaar was - lijkt mij luxe in een 75 (en een 33 en en en)
kan het op de zoekfunctie niet meer vinden...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: kachelweerstanden 75

vr apr 06, 2007 15:33

Nog beter is het om het tegen de bladertroep te beschermen!
Sander had het ooit wel eens over een pantykous of soortgelijk materiaal meen ik :-k Zoiets is wel ideaal als je alles schoonhebt - overkomt het je niet meer...

Je komt ook nogal wat rommel tegen als je al het plastiek onder de ruitenwissers verwijderd...
Ook heb ik eens gelezen dat er iemand een beter (gelagerd) fanmotortje had gevonden die 1 op 1 overschroefbaar was - lijkt mij luxe in een 75 (en een 33 en en en)
kan het op de zoekfunctie niet meer vinden...
Als ik me niet vergis heeft BertoneBianco hier een hele reportage over het de-en monteren +upgraden van gemaakt die destijds op het technies gedeelte stond (van de 75 register site).
Grtz,fRank
Edit; hij staat er nog steeds op... :wink:
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: kachelweerstanden 75

vr apr 06, 2007 15:38

Sander had het ooit wel eens over een pantykous of soortgelijk materiaal meen ik :-k
(Aluminium) horgaas :wink:

Zie ook bij projecten: "midlifecrises 75 TS"
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”